2109
همه چیز در مورد برفک دهان نوزاد

همه چیز در مورد برفک دهان نوزاد

1402/09/13 بازدید15770

برفک دهان نوزاد

بزارید قبل از پرداختن به موضوع اصلی بحث که بررسی دلایل وقوع برفک در بخش داخلی دهان نوزادانه اول به طور کامل علت وقوع این پدیده رو برای شما مادر عزیز توضیح بدم. در واقع باید بدونیم که برفک دهان یک عفونت شایع در بخش داخلی دهان نوزادانه. علت اصلی بروز این بیماری هم نوعی مخمری به نام کاندیدا آلبیکنس عنوان شده.

حالا بیایین در ادامه این مقاله به صورت تخصصی‌تری به بررسی دلایل بروز برفک دهان نوزاد بپردازیم. اولا بزارید براتون بگم که عموما برفک دهان بدون دلیل خاص و به طور ناگهانی در دهان نوزادان ایجاد می‌شه. اما خوب ضعف سیستم ایمنی بدن نوزادان و عدم تکامل اون می‌تونه دلیل اصلی شدت گرفتن رشد این مخمرها در دهن نوزادان باشه. یادتون باشه وقتی مقدار برفک دهان نوزاد از حد طبیعی خارج می‌شه و مقدار اون افزایش پیدا می‌کنه این امر می‌تونه باعث ایجاد عفونت در دهن نوزاد عزیز شما بشه.

علاوم برفک دهان نوزاد| نی نی سایت

بررسی برخی از مهمترین علائم برفک در دهان نوزادان

اولا باید بدونید که شایع ترین علامت بروز برفک دهان بروز  لکه های خاکستری در بخش داخلی گونه‌، سقف دهان و یا روی زبان اون‌ها باشه. خوب البته گاهی تشخیص این علامت قدری برای مادرها سخته. علت این امر هم اینه که معمولا برفک دهان از نظر ظاهری خیلی شبیه به لکه های شیر مادر است. اما تفاوت اون‌ها با لکه شیر اینه که با لمس مادر این لکه‌ها از بین نمی‌ره.

مادران عزیز هم باید بدونن که بروز پدیده برفک دهان نوزاد به طور معمول بدون درد و احساس ناخوشی در کودک عزیز شماست. البته معمولا برخی از نوزادانی که مبتلا به بیماری برفک دهان می‌شن در بخش‌های خاصی از پوست بدن اون‌ها مثل کشاله‌های ران و باسن لکه‌های قرمز و براقی ایجاد می‌شه. ممکنه این لکه‌های قرمز روی ناحیه پوشک، قسمت پایین شکم و بالای ران کودکان نازنین پراکنده باشه.

علت برفک دهان نوزاد چیست؟

برای بررسی علت برفک دهان باید یادتون باشه که معمولا این بیماری بیشتر در نوزادانی دیده می‌شه که مادر اونها آلوده به نوعی عفونت قارچیه. در نهایت مادر با تغذیه کودک این عفونت قارچی رو به کودک خوش انتقال می‌ده. این عفونت می‌تونه در دهان، سینه و یا مجاری شیر مادر در سینه‌های اون وجود داشته باشه. زنانی که مبتلا به عفونت قارچی هستند معمولا شاهد علائمی در بدن و سینه‌های خودشون هستند.

نوک سینه‌های قرمز، صورتی و حساس

پوست براق یا پوسته پوسته روی بخش آرئول( نیپل یا همان نوک پستان مادر)

درد غیر عادی در بخش نوک پستان مادر در حین شیردهی

بروز دردهای عمیق در سینه‌ها

روش درمان برفک دهان چگونه است؟

یادتون باشه که معمولا برفک خفیف خود به خود و بدون درمان دارویی خاصی برطرف می‌شه. اما اگه برفک دهان بعد از چند روز برطرف نشد والدین باید برای بررسی موضوع حتما به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنن. به طور معمول معمولا متخصصان برای رفع مشکل برای کودک شما داروهای مایع ضد قارچی تجویز می‌کنن. این داروها معمولاً 4 بار در روز مصرف می‌شن و تا 2 روز پس از رفع عفونت قارچی مصرف اونها ادامه پیدا می‌کنه. یادتون باشه برای تاثیرگذاری بیشتر دارو، دارو باید نواحی آلوده به برفک رو کاملا پوشش بده. مادران عزیز توجه به اجرای مناسب روش درمان می‌تونه از شدت گرفتن بیماری در کودک شما نقش مهمی داشته باشه. پس نسبت به اجرای دقیق دستورات پزشک توجه داشته باشین. همچنین در زمان درمان بیماری، مادران باید نسبت به نظافت سینه‌ها و نوک پستان خودشون حساسیت بالایی نشون بدن. شست و شوی سینه با آب داغ و استفاده از پدهای ضدعفونی کننده راهکار مناسبی برای افزایش سطح بهداشت در سینه‌های شما مادران عزیزه.

حالا سوال اصلی اینه که آیا می‌شه از بروز برفک دهان پیشگیری کرد؟

برفک دهان یک عفونت شایع در نوزادانه، اما شما می‌توانید از ابتلای کودک به این بیماری پیشگیری کنین:

اولا اگه به نوزادتان شیر خشک می‌دین یا از پستانک استفاده می‌کنین بعد از هر بار استفاده نوک شیشه شیر و پستانک‌ها را در آب داغ و یا در ماشین ظرفشویی کاملا تمیز کنین. به این ترتیب اگر مخمر روی نوک بطری یا پستانک وجود داشته باشه کودک شما مجدداً به مخمر آلوده نمی‌شه. مادر عزیز همیشه باید یادتون باشه که شیر و بطری‌های آماده را در یخچال نگهداری کنین تا از رشد مخمر جلوگیری کنین.

اگر از طریق سینه خودتون به کودک شیر می‌دین و نوک سینه‌های شما قرمز و دردناک هست ممکنه شما مبتلا به یک نوع عفونت قارچی روی نوک پستان‌هایتان باشید. در نهایت شما در زمان شیردهی می‌تونین این آلودگی‌ها رو به کودک خودتون انتقال بدین. در نتیجه اگه علائم ظاهری رو داشتین حتما با پزشک خود مشورت کنین. در این شرایط پزشک ممکنه استفاده از پماد ضد قارچ روی نوک سینه‌ها رو به شما در زمانی که کودک با محلول ضد قارچ درمان می‌شه توصیه کنه.

در صورت مواجه با شرایط زیر حتما با پزشک تماس بگیرید

اگر شما از شیر سینه کودکتون رو تغذیه می‌کنین و شاهد علائم بالا هستین حتما برای جلوگیری از بروز برفک دهان نوزاد با پزشک خودتون مشورت کنین.

زمانی که کودک شما دچار ضایعات سفید دردناک در داخل دهان می‌شه و بعد از گذشت چند روز رفع نمی‌شه.

وقتی که کودک شما بزرگتر از 9 ماهشه و اغلب به برفک دهان مبتلا می‌شه.

 

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها