2109
ماجرای ممنوعیت غربالگری به کجا رسید؟

ماجرای ممنوعیت غربالگری به کجا رسید؟

1402/09/07 بازدید884

ممنوعیت غربالگری و درمان ناباروری...

امیرحسین بانکی پور رئیس کمیسیون حمایت از خانواده در خصوص وضعیت سقط جنین و ممنوعیت غربالگری گفته: یکی از راه‌کارهایی که باعث حفظ جوانی جمعیت می‌شه، تسهیل درمان ناباروریه. ما بیش از ۳ میلیون زوج نابارور داریم که خواستار فرزندن و انگیزه هم دارن، اما از نظر طبیعی امکانش رو ندارن. کشور ماهم پیشرفت‌های بسیار خوبی در درمان ناباروری داشته، اما افراد گاهی از یک شهرستان دور مجبور بودن به شهرهایی که مراکز اصلی درمان ناباروری بودن ( مثل یزد، اصفهان، تهران) سفر کنن که خود این مسئله، مشکلات زیادی رو برای خانواده‌ها ایجاد می‌کرد. از طرفی به جز محدودیت مراکز درمانی، مسئله دوم بحث هزینه‌های ناباروری بود...

او ادامه داد: ما برای توسعه مراکز ناباروری و کاهش هزینه‌ها، درمان ناباروری رو تحت پوشش بیمه قرار دادیم که 90 درصد هزینه در بخش دولتی و 50 درصد در بخش خصوصی، بیمه پوشش میده و از طرفی هزینه‌های بارداری هم برای مادران کمتر می‌شه و همه تحت پوشش قرار می‌گیرن.

بانکی پور در رابطه با مسئله ممنوعیت غربالگری گفت: به هیچ وجه ممنوعیت غربالگری مطرح نبوده! چزی که مطرح بوده این بود که غربالگری نظم پیدا کنه و در چهارچوب مسائل علمی باشه. اگر خانواده‌ای بخواد غربالگری کنه و اگر طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت جزو گروهی باشن که شرایط غربالگری رو داشته باشن، با داشتن نسخه براشون غربالگری صورت می‌گیره و باید در سامانه ثبت بشه؛ پس بحث قدغن شدن آزمایش‌ها نبوده.

چرا اصلا بحث ممنوعیت غربالگری مطرح شد؟

بانکی پور در پاسخ به این سوال گفته:

در شبکه بهداشت قبلا به این صورت بود که غربالگری رو عمومیت می‌دادن و این اقدام جمع شد. هر خانواده که تمایل داشته باشه امکانش وجود داره که این مراحل رو طی کنه. وقتی بررسی دقیق صورت گرفت، دیدیم اقدام قبلی که در شبکه بود به هیچ وجه از نظر اقتصادی و استرس تحمیلی به خانواده‌ها قابل توجیه نبود. این اقدام مربوط به غربالگری سندرم داون بود. طبق منابع علمی از هر۱۵۰۰ نفر یک نفر امکان داره سندرم داون باشه. یعنی فرزند ۹۹.۷ درصد زنان باردار سندرم داون نیست!

وقتی این اقدام در شبکه بهداشت انجام می‌شد همه خانواده رو دچار استرس می‌کردن و هزینه سنگینی رو بر دوش خانواده‌ها می‌ذاشتن. ایجاد این استرس برای زن باردار خطر بزرگی محسوب می‌شه. برای همین ابلاغ شد که غربالگری سندروم داون از شبکه بهداشت خارج بشه. زنان بارداری که بالای ۳۵ سال دارن و یا این که سابقه ژنتیکی دارن (البته طبق نظر وزارت بهداشت) به دلیل اینکه احتمال متولد شدن سندرم داون در این خانواده ها بیشتره مجاز به غربالگری‌اند.

اگر پزشک دستور غربالگری بده، در مسیری درست وارد این جریان بشن، اطلاعات و نسخه در سامانه ثبت بشه، بیمه غربالگری رو هم پوشش میده.

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها