2109
پیامدهای ممنوعیت برخی عمل های پیشگیری از بارداری

پیامدهای ممنوعیت برخی عمل های پیشگیری از بارداری

1393/04/29 بازدید848

 تهران - ایرنا - سوم تیر ماه کلیات طرحی درباره افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور در مجلس شورای اسلامی رای آورد.

پیامدهای ممنوعیت برخی عمل های پیشگیری از بارداری
در صورت تصویب نهایی این طرح، برخی عمل های مربوط به پیشگیری از بارداری با مجازات حبس مواجه خواهد شد، هرچند که این طرح برای بررسی مجدد جزییات، به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارجاع شده است. 
 
در ماده یک طرح پیش بینی شده که کلیات اقدامات جراحی برای پیشگیری از بارداری (وازکتومی و توبکتومی) مشمول دو تا پنج سال حبس می شود.
 
«عبدالرحمن رستمیان» نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به بررسی موادی از طرح افزایش نرخ باروری در این کمیسیون گفته است که بر این اساس همه اقدامات سقط جنین، عقیم سازی و هرگونه تبلیغات در این باره ممنوع و در صورت بروز تخلف، متخلفان جریمه های مالی را متحمل می شوند.
 
طبق اعلام آمارهای رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سالانه 220 هزار سقط در کشور انجام می شود که بیش از 120 هزار مورد آن غیرقانونی و حدود 100 هزار مورد آن به دلایل پزشکی بوده، اما فقط برای کمتر از هفت هزار مورد آن مجوز قانونی صادر شده است.
 
این آمارها نشان می دهد که اکنون سقط جنین در کشور بصورت غیرقانونی و زیرزمینی انجام می شود و ممنوعیت آن چیزی جز گسترش سقط جنین های زیرزمینی نخواهد شد.
 
«علی اکبر سیاری» معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره می گوید: فقط هفت هزار مورد از این سقط ها مجوز دارند و بقیه زیرزمینی انجام می شود و اگر خدمات آن را ارائه ندهیم در آینده وضعیت بدتر خواهد شد.
 
دکتر «سیدحسن هاشمی» وزیر بهداشت نیز در این باره گفته است که شخصا فکر می کنم چیزی را باید تصویب کنیم که قابل اجرا باشد و به مردم آسیبی نرساند. آن چه نگرانش هستم، این است که با تصمیمات نادرست، دوباره فعالیت های زیرزمینی که دو دهه قبل و سال های اوایل انقلاب در کشور شاهدش بودیم، گسترش پیدا کند. فعالیت هایی که نتیجه اش آسیب مادران، انجام سقط های متعدد غیر قانونی، عفونت های مکرر در بین زنان و همین طور آسیب های جدی روحی و روانی بوده است.
 
همچنین وزیر بهداشت که روز گذشته(سه شنبه) در همایش روز جهانی جمعیت در جمع خبرنگاران صحبت می کرد، مورد انتقاد یکی از ماماهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار گرفت، زیرا برای بیمارانش توبکتومی تجویز کرده بود و پزشکان از انجام آن خودداری می کردند.
 
این ماما به وزیر بهداشت گفت: جان بیماران من در خطر است، اما هیچ پزشکی اعمال جراحی پیشگیری از بارداری را انجام نمی دهد.
 
یکی از متصدیان آزمایشگاه سونوگرافی نیز در این باره می گوید: روزانه افراد زیادی به این آزمایشگاه آمده و خواستار معرفی پزشکانی هستند که سقط جنین را بصورت غیرقانونی و زیرزمینی انجام می دهند.
 
از سوی دیگر «فرهاد شهبازوار» وکیل دادگستری درباره طرح ممنوعیت اعمال پیشگیری از جراحی می گوید: مجازات مرتکبان اعمال جراحی نازایی مغایر با اصل قانونی بودن جرایم است.
 
حجت الاسلام والمسلمین «موسی غضنفرآبادی» عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: جرم انگاری نباید در طرح افزایش جمعیت و فرزندآوری، انجام بگیرد.
 
همچنین «مجتبی رحماندوست» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این طرح می گوید: تعیین محدودیت یا مجازات در مورد تکثیر نسل مغایر با روال عادی جامعه است.
 
وی در عین حال تصریح می کند: وقتی به کلیات طرحی رای داده می شود به معنای تایید تمامی بندهای آن نیست؛ بعضی از مواردی که در این کلیات مورد انتقاد مردم قرار گرفته، مورد انتقاد نمایندگان مجلس نیز هست.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی تایید کلیات این طرح را ضروری دانسته و تاکید می کند: اگر کلیات طرح رد می شد، مجلس نمی توانست وارد این موضوع شود. 
 
منبع: ایرنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16330 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11567 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2836 بازدید