2109
همه چیز درباره سونوگرافی داپلر

همه چیز درباره سونوگرافی داپلر

1402/08/06 بازدید14652

سونوگرافی داپلر

سونوگرافی داپلر یه تکنیک تصویربرداری پزشکیه که برای ارزیابی جریان خون در رگ‌ها و عروق از اون استفاده می‌شه. این روش غیر تهاجمی بوده و بدون نیاز به تزریق مواد رنگی انجام می‌شه. در این نوع سونوگرافی، امواج صوتی با فرکانس بالا (اولتراسوند) به بدن فرستاده می‌شن. این امواج صوتی با برخورد به سلول‌های خونی در رگ‌ها و عروق انعکاس پیدا می‌کنن. با تحلیل تغییر فرکانس امواج صوتی بازتاب شده، سرعت و جهت جریان خون در رگ‌ها محاسبه می‌شه. در سونوگرافی داپلر، از تلفیق روش‌های اولتراسونیک (سونوگرافی) و تکنیک اکو پالس برای تولید تصاویر استفاده می‌شه. در این روش، تصاویر سونوگرافی خاکستری رنگی از بافت‌ها به دست میاد. پس از اون به کمک تکنیک اکو پالس، جریان خون در رگ‌ها با استفاده از نقش‌های رنگی در تصاویر سونوگرافی نشون داده می‌شه. این نقش‌های رنگی بر اساس سرعت و جهت جریان خون ایجاد می‌شن و به پزشک کمک می‌کنن تا از عملکرد رگ‌ها و عروق بدن اطلاع پیدا کنه.

آیا انجام سونوگرافی داپلر ضرر داره؟| نی نی سایت

سونوگرافی داپلر در خیلی از حوزه‌های پزشکی، از جمله قلب و عروق، مغز و اعصاب، اندام‌ها، دستگاه گوارش و زنان مورد استفاده قرار می‌گیره. این روش برای تشخیص و پیگیری بعضی از مشکلات عروقی مثل تنگی رگ‌ها یا وجود لخته خونی مناسب هست. همچنین، در چشم‌پزشکی هم از سونوگرافی داپلر برای بررسی جریان خون در عروق چشم استفاده می‌کنن.

کاربردهای مختلف سونوگرافی داپلر:

این نوع از سونوگرافی در زمینه‌های زیر به کار گرفته می‌شه:

- تشخیص لخته شدن خون

- بررسی عملکرد دریچه‌های خون در رگ‌های پا که ممکنه باعث تجمع خون یا مایعات در پاهای بیمار بشه.

- تشخیص نقص در دریچه‌های قلب و بیماری‌های مادرزادی

- شناسایی عروق مسدود شده

- تشخیص بیماری‌های عروقی مثل کاهش جریان خون در پاها

- شناسایی آنوریسم (برآمدگی توپی شکل در رگ‌ها که می‌تونه با کاهش ضخامت دیواره رگ‌ها و پارگی منجر به خونریزی داخلی بشه)

- تشخیص محدودیت و کاهش جریان خون در برخی قسمتها مثل رگ‌های گردن

روش انجام سونو:

به طور کلی، این نوع سونوگرافی یه روش تصویربرداری پزشکیه که از اون برای ارزیابی جریان خون در داخل عروق و ارگان‌های بدن استفاده می‌شه. این روش، از اصول فیزیکی فرکانس صوت برای تجزیه و تحلیل جریان خون استفاده می‌کنه. در سونوگرافی داپلر، از یه دستگاه سونوگرافی استفاده می‌شه که شامل یه پراب صوتی هست. این پراب، امواج صوتی خیلی بلند رو از خودش می‌تابونه و سیگنال‌های بازتابی رو از بافت‌ها و جریان خون دریافت می‌کنه. بعد از دریافت سیگنال‌ها، دستگاه سونوگرافی اون‌ها رو تحلیل کرده و تصویری از جریان خون درون عروق ارائه می‌ده. دو نوع سونوگرافی داپلر وجود داره: سونوگرافی داپلر رنگی و سونوگرافی داپلر پالسی.

سونو رنگی:

این روش امکان مشاهده و تفکیک رنگ‌های مختلف برای نمایش جهت و سرعت جریان خون رو  فراهم می‌کنه. این نوع سونوگرافی به نمایش جریان خون به صورت تصویری، با استفاده از رنگ‌های مختلف، کمک می‌کنه و اطلاعات بیشتری درباره الگوی جریان خون ارائه می‌ده.

سونو پالسی:

در این روش، پراب صوتی به صورت پالسی امواج صوتی رو ارسال و سیگنال بازتابی از جریان خون رو دریافت می‌کنه. با تحلیل سیگنال‌ها، سرعت، جهت و الگوی جریان خون مورد بررسی قرار می‌گیره.

این سونوگرافی به عنوان یه روش غیرتهاجمی، خیلی مفید و کاربردیه. همچنین برای تشخیص و پیگیری بیماری‌های قلبی، عروقی، وریدی و سایر مشکلات مربوط به جریان خون هم از اون استفاده میشه. همچنین، این روش بسیار ایمنه و به راحتی توسط پزشک در مطب یا بیمارستان‌ها قابل انجام هست.

انواع سونوگرافی در بارداری| نی نی سایت

جمعبندی:

در این مقاله تلاش کردیم تا در مورد سونوگرافی داپلر توضیحاتی رو خدمتتون ارائه بدیم. توجه داشته باشین که این نوع سونوگرافی نسبت به روش‌های دیگه مزایا و امتیازاتی داره. برای مثال غیرتهاجمی و ایمنه و از اشعه یونیزان در اون استفاده نمی‌شه. سونوگرافی داپلر رنگی تصاویر دقیقتری از جریان خون ارائه می‌ده. همچنین، هزینه مقرون به صرفه‌تری نسبت به روش‌های دیگه داره. از کاربردهای مختلف اون در پزشکی میتونیم به بررسی عروق خونی و جریان خون، ارزیابی قلب و عروق، بررسی جریان خون در ارگان‌های مختلف، مانیتورینگ جریان خون در زمان عمل جراحی و ارزیابی جریان خون در بارداری اشاره کنیم. استفاده از این نوع سونوگرافی به پزشکها امکان می‌ده که جریان خون رو به دقت بررسی کنن، بیماری‌های قلبی و عروقی رو تشخیص بدن و روش‌های درمانی بهتری رو برای بیمار تجویز کنن.

منبع

www.mayoclinic.org

 

 

منبع : همه چیز درباره سونوگرافی داپلر

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها