2109
گردشگری در ایران یا اروپا؟ مقایسه ایران با اروپا برای سفر در تابستان 1402

گردشگری در ایران یا اروپا؟ مقایسه ایران با اروپا برای سفر در تابستان 1402

1402/07/15 بازدید270

سفر می‌تواند یک تجربه تغییردهنده در زندگی باشد. سفر مانند یک درمان است و برای کسانی که هیجانش را تجربه نکرده‌اند، سفر و گردشگری بسیار مفید خواهد بود. شروع آن شما را به سمت آخرین مکان هدایت می‌کند و جستجویتان ادامه‌دار خواهد شد و به دنبال مقصد دیگری خواهید گشت؛ این تأثیری است که سفر بر ذهن و قلب ما می‌گذارد. در این مقاله، برای برنامه تعطیلات تابستانی امسال به شما کمک می‌کنیم که بهترین انتخاب را داشته باشید: گردشگری در شهرهای ایران و اروپاگردی؟

تابستان 1402 و گردشگری در ایران

هنگامی که در ایران سفر می‌کنید، 26 سایت میراث جهانی یونسکو ایران را خواهید دید که در شهرهای کوچک و بزرگ آن قرار گرفته‌اند. در حالی که بیشتر سایت‌های یونسکو در سراسر کشور پراکنده‌اند، می‌توانید به راحتی با بازدید از استان‌های فارس، یزد و اصفهان آنها را ببینید. اینها معمولاً در اکثر تورها گنجانده می‌شوند و بازدید از آن‌ها آسان است. مهم نیست وقتی در ایران سفر می‌کنید، به کدام منطقه می‌روید؛ همیشه می‌توانید چیزی برای دیدن و لذت بردن پیدا کنید. با توجه به آنچه گفته شد، شهرهایی در کشور وجود دارند که به دلیل تمرکز بیشتر جاذبه‌های گردشگری در آنها و یا ویژگی‌های منحصربه‌فردشان به عنوان برترین شهرهای گردشگری ایران شناخته می‌شوند: تهران، اصفهان، کاشان، کرمان، یزد، شیراز، تبریز، سمنان و همچنین جزایر کیش و قشم از جمله این مقاصد برتر گردشگری در ایران هستند.

تهران: پایتخت فرهنگ‌ها

تهران به عنوان یک مقصد برتر گردشگری در ایران، هزاران سال است که محل سکونت بوده است. کاوش‌های باستان‌شناسی منجر به کشف اسکلت‌های انسانی نزدیک به 7000 ساله در این منطقه شد. تهران دو قرن است که پایتخت ایران بوده است. کاخ‌ها و موزه‌های فراوانی که در سراسر شهر پراکنده شده‌اند، جاذبه‌های اصلی گردشگری آن هستند. علاوه بر این، بلندترین کوه کشور، دماوند را در خود جای داده که آن را به مقصدی جذاب برای دوستداران اسکی تبدیل می‌کند. امروزه این شهر با بیش از 8.5 میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین شهر ایران است. همچنین بزرگترین مرکز صنعتی و مالی کشور به شمار می‌رود که آن را به مقصد اصلی سفرهای کاری در ایران تبدیل کرده است.

یزد: شهر بادگیرها و قنات‌ها

یزد، شهری تاریخی است که در مرکز ایران قرار دارد. یکی از جاذبه‌های اصلی آن وجود منطقه‌ای قدیمی در مرکز شهر است که دست نخورده باقی مانده و برای قرن‌ها، شکل اولیه خود را حفظ کرده است. این قسمت از شهر به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردش به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده. بادگیر باغ دولت‌آباد، مسجد جامع یزد و مجموعه امیر چخماق از دیگر جاذبه‌های گردشگری آن به حساب می‌آیند.

شیراز: تاریخی از شعر و ادب

شیراز، یکی از مهمترین مراکز گردشگری ایران است. تخت جمشید با شهرت جهانی، بازار باشکوه وکیل، مقبره شاهچراغ، مجموعه مقبره‌های سعدی و حافظ، دو شاعر بزرگ پارسی‌ و باغ دیدنی ارم تنها بخش کوچکی از جاذبه‌های گردشگری فراوان این شهر است که نباید از دست بدهید. هیچ پکیج ایرانگردی بدون بازدید از این شهر بزرگ، کامل نمی‌شود.


 

اصفهان: نصف جهان تاریخی ما

اصفهان در بخش مرکزی ایران قرار دارد. این شهر برای بیش از شش قرن، پایتخت کشور بوده است. برخی از نفیس‌ترین نمونه‌های معماری اسلامی را می‌توان در این شهر یافت؛ از جمله بزرگترین میدان جهان یعنی نقش جهان. از دیگر جاذبه‌های گردشگری آن، سی و سه پل، بپل خواجو، منارجنبان، مسجد شیخ لطف‌الله، کاخ هشت بهشت، چهل‌ستون، عالی‌قاپو واز جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند.

 

تابستان 1402 به اروپا سفر کنید

 

رشد برجسته گردشگری، مکمل سفرهای تجاری، حرفه‌ای و دانشجویی با ترکیبی از آفتاب، سواحل، مناظر و بناهای تاریخی، برای بسیاری از اروپایی‌ها، به‌ویژه در کشورهای مدیترانه، اشتغال و توسعه به ارمغان می‌آورد. شهرهای مشهور اروپا نیز تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب می‌کنند. در واقع، کشورهای اروپایی همواره در میان مقاصد برتر گردشگری جهان قرار دارند. آنها بازدیدکنندگان را از داخل اروپا و همچنین از سایر قاره‌ها جذب می‌کنند. در ادامه به چند شهر و مقصد جذاب و پربازدید اروپایی خواهیم پرداخت.

اسپانیا: طبیعت و تاریخ منحصربه‌فرد

اسپانیا دومین کشور پربازدید در اروپا است. تنها در سال 2018 حدود 82.7 میلیون مسافر، وارد اسپانیا شد که 1 میلیون بیشتر از سال قبل بود. اسپانیا دارای 47 مکان میراث جهانی یونسکو، سواحل متعدد در اقیانوس اطلس و مدیترانه و جشنواره‌های متعددی است که مردم را از سراسر جهان گردهم می‌آورد. بسیاری بخش ساحلی اسپانیا را با جزایر گرمسیری مقایسه کرده‌اند.

تنوع غذاها به ویژه تورتیلا اسپانولا، پیستو، پائلا و سایر غذاهای سنتی، ارزش سفر به اسپانیا را افزایش می‌دهد. تیم‌های فوتبال آن از مشهورترین تیم‌های جهان هستند. تخمین زده می‌شود که مسابقات قهرمانی کوپا دل ری سالانه هزاران بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند.

یونان: قدیمی‌‌ترین تمدن جهان

یونان مهد تمدن غرب، جمهوری یونان هر ساله میزبان میلیون‌ها بازدیدکننده است. از قدیم‌الایام یکی از جاذبه‌های گردشگری بوده؛ برای مثال 27.2 میلیون نفر در سال 2017 از این کشور بازدید کردند. در سال 2018 تعداد گردشگران به 30.1 میلیون نفر افزایش یافت.

اقامت تمکن مالی یونان

از جمله معروف‌ترین نقاط برای بازدیدکنندگان می‌توان به آکروپولیس، صومعه‌های متئورا، ویرانه‌های دلفی عرفانی، معبد هفائستوس و بسیاری دیگر اشاره کرد. پایتخت آتن، تسالونیکی، کورفو، سانتورینی و کرت از پربازدیدترین شهرها و جزایر هستند. بیش از 200 جزیره یونانی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید که هر کدام زیباتر از دیگری هستند. غذا در یونان، خود یک تجربه منحصربه‌فرد است؛ ترکیبی از غذاهای سنتی یونانی که تحت تأثیر غذاهای ترکی و ایتالیایی قرار دارد. یونانی‌ها به ویژه به خاطر غذاهای دریایی و پنیرشان معروف هستند.

پرتغال: پایین‌‌ترین بخش قاره اروپا

22.8 میلیون نفر در سال 2018 از پرتغال دیدن کردند که بیشتر علاقه‌مند دیدن پایتخت لیسبون، شهر پورتو، اودمیرا، فارو و شهر سینترا بودند. پرتغال 1794 کیلومتر خط ساحلی دارد و فقط با اسپانیا مرز مشترک دارد. دارای سواحل خیره‌کننده و شلوغ است. این کشور همچنین به خاطر داشتن چهره‌های مطرح ورزشی در رشته فوتبال شناخته شده است.

فرانسه: پاریس جشن بی‌کران

پاریس، پربازدیدترین کشور جهان. در فرانسه همه‌چیز درباره برج ایفل و موزه‌ها نیست. بیش از یک دهه است که این کشور بیشترین تعداد بازدیدکننده را بیش از هر کشور اروپایی دیگری جذب کرده. دلایل آن کم نیست؛ این کشور دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار متنوعی است که یک سال برای دیدن و تجربه همه چیزهایی که ارائه می‌دهد، کافی نیست. فرانسه به دلیل کاخ‌ها، قلعه‌ها و کلیساهای بزرگ و باشکوه در سراسر کشور شناخته شده است. کاخ ورسای، قلعه چامبورد و کلیسای جامع نوتردام از معروف‌ترین آنها هستند.

اقامت فرانسه از طریق تمکن مالی

دهکده‌های قرون وسطایی مانند پروجس، سنت امیلیون، سنت جین پید دپورت، دهکده‌های ساحلی، کوه‌های برفی، سواحل زیبا و بازارهای بزرگ در فضای باز، هر مسافری فرانسه را در فهرست دیدنی‌های خود قرار داده است. تنها بیش از 89 میلیون بازدیدکننده از این کشور در سال 2018 بازدید کرده‌اند، و اعتقاد بر این است که این تعداد در سال‌های آینده بسیار بیشتر خواهد شد.

 

گردشگری در شهرهای ایران یا اروپا

گردشگری و سفر در فصل تابستان، ممکن است برای هر گردشگری به دلیل شرایط آب و هوایی چالش‌برانگیز باشد. اکثر شهرهای ایران در فصل تابستان، آب و هوای گرمی دارند؛ اما در مقابل شهرهای اروپایی به نسبت هوای خنک‌تری در فصل تابستان نسبت به ایران دارند. جاذبه‌های گردشگری در اروپا متنوع‌تر هستند؛ از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی گرفته تا جاذبه‌های مدرن، مراکز بزرگ خرید و جاذبه‌های گردشگری ورزشی و هنری. در این میان کشورهای پرتغال، یونان، فرانسه و اسپانیا از مهم‌ترین و پربازدیدترین مقاصد گردشگری در اروپا و جهان هستند.

 منبع: النورا

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها