2109
مایکروویوهای اروپا به اندازه 7 میلیون خودرو آلایندگی دارند!

مایکروویوهای اروپا به اندازه 7 میلیون خودرو آلایندگی دارند!

1396/11/04 بازدید318
نی‌نی‌سایت: شاید فکر کنید دو دقیقه پختن یک کاسه نخودفرنگی در مایکروفر کار بی‌خطری است اما محققان می‌گویند همین روش پخت سریع می‌تواند تاثیر زیادی بر آلودگی هوا و تغییرات جوی داشته باشد!
ضمن اینکه فرهنگ «دور انداختن» هم مصیبتی برای طبیعت ایجاد کرده است؛ در دنیای امروز که لوازم آشپزخانه روز به روز ارزان‌تر می‌شود، افراد بعد از 7-8 سال دستگاه مایکروفرشان را دور بیندازند و سراغ یک دستگاه تازه می‌روند و به همین ترتیب هر روز کوهی از مایکروفرهای قدیمی وارد محیط زیست می‌شوند. 
دانشگاه منچستر تحقیقات جدیدی درباره انتشار دی‌اکسید کربن- اصلی‌ترین گاز گلخانه‌ای که باعث تغییرات جوی شده- در مایکروفر، از تولید تا تبدیل شدن به ضایعات، انجام داده است که نشان می‌دهد میزان الکتریسیته مصرفی مایکروفرها بیشترین معضل را برای طبیعت ایجاد می‌کند؛ بر اساس محاسبات این پژهشگران میزان گازهای منتشرشده از 19 مایکروویو در طول یک سال برابر با میزان گازهای منتشره از یک خودرو است.
به گفته مسئولان این پژوهش، تا پایان دهه جاری تعداد دستگاه‌های مایکروویو موجود در اتحادیه اروپا به 135 میلیون خواهد رسید؛ اما از آنجا که مدت زمان طبخ غذا با مایکروویو کمتر از بقیه روش‌هاست و نسبت به دیگر روش‌های پخت غذا آلودگی کمتری به محیط زیست تحمیل می‌کند، بنابراین بهترین کار، تمرکز بر افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان و نحوه استفاده‌شان از این دستگاه‌هاست. مثلا یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد، تطبیق مدت زمان پخت و نوع ماده غذایی است.
دیوید ری، پروفسور مدیریت کربن از دانشگاه ادینبورگ، با بیان اینکه هنوز هم میزان صدمات ناشی از مصرف مایکروویوها به مراتب از خودروها کمتر است، می‌افزاید: «حدود 30 میلیون خودرو فقط در بریتانیا وجود دارد اما میزان آلایندگی همین خودروها از تمام مایکروویوهای موجود در کل اتحادیه اروپا بیشتر است. بر اساس آمار موجود وسایل نقلیه عمومی بریتانیا در سال 2015 بیش از 69 تن دی‌اکسید کربن منتشر کرده‌اند و این مقدار، 10 برابر بیشتر از آلایندگی تمام ماکروویوهای موجود در اتحادیه اروپا در سال جاری است.»
بنابراین با توجه به یافته‌های محققان دانشگاه منچستر، اگر مصرف‌کنندگان مدت زمان طبخ غذا را متناسب با توجه به ماده غذایی انتخاب کنند و بعد از پایان مصرف، دوشاخه مایکروویو را از پریز خارج کنند، میزان آلایندگی این دستگاه به حداقل خواهد رسید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16226 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11514 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2605 بازدید