2109
آزمایش‌های لازم در بارداری

آزمایش‌های لازم در بارداری

1402/07/09 بازدید689

آزمایش‌های لازم در بارداری

اولین آزمایشی که در دوران بارداری باید انجام بشه

اولین آزمایشی که باید در دوران بارداری بر روی مادران باردار انجام بشه آزمایشیه که امکان تشخیص قطعی بارداری رو فراهم می‌کنه. لقاح معمولا در اواسط دوره قاعدگی اتفاق می‌افته. تست‌های بارداری به طور متوسط ​​15 روز پس از لقاح مشخص می‌شه (در صورتی که قاعدگی زن به تاخیر بیوفته). آزمایشات بارداری می‌تونه به عنوان آزمایش ادرار یا در موارد مشکوک به عنوان آزمایش خون انجام بشه.

انواع آزمایش‌های بارداری

ممکنه پزشک شما در طول دوران بارداری، انواع مختلف غربالگری، آزمایش‌های بارداری و روش‌های تصویربرداری رو توصیه کنه. این آزمایش‌های بارداری برای جمع‌آوری اطلاعات درباره سلامت جنین طراحی و به پزشک برای بهینه‌سازی مراقبت و رشد جنین قبل از تولد کمک می‌کنن. بارداری از مهم‌ترین مراحل زندگیه خانوم‌ها بوده و شما می‌تونین با کسب اطلاعات کافی از آزمایش‌های مورد نیاز در دوران بارداری و مشاوره با یک متخصص زنان،  این دوره شگفت‌انگیز رو به بهترین شکل ممکن سپری کنین.

آزمایش‌های بارداری به عنوان آزمایش‌های تشخیصی، از مهم‌ترین آزمایش‌ها هستن که اسم اون‌ها رو حداقل یک بار در زندگی شنیدیم. به طور کلی آزمایش‌های بارداری رو می‌توان به چند دسته‌ مختلف تقسیم کرد. در ادامه به بررسی این دسته‌ها می‌پردازیم:

  • غربالگری ژنتیکی: این آزمایشات می‌تونن به تشخیص برخی اختلالات ژنتیکی قبل از به دنیا اومدن کودک کمک کنن.
  • غربالگری در سه ‌ماهه‌ی اول: این غربالگری شامل ترکیبی از سونوگرافی جنین و آزمایش خون مادره. این فرآیند می‌تونه به تعیین خطر ابتلا به نقص‌های مادرزادی در جنین کمک کنه.
  • غربالگری در سه‌ ماهه‌ی دوم: این غربالگری شامل چندین آزمایش خونه و اطلاعاتی درباره خطر ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی یا نقص‌های مادرزادی ارائه میده.
  • سونوگرافی: این روش ممکنه در زمان‌های مختلف بارداری برای بررسی رشد جنین، تخمین تاریخ تولد و پیدا کردن هرگونه ناهنجاری ساختاری در نوزاد مورد استفاده قرار بگیره.

علاوه بر این، آزمایش‌های بارداری دیگه نیز می‌تونن شامل آمنیوسنتز، نمونه‌برداری از پرزهای جفتی (CVS)، نظارت بر جنین، آزمایش گلوکز خون، کشت استرپتوکوک گروه B، آزمایش تعیین گروه خونی، آزمایش پروتئین ادرار، غربالگری بیماری‌های جنسی، شمارش کامل سلول‌های خونی، آزمایش تیروئید، غربالگری بیماری‌های عفونی و آزمایش ادرار باشن.

آزمایش خون بارداری چیست؟

راه رسیدن به نتایج دقیق در آزمایش‌های بارداری، استفاده از آزمایش خون بارداریه. همانند سایر آزمایشات، خون از بازو گرفته و آزمایش B-hCG در آزمایشگاه انجام می‌شه. اگرچه مقدار خون مشخص نیست، اما اطلاعاتی در مورد تعداد هفته‌های بارداری میده:

  • 5-50 mIU/L در هفته 3 بارداری.
  • 5-426 mIU/L در هفته 4 بارداری.
  • 18-7340 mIU/L در هفته 5 بارداری.
  • 1080-56500 mIU/L در هفته 6 بارداری.
  • 7650-229000 mIU/L در هفته‌های 7-8 بارداری.
  • 25700-288000 mIU/L در هفته‌های 9-12 بارداری.
  • 13300-254000 mIU/L در هفته‌های 13-16 بارداری.
  • 4060-165400 mIU/L در هفته‌های 24-17 بارداری.
  • 3640-117000 mIU/L در هفته‌های 25-40 بارداری.

این مقادیر در حاملگی مولار، چند قلویی و برخی موارد خاص بالاتر از حد انتظاره.

اهمیت انجام آزمایش‌های بارداری

چرا آزمایشات در دوران بارداری انجام می‌شه؟ در دوران بارداری، بدن زن با رشد کودک در رحم، روند تغییر رو طی می‌کنه. در طول این فرآیند، لازمه به طور منظم تغییرات در بدن مادر نظارت و برخی آزمایشات مختلف برای اطمینان از نتیجه سالم بارداری انجام بشه.

آزمایش‌هایی که در دوران بارداری انجام می‌شن، این امکان رو به میدن تا اطلاعات مهمی در مورد اینکه آیا این روند از شکل‌گیری جنین تا تولد نوزاد به‌طور سالم پیش می‌ره یا خیر و وضعیت سلامتی مادر به دست بیاریم.

در طول دوران بارداری، برخی آزمایشات بارداری ضروری هستن و باید در زمان‌های خاصی از این دوره انجام بشن. این آزمایشات به منظور تشخیص و انجام اقدامات احتیاطی برای مشکلاتی که ممکنه در طول بارداری رخ بده، اهمیت بالایی داره. زمان انجام برخی از آزمایش‌های بارداری بستگی به تشخیص پزشک داره و در زمان مناسب یا ضروری انجام می‌شن.

می‌تونیم عناصر اساسی در نظر گرفته شده در آزمایش‌های مهم در دوران بارداری رو به شرح زیر فهرست کنیم:

  • سن مادر باردار
  • سبک زندگی مادر باردار
  • سابقه شخصی و خانوادگی مادر باردار و شریک زندگی او

راهنمای بارداری نی نی سایت

نتیجه‌گیری:
آزمایش‌های بارداری نقش بسیار مهمی در مراقبت از سلامت مادر و جنین دارن. این آزمایشات به منظور تشخیص و پیشگیری از مشکلاتی که در طول بارداری ممکنه به وجود بیان، انجام می‌شه. برخی از آزمایشات الزامی شامل غربالگری ژنتیکی، آزمایش خون باردار، سونوگرافی جنین و آزمایشات مربوط به سلامت مادر می‌شن.

منبع
www.irfantarhan.com

 

 
منبع : آزمایش‌های لازم در بارداری

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها