2109
جلوگیری از زردی نوزاد

جلوگیری از زردی نوزاد

1402/06/17 بازدید23515

جلوگیری از زردی نوزاد

زردی چیست؟

زردی در نوزادان زمانی رخ میده که سطح ماده‌ای به نام بیلی روبین در خون افزایش و در پوست تجمع پیدا می‌کنه. این اتفاق ممکنه برای 60 درصد نوزادانی که تازه متولد میشن اتفاق بیوفته. زردی نوزادان در 80 درصد نوزادان نارس دیده می‌شه.

 

علل زردی نوزادان چیست؟

زردی نوزادان زمانی رخ میده که بیلی روبین، بیش از حد در خون نوزاد وجود داشته باشه. بیلی روبین یک ماده شیمیاییه که وقتی بدن گلبول‌های قرمز قدیمی رو تجزیه می‌کنه، ایجاد می‌شه. به طور معمول، کبد بیلی روبین رو از خون فیلتر می‌کنه. با این حال، ‌اگه کبد کودک برای خلاص شدن از شر بیلی روبین به اندازه کافی رشد نکرده باشه، این منجر به تجمع می‌شه. بیلی روبین انباشته شده باعث زردی نوزادان می‌شه.

جدای از این، عوامل زیر رو می‌توان از علل زردی نوزادان باشه:

  • خونریزی داخلی (خونریزی)
  • عفونت در خون نوزاد (سپسیس)
  • سایر عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی
  • ناسازگاری خون مادر و نوزاد
  • اختلال کبدی
  • برخی کمبودهای آنزیمی

علائم زردی نوزادان چیست؟

شایع‌‌ترین و بارزترین علامت زردی نوزادان زرد شدن پوست و سفیدی چشمه. این وضعیت معمولاً 2 تا 4 روز پس از تولد رخ میده و زردی نوزادان ممکنه در طول زمان افزایش پیدا کنه. برای بررسی زردی نوزادان تازه متولد شده، می‌توان با فشار ملایم روی ناحیه قفسه سینه، بررسی کرد که آیا در جایی که فشار وارد می‌شه، رنگ زرد دیده می‌شه یا خیر.

 

تشخیص زردی نوزاد چگونه است؟

تشخیص زردی نوزاد با ارزیابی رنگ پوست برای تعیین سطح زردی در معاینه انجام شده توسط پزشک متخصص آغاز می‌شه. با این حال، در حالی که این یک ارزیابی ذهنیه برای تشخیص کامل باید مقادیر بیلی روبین با بیلی روبین متر اندازه گیری بشه.

درمان زردی نوزادان چگونه اعمال می‌شود؟

معمولاً هیچ درمانی برای زردی در نوزادان تازه متولد شده وجود نداره. این زردی با رشد کبد نوزاد خود به خود از بین ‌‌میره. زمان بهبودی ممکنه برای یک یا دو هفته ادامه پیدا کنه. در این فرآیند، شیر دادن مکرر به نوزاد باعث اجابت مزاج می‌شه، بنابراین بیلی روبین سریع‌تر از بدن دفع می‌شه.

با این حال، در مواردی که به خودی خود از بین نمیرن و سطح بیلی روبین نوزاد بالائه یا همچنان در حال افزایشه، از روش‌های درمانی زیر برای درمان زردی نوزادان استفاده می‌شه:

  • نور درمانی: هدف اون کاهش سطح بیلی روبین با قرار دادن نوزاد در زیر لامپ مخصوصیه که نور را در طیف سبز آبی ساطع می‌کنه. نور شکل و ساختار مولکول‌های بیلی روبین رو تغییر میده به طوری که می‌تونن در ادرار و مدفوع آزاد بشن. در طول درمان زردی نوزادان از چسب‌های محافظ چشم استفاده می‌سه.
  • ایمونوگلوبولین وریدی: در برخی موارد ممکنه تجویز برخی داروها برای کاهش سطح بالای بیلی روبین ترجیح داده بشه. عوامل دارویی مورد استفاده در درمان با کمک به تسریع دفع بیلی روبین در بدن و کاهش تولید بیلی روبین عمل می‌کنن.
  • تبادل خون: اگه شدت زردی نوزادان بسیار بالا باشه و درمان با روش‌های گفته شده پاسخ نده ممکنه نیاز به تزریق خون وجود داشته باشه.

 

راه‌های جلوگیری از زردی نوزاد

زردی نوزادان یک وضعیت معمولی در نوزادان بوده که معمولاً در چند روز اول زندگی آنها رخ میده. این وضعیت بیشتر مواقع بی خطره و بدون درمان خاصی به طور طبیعی از بین ‌‌میره. اما برخی اقدامات می‌تونن به کاهش یا  جلوگیری از زردی نوزاد کمک کنن:

  • جلوگیری از زردی نوزاد با مراقبت از مادر در دوره بارداری: مادران باید در دوره بارداری به تغذیه خود دقت کنن. با گرفتن مشاوره از پزشک متخصص احتمال زردی نوزاد رو کاهش بدن.
  • جلوگیری از زردی نوزاد با تغذیه مناسب نوزاد: تغذیه مناسب نوزاد بسیار مهمه. شیر مادر یا فرمول نوزادی به عنوان تغذیه اصلی نوزاد در دوران ابتدایی تا شش ماهگی باید رعایت بشه.
  • جلوگیری از زردی نوزاد با کنترل بیماری‌های مادر: برخی بیماری‌های مادر می‌تونن خطر زردی نوزاد رو افزایش بِدن. مادران باید به مراقبت‌های پزشکی و پیگیری درمانی خود اهمیت بِدن.
  • جلوگیری از زردی نوزاد با کنترل عوامل خطر: عواملی مانند افزایش وزن، کاهش مصرف الکل و مصرف داروهایی که می‌تونن زردی نوزاد رو افزایش بِدن، باید کنترل بِشَن.
  • جلوگیری از زردی نوزاد با پیگیری پزشکی: پیگیری منظم توسط متخصص اطفال و انجام آزمایشات پزشکی مورد نیاز می‌تونه به تشخیص زودرس و مدیریت بهتر زردی نوزاد کمک کنه.


لطفاً با پزشک خود مشورت کنین تا بهترین راه حل برای جلوگیری از زردی نوزاد رو در مورد موقعیت خاص خودتون پیدا کنین. همچنین باید توجه داشته باشین که زردی نوزاد در برخی موارد نیاز به درمان خاص داره؛ بنابراین تشخیص و درمان توسط پزشک خیلی مهمه.

منبع:
memorial.com.tr
منبع : جلوگیری از زردی نوزاد

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها