2109
چرا نوزادم زردی دارد؟

چرا نوزادم زردی دارد؟

1394/12/08 بازدید5124

نی نی سایت: در قسمت اول گزارش زردی نوزادان، دکتر حسن‌علی صابری، متخصص کودکان و نوزادان، درباره روش‌های تشخیص زردی و نشانه‌ها و درجات آن توضیح داد. اکنون در قسمت دوم این گزارش شما می‌توانید با دلایل ایجاد زردی و روش‌های درمان آنها آشنا شوید. 
دکتر صابری معتقد است بیماری زردی در دو دسته اصلی مستقیم و غیر مستقیم بررسی می‌شوند و می‌گوید:« زردی مستقیم معمولا به دلیل بیماری‌های کبدی و یا عفونت‌های مختلف رخ می‌دهد. زردی غیر‌مستقیم شایع‌ترین زردی در بین نوزادان است و به چند دلیل اتفاق می افتد: در صورت ناسازگاری گروه‌های خونی - در صورت ناسازگاری گروه خونی ABO - زردی ناشی از کمبود تغذیه با شیر مادر-  زردی ناشی از شیر مادر»
این متخصص کودکان و نوزادان، درباره دلایل زردی توضیح می‌دهد: «زردی ناشی از ناسازگاری‌گروه‌های خونی شایع‌ترین علت زردی در نوزادان است و به این دلیل اتفاق می افتد که گروه خونی مادر منفی و گروه خونی پدر مثبت است و گروه خونی جنین نیز مثبت شده است. بنابر‌‌این بدن نوزاد آنتی‌بادی تولید می‌کند و او دچار زردی غیر‌عادی می‌شود که ممکن است به تعویض خون نیاز پیدا کند. البته چند سالی‌است که مادرانی با این شرایط، آمپول روگام می‌زنند و بنابر‌این زردی در نوزاد این‌گونه زوج‌ها کمتر شده است. در ناسازگاری گروه خونی ABO، مادران گروه خونی O مثبت دارند، در حالی که گروه خونی جنین‌شان O نیست. بنابر‌این احتمال زردی در نوزادان این مادران نیز بالا می‌رود.»

در روز‌های ابتدای تولد نوزاد، به دلیل کم بودن شیر مادر، نوزاد نمی‌تواند به اندازه کافی شیر بخورد و دچار زردی می‌شود. به این نوع زردی، زردی ناشی از کمبود شیر مادر می‌گویند که از روز سوم تولد آغاز می‌شود و اگر شیر مادر کم باشد، این بیماری روز‌به روز در نوزاد بیشتر می‌شود.  به همین دلیل دکتر صابری توصیه می‌کند:« برای رفع این نوع زردی، مادران باید مرتب به نوزادشان شیر بدهند. همچنین زردی ناشی از شیر مادر نیز معمولا پس از هفته اول برای نوزاد اتفاق می‌افتد. در این صورت پزشک متخصص برای درمان نوزاد، تا 48 ساعت شیردهی مادر را قطع می‌کند و پس از این مدت مادر دوباره می‌تواند شیردهی به نوزاد را آغاز کند.»
باید بدانید که اگر زردی‌های غیر‌مستقیم، حاد شوند و به بالاتر از عدد 25 برسند، مقدار بیلی‌روبین در مغز، از سد مغزی گذشته و نوزاد در اثر این اتفاق دچار عقب افتادگی ذهنی، فلج اعصاب مغزی، مشکل در یادگیری و معلولیت می‌شود. معمولا اولین نشانه‌های این عارضه امتناع نوزاد از خوردن شیر است.
برای درمان زردی قدم اول فوتوتراپی است و در صورتی که زردی شدید‌تر باشد، نوزاد نیاز به تعویض خون پیدا می‌کند. بر همین اساس دکتر صابری توضیح می‌دهد:« گاهی ممکن است بدن نوزاد به تعویض خون اول جواب ندهد و مجبور شویم دو تا سه بار برای او تعویض خون انجام دهیم. البته برای زردی‌های بین 10 تا 12، داروی بیلی‌ناستر و در صورت طولانی شدن زردی قطره کولوفوبرات تجویز می‌شود. این قطره آنزیم‌های کبد را تحریک می‌کند و باعث دفع راحت‌تر بیلی‌روبین می‌شود. البته باید بگویم که برای بیماری زردی داروی قطعی وجود ندارد و این دارو‌ها و قطره‌ها به مقدار بسیار کم در بهبودی نوزاد موثرند.»

ارسال نظر شما

login captcha
چه جالب گلد عزیز. توی طب سنتی می گن لاله گوش بچه رو چند تا شیار کوچک بددید خوب می شه. می گن بهش حجامت گوش.
من گروه خونیم o مثبت هست و بچم هم Aاما زردی نگرفت. چون من از ماه هفتم شربت کم شکر خاکشیر درست میکردم و میزاشتم تو یخچال و به جای آب هم از اون میخوردم.فکر میکنم خیلی تاثیر داشت. چون خانوادگی این کارو میکنیم و هیچ کدوم از بچه هامون زردی نگرفتن.

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8519 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6130 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15083 بازدید