2109
تست آپگار چیست؟

تست آپگار چیست؟

1402/04/15 بازدید9502

تست آپگار چیست؟

هنگامی که نوزادی تازه متولد می‌شود تست‌های مختلفی برای ارزیابی میزان سلامتی وی صورت می‌گیرند. یکی از این تست‌ها، آپگار است. این تست جزء اولین، مهم‌ترین و حیاتی‌ترین تست‌هایی است که نوزاد تازه متولد شده آن را تجربه می‌کند. بر اساس این تست، پزشک در می‌یابد که آیا نوزاد تازه متولد شده توانایی تطبیق خود با محیط جدید را خواهد داشت یا خیر. نمراتی برای نتیجه این تست در نظر گرفته شده اند که نوزادان بر اساس وضعیت سلامتی خود ممکن است نمرات مختلفی را کسب کنند. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی بهتر این تست، آیتم‌ها و نمرات مربوط به آن بپردازیم.

آشنایی با تست آپگار

تست آپگار

تست آپگار، تستی دو مرحله‌ای است که یک دقیقه بعد از تولد نوزاد و پنج دقیقه بعد از تولد آن نیز انجام می‌شود. در واقع این تست توسط پزشک یا پرستار دو بار انجام شده تا از وضعیت سلامتی نوزاد اطمینان حاصل کنند. بر اساس نتیجه این تست، پزشک درمی‌یابد که نوزاد تازه متولد شده تا چه حد می‌تواند خود را با محیط جدید تطبیق دهد. به زبانی دیگر، آیا نوزاد قادر به زندگی در خارج از بدن مادر است یا خیر. این تست تنها برای ارزیابی سلامت نوزاد در زمان تولد آن است و ربطی به رشد و سلامتی نوزاد در آینده نخواهد داشت. بنابراین نمره این تست لزوماً تعیین کننده وضعیت سلامتی نوزاد در آینده نیست.

تست آپگار چگونه سلامتی نوزاد را ارزیابی می‌کند؟

شاید برای شما نیز سؤال باشد که تست آپگار چگونه می‌تواند میزان سلامتی نوزاد را تعین کند. این تست دارای 5 آیتم است که هر کدام از این پارامترها و آیتم‌ها به صورت جداگانه توسط پزشک یا پرستار بررسی می‌شوند. به هر کدام از این آیتم‌ها نمراتی از 0 تا 2 اختصاص داده خواهد شد. هر چه نمره یک آیتم بیشتر باشد، نشان دهنده وضعیت خوب نوزاد در آن آیتم است. سپس در انتها نمرات مربوط به آیتم‌های مختلف با هم جمع زده می‌شوند تا نمره نهایی این تست به دست آید. هر نوزاد باید بتواند حداقل نمره 5 را در این تست به دست بیاورد. بالاترین نمره این تست عدد 10 است که البته کمتر نوزادی موفق به کسب آن می‌شود.

پارامترهای اندازه گیری شده در این تست و نمره آن‌ها

در این بخش می‌خواهیم به معرفی آیتم‌هایی بپردازیم که طی تست آپگار اندازه گیری می‌شوند. این آیتم‌ها عبارت‌اند از: رنگ پوست، تنفس نوزاد، واکنش‌های نوزاد به لمس، وضعیت عضلانی و ضربان قلب.

رنگ پوست

· نمره 0: رنگ پوست آبی یا مایل به خاکستری (پوست رنگ پریده)

· نمره 1: تنه به رنگ صورتی نرمال اما برخی از اندام‌ها کبود و آبی

· نمره 2: رنگ پوست تمام بدن به رنگ صورتی و نرمال

تنفس

· نمره 0: تنفس ندارد.

· نمره 1: تنفس ضعیف

· نمره 2: تنفس نرمال و گریه با صدای بلند

واکنش‌های نوزاد به لمس بدن

· نمره 0: واکنشی از خود نشان نمی‌دهد.

· نمره 1: واکنش ضعیف و کم

· نمره 2: واکنش نرمال و طبیعی

وضعیت عضلانی

· نمره 0: عضلات بسیار شل

· نمره 1: عضلات ضعیف

· نمره 2: عضلات طبیعی و قوی

ضربان قلب

· نمره 0: بدون نبض و ضربان

· نمره 1: تعداد نبض نوزاد کمتر از 100 در یک دقیقه

· نمره 2: تعداد نبض نوزاد بیشتر از 100 در یک دقیقه

نمره تست آپگار طبیعی چقدر است؟

تست آپگار چگونه سلامتی نوزاد را ارزیابی می‌کند؟

نمره نهایی تست آپگار یک نمره تقریبی است. در واقع تشخیص یک پزشک با تشخیص پزشک دیگری در نمره این تست کاملاً متفاوت می‌باشد. نمره آپگار تست اول ممکن است 6 و یا حتی کمتر از 6 باشد. این نمره برای تست اول طبیعی است. اما نمره این تست که پنج دقیقه بعد تکرار می‌شود، باید بین 7 الی 9 باشد. این گونه از وضعیت عادی و طبیعی کودک اطمینان حاصل خواهد شد.

نمره پایین این تست در نوزادان چقدر است؟

نمره تست آپگار در برخی از نوزادان ممکن است پایین باشد. خطا در زایمان، بارداری پرخطر، بیماری‌های زمینه‌ای، مشکلات بند ناف، عفونت‌ها و ... ممکن است سبب پایین آمدن نمره این تست شوند. در این صورت نوزاد باید به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده و تحت نظارت کامل پزشکی قرار گیرد. تا زمانی که نوزاد به حالت نرمال و طبیعی بازگردد در بخش مراقبت‌های ویژه خواهد بود.

منبع

yogitimes.com

منبع : تست آپگار چیست؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها