2109
روش صحیح شیردهی به نوزاد

روش صحیح شیردهی به نوزاد

1402/04/14 بازدید2257

روش صحیح شیردهی به نوزاد

شیردهی به انگلیسی Breastfeeding، یک تغذیه با فرمولی اختصاصی برای نوزاد تامین می‌کنه؛ به این صورت که با رشد کودک شیر مادر نیز به نحوی تنظیم می‌شه که مکمل‌های رژیم غذایی او رو تامین کنه. شیردهی نوزاد میزان صحیح از مواد مغذی مورد نیاز رشد مغز و سیستم عصبی فرزندتون رو تامین می‌کنه. این مواد مغذی شامل چربی، پروتئین، سدیم، کلسیم و آهن هستن. بنابراین برخلاف شیر خشک، شیر مادر برای بدن نوزاد شما سنگین نیست. مواد مغذی موجود در شیر مادر با هیچ ماده‌ی غذایی دیگه‌ای نمی‌توانند عینا جایگزین شوند.

 

مزایای شیر مادر

تمام مزایای شیر مادر به کودک برنمی‌گرده بلکه مادر نیز برای سلامتش مزایای بسیاری کسب می‌کنه. مثلا وقتی مشغول شیر دادن به نوزاد هستید، می‌تونید وزنی رو که حین بارداری بدست آورده بودید رو کم کنید. به علاوه شیردهی خطر ابتلا به سرطان تخمدان، سینه و دیابت رو کاهش می‌ده.

 

روش صحیح شیردهی به نوزاد به کمک شیر مادر

 

نوزاد خصوصا در هفته‌های اول تولد حداقل به 7 تا 8 بار شیر دادن در 24 ساعت شبانه روز نیاز داره. جهت  شیردهی صحیح به نوزاد مطمئن باشید که جاتون راحته و تکیه‌گاه خوبی پشتتون قرار داره. نوزاد رو نزدیک به خودتون نگه دارید جوری که صورتش به سمت سینه‌تون قرار بگیره. فرزندتون رو جوری به بغل بخوابونید که دماغش در مقابل نوک سینه قرار بگیره. از زیر برای سینه‌تون یک تکیه‌گاه تامین کنید. انگشتانتون رو در پشت هاله‌ی سینه قرار بدهید تا کودک به راحتی بتونه سینه رو تو دهانش قرار بده. لب‌های نوزاد رو با نوک سینه لمس کنید تا برای باز کردن دهانش تشویق بشه.

 

پس ابتدا از اینکه دهان نوزاد به اندازه‌ی کافی ( مثل خمیازه کشیدن) باز شده اطمینان حاصل کنید و بعد از باز شدن دهانش بلافاصله چانه‌ش رو به سمت سینه بیارید. جوری بچه رو به سینه بچسبونید که لب پایینش روی هاله (نه مرکز) سینه قرار بگیره. تا زمانی که نوزاد در مکیدن به یک الگوی عمیق ریتم‌دار نرسیده سینه‌تون رو نگه دارید. در صورتی که وقتی فرزندتون شروع کرد به مکیدن احساس درد کردید، سینه رو بیرون بکشید و دوباره وارد دهانش بکنید. یادتون باشه که سینه رو یهو از دهانش بیرون نکشید و اول انگشت تمیزتون رو بین لثه‌هاش قرار بدید.

 

Title: روش صحیح شیردهی به نوزاد - Description: روش صحیح شیردهی به نوزاد

روش صحیح شیردهی به نوزاد

 

روش صحیح شیردهی به کمک شیر خشک

 

بیشتر مواقع شیردهی بعد از سزارین امکان‌پذیره و حتی تو اتاق عمل هم می‌تونه انجام بشه. اما یک سری تحقیقات نشون دادند که سزارین ممکنه اثر بدی روی آغاز شیردهی، میزان تولید شیر و پذیرش سینه‌ی مادر توسط نوزاد داشته باشه. در هر صورت اگر تصمیم دارید کودکتون رو با شیر خشک تغذیه کنید یا ناتوان در تامین شیر مادر هستید، شیر خشک‌های غنی شده با آهن می‌تونند مواد مغذی مورد نیاز فرزندتون رو تامین کنند. شیر خشک نوزادان میزان صحیح پروتئین، کالری، چربی، ویتامین و مواد معدنی برای رشد داره. در این بخش قصد داریم روش صحیح تغذیه‌ی کودک به کمک شیر خشک رو آموزش بدهیم.

اول از همه شیشه شیر و دستانتون رو خوب با کف و صابون بشویید. همیشه اول آب رو بریزید تو شیشه شیر و بعدش پودر شیر خشک رو اضافه کنید. دقیقا به همون نسبتی که روی ظرف شیر خشک نوشته شده باید آب و پودر شیر خشک رو داخل بطری بریزید. اگر آب بیشتری بریزید، مواد مغذی کمتری به کودکتون می‌رسه و حتی ممکنه تشنج کنه. اگر پودر شیر خشک بیشتری بریزید کلیه‌ها و سیستم گوارشی کودکتون ممکنه آسیب ببینند. نکته‌ی دیگه اینه که در صورتی که فرزندتون کمتر از سه ماه سن یا نقص سیستم ایمنی داره یا زودرسه آب رو قبل از استفاده بجوشونید تا میکروب‌ها کشته شوند.

 

Title: شیر خشک نوزادان  - Description: شیر خشک نوزادان

شیر خشک نوزادان

 

نکات مهم در مورد شیر دادن به نوزاد

ممکنه بعد از بارداری به فکر مصرف قرص ضد بارداری مثل لاینسترنول افتاده باشید؛ مصرف این قرص شیر شما رو کاهش نمی‌ده اما هنگام شیردهی قرص لاینسترنول رو در صورتی می‌تونید مصرف کنید که به فرزندتون چیزی به غیر از شیر خودتون (حتی آب) ندهید. همچنین مصرف آنتی بیوتیک خوراکی سفیکسیم در شیردهی اشکالی نداره و خطری رو متوجه نوزادتون نمی‌کنه.

در مورد شیردهی و بوتاکس هم احتمال اینکه بوتاکس وارد شیرتون بشه یا به کودکتون آسیب بزنه خیلی کمه؛ با این حال بعضی از خانم‌ها تا 48 ساعت بعد از تزریق بوتاکس صبر می‌کنند.

شیردهی در سرماخوردگی مادر باید ادامه پیدا کنه؛ نه تنها بیماری به کودکتون منتقل نمی‌شه بلکه آنتی بادی‌هایی رو از طریق شیر دریافت می‌کنه که خطر ابتلای او به بیماری شما رو کاهش می‌ده.

 

Title: شیر مادر برای بدن نوزاد  - Description: شیر مادر برای بدن نوزاد

 

منبع

stlukeshealth.org
 
منبع : روش صحیح شیردهی به نوزاد

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها