2109
سرطان سینه متاستاتیک

سرطان سینه متاستاتیک

1402/04/01 بازدید3024

سرطان سینه متاستاتیک

سرطان سینه متاستاتیک پیشرفته‌ترین شکل سرطان سینه است (مرحله چهارم یا چهارم) اگر تشخیص سرطان متاستاز داده باشد به این معنی است که به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است. سرطان سینه متاستاتیک زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سرطان سینه از تومور در سینه جدا شده و به جریان خون یا سیستم لنفاوی شما (شبکه لوله‌های نازکی که مایعات را در بدن شما حمل می‌کنند) می‌رسند. هنگامی که سلول‌ها گسترش یافتند می‌توانند در سایر اندام‌ها مستقر شوند و تومورهای جدیدی را تشکیل دهند. اگرچه این شکل از سرطان قابل درمان نیست اما ممکن است بهبود پیدا کند. در واقع پیشرفت‌های اخیر در درمان به این معنی است که افراد مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک می‌توانند کیفیت زندگی بهتری داشته باشند. اگر اخیراً تشخیص سرطان سینه متاستاتیک داشته‌اید ممکن است احساس ترس و ناراحتی کنید. این احساسات کاملاً طبیعی هستند و پزشک شما می‌تواند شما را از طریق گزینه‌های درمانی راهنمایی کند و اطلاعاتی در مورد حمایت عاطفی برای شما و عزیزانتان ارائه دهد.

 

علائم سرطان سینه متاستاتیک

ممکن است علائم مبهمی مانند حالت تهوع یا کاهش وزن غیرقابل توضیح داشته باشید. در واقع برخی از افراد در ابتدا هیچ علامتی ندارند و بسته به جایی که سرطان شما گسترش یافته ممکن است علائم مختلفی را تجربه کنید. اگر سرطان به استخوان‌های شما سرایت کرده باشد ممکن است ورم یا درد استخوان، گردن، کمر یا مفاصل را تجربه کنید. سردرد، حالت تهوع، تشنج و سرگیجه همگی با متاستاز مغزی مرتبط هستند. سردرگمی، تغییرات بینایی، تغییرات شخصیتی و از دست دادن تعادل نیز ممکن است نشانه گسترش سرطان به مغز باشد. تنگی نفس، درد قفسه سینه، مشکل در تنفس یا سرفه خشک ممکن است نشان دهنده متاستاز ریه باشد. درد یا تورم در شکم، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، خارش پوست، و زردی (زردی پوست ویا چشم) با متاستاز کبدی مرتبط است.

 

توجه به این نکته مهم است که اگر این علائم را تجربه کردید نباید به طور خودکار تصور کنید که سرطان سینه متاستاتیک دارید یا سرطان سینه گسترش یافته است. ممکن است به دلایل زیادی از جمله کم آبی بدن، استرس و حتی آنفولانزای معمولی آن‌ها را تجربه کنید. بسیار مهم است که به بدن خود توجه کنید و اگر نگران هستید با پزشک خود تماس بگیرید. آن‌ها باید بتوانند در مورد علائمی که دارید با شما صحبت کنند و در صورت نیاز آزمایش‌ها و اسکن‌ها را انجام دهند.

 

سرطان سینه متاستاتیک چگونه تشخیص داده می‌شود؟

غربالگری‌ها و آزمایش‌های سرطان سینه می‌تواند دلهره‌آور باشد اما یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که پزشک شما تشخیص شما را برای شما توضیح می‌دهد مراحل مختلف سرطان پستان (0 تا 4) است. مراحل را می‌توان به مراحل آناتومیک و مراحل پیش آگهی تقسیم کرد. دانستن مرحله آناتومیک ممکن است به شما درک بهتری از اندازه تومور و گزینه‌های درمانی در دسترس شما بدهد. این پنج مرحله سرطان سینه هستند:

 

  • مرحله ۰:

سلول‌های سرطانی فقط در مجاری پستان یافت می‌شوند و به بافت‌های دیگر پستان گسترش پیدا نکرده‌اند. این مرحله به عنوان سرطان غیر تهاجمی یا کارسینوم مجرای درجا نیز شناخته می‌شود.

 

  • مرحله I:

سرطان (تومور کوچکتر از 2 سانتی متر) فقط در بافت پستان یا در غدد لنفاوی نزدیک سینه یافت می‌شود (سرطان این مرحله در غدد لنفاوی اندازه کمتر از 2 میلیمتر خواهد داشت). غدد لنفاوی ساختارهای کوچک و لوبیایی شکل هستند که بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند.

 

  • مرحله دوم:

سرطان بزرگ شده و به 2 تا 5 سانتی متر یا بیشتر رسیده اما هنوز فقط در سینه است. غدد لنفاوی نزدیک سینه ممکن است حاوی سلول‌های سرطانی نیز باشند.

 

  • مرحله III:

سرطان بیشتر به سینه گسترش یافته است یا اندازه تومور بزرگتر از مراحل اولیه است. همچنین ممکن است به دیواره قفسه سینه یا پوست روی سینه شما سرایت کرده باشد. در این مرحله سلول‌های سرطانی ممکن است در غدد لنفاوی زیر بغل یا استخوان ترقوه یافت شوند.

 

  • مرحله چهارم:

سرطان به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است. این به عنوان سرطان سینه متاستاتیک شناخته می‌شود و پیشرفته‌ترین مرحله سرطان سینه است.

درمان سرطان سینه

آزمایش سرطان سینه متاستاتیک

ممکن است یک اشعه ایکس، اسکن اولتراسوند، MRI یا اسکن CAT انجام دهند و آزمایش خون یا بیوپسی تومور را درخواست کنند. بیماران مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک به طور معمول هر چند ماه یک‌بار (یا در صورت لزوم زودتر) اسکن می‌شوند تا وضعیت سرطان خود را بررسی کنند. این اسکن‌ها ممکن است سی تی اسکن و اسکن استخوان یا اسکن PET باشد. گاهی اوقات اسکن‌های دیگری نیز انجام می‌شود.

 

سرطان سینه متاستاتیک چگونه درمان می‌شود؟

اگر تشخیص سرطان سینه متاستاتیک دارید هدف اصلی پزشک شما بهبود کیفیت زندگی و کمک به شما برای طولانی‌تر شدن عمر است. در این مرحله نمی‌توانید سرطان را درمان کنید زیرا سلول‌های سرطانی به قسمت‌های مختلف بدن گسترش یافته اند. با این حال درمان به طور بالقوه می‌تواند علائم شما را کاهش دهد. درمان هدفمند با هدف قرار دادن و مسدود کردن پروتئین‌های روی سلول‌های سرطانی، رشد و گسترش سرطان را مسدود می‌کند. اغلب برای بیماران مبتلا به سرطان سینه HER2+ تجویز می‌شود. این زمانی است که آزمایش سلول‌های سرطانی برای پروتئینی به نام گیرنده 2 فاکتور رشد اپیدرمی انسانی مثبت می‌شود.

 

هورمون درمانی چگونه انجام می‌شود؟

اگر سرطان گیرنده استروژن مثبت، سرطان گیرنده پروژسترون مثبت یا هر دو دارید هورمون درمانی می‌تواند موثر باشد. این زمانی است که سلول‌های سرطان سینه دارای استروژن / پروژسترون / هر دو گیرنده هستند که به هورمون استروژن یا پروژسترون (یا هر دو) متصل می‌شوند و برای رشد سلول‌ها به این هورمون‌ها نیاز دارند. اگر سرطان شما به هورمون‌ها حساس باشد یا از هورمون‌ها برای رشد استفاده کند درمان هورمونی (معروف به درمان غدد درون ریز) ارائه می‌شود. این کار با جلوگیری از تولید هورمون‌های زیادی در بدن یا مسدود کردن هورمون‌های مرتبط با گیرنده‌های سلول‌های سرطانی عمل می‌کند. با توجه به نحوه عملکرد هورمون درمانی می‌تواند علائم یائسگی را ایجاد کند یا باعث یائسگی موقت شود. اگر در این مورد نگرانی دارید با پزشک خود تماس بگیرید.

 

نتیجه‌گیری:

پرتودرمانی و جراحی ممکن است به شرایط خاص کمک کند. تابش می‌تواند پیشرفت سرطان را کند یا با کاهش اندازه تومور باعث آرامش بیمار شود. همه این گزینه‌ها به مردم امکان می‌دهد بهتر و طولانی‌تر زندگی کنند. در شرایط گاه به گاه می‌توان از اشعه برای درمان سرطان سینه متاستاتیک استفاده کرد.

 

منبع:

flo.health

منبع : سرطان سینه متاستاتیک

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها