2109
پره اکلامپسی چیست؟

پره اکلامپسی چیست؟

1402/03/19 بازدید1661

پره اکلامپسی چیست؟

پره اکلامپسی یک عارضه بارداری است که اغلب بعد از هفته بیستم بارداری دیده می‌شود و می‌تواند همزمان باعث ایجاد تعدادی از مشکلات سلامتی شود. شایع‌ترین علائم فشار خون بالا، پروتئین در ادرار و پاهای متورم است به همین دلیل همه این موارد به طور منظم در قرارهای قبل از زایمان شما کنترل می‌شود. معمولاً به لطف این آزمایشات پره اکلامپسی خیلی سریع تشخیص داده می‌شود. در موارد شدیدتر معمولاً هنگامی که درمان نشود پره اکلامپسی می‌تواند منجر به آسیب اندام مانند بیماری کلیوی، سکته مغزی، تشنج‌های معروف به «اکلامپسی» و سندرم HELLP شود.

 

چه چیزی باعث پره اکلامپسی می‌شود؟

مشخص کردن یک دلیل خاص برای ایجاد پره اکلامپسی دشوار است و هنوز تحقیقات بیشتری وجود دارد که باید انجام شود. اما نظریه اصلی در مورد اینکه چرا پره اکلامپسی رخ می‌دهد این است که مشکلی در نحوه رشد و عملکرد جفت وجود دارد. جفت عضوی است که در بارداری رشد می‌کند تا تمام اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز جنین را برای زنده ماندن در رحم تامین کند. برای اینکه جفت کار خود را انجام دهد باید نوزاد را از طریق شبکه‌ای از رگ‌های خونی به منابع مادر متصل کند اما در زنان یا افرادی که به پره اکلامپسی مبتلا می‌شوند تصور می‌شود که این رگ‌های خونی به درستی رشد نمی‌کنند و باعث ایجاد مشکلاتی در نحوه گردش خون می‌شوند. به نوبه خود این می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود که پره اکلامپسی به آن معروف است.

پره اکلامپسی چیست؟

عوامل خطر پره اکلامپسی

هیچ راه واقعی برای تشخیص اینکه آیا کسی قبل از وقوع آن را تجربه خواهد کرد وجود ندارد. با این حال برخی از عوامل وجود دارد که ممکن است به شما شانس کمی بیشتر برای ابتلا به پره اکلامپسی بدهد بنابراین مفید است بدانید که آیا هر یک از آن‌ها به شما مربوط است یا خیر. آن‌ها عبارتند از:

 

داشتن فشار خون بالا قبل و یا در طول بارداری

داشتن بیماری کلیوی یا یک بیماری خود ایمنی (مانند لوپوس) قبل از بارداری

داشتن پره اکلامپسی در بارداری قبلی

اگر 10 سال یا بیشتر از بارداری قبلی گذشته باشد

داشتن عوارض در بارداری قبلی

بالای 35 سال بودن

بارداری چندقلو

 

اگر هر یک از این موارد را دارید در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید. بسیاری از عوامل ذکر شده در بالا در بسیاری از بارداری‌ها رایج هستند. پزشک ممکن است برای نظارت بیشتر در طول بارداری شما برنامه ریزی کند یا به شما آسپرین بدهد تا شانس ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. علاوه بر این مهم است که در ویزیت‌های قبل از تولد شرکت کنید و از علائم فیزیکی پره اکلامپسی آگاه باشید تا اگر فکر می‌کنید در حال ابتلا به آن هستید بتوانید به پزشکتان اطلاع دهید.

 

علائم پره اکلامپسی

هم فشار خون بالا و هم پروتئین اوری (در اصل پروتئین موجود در ادرار شما) شایع‌ترین علائم پره اکلامپسی هستند. اگرچه برخی از افراد ممکن است علائم آشکارتر پره اکلامپسی را تجربه کنند اما برخی از این علائم ممکن است با علائم معمول بارداری همپوشانی داشته باشند. اما از آنجایی که پره اکلامپسی تمایل دارد در اواخر بارداری ایجاد شود (اکثر موارد بین 30 تا 35 هفته رخ می‌دهد) اگر فکر می‌کنید اتفاق غیرعادی در حال رخ دادن است باید به یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید. به ویژه در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر:

 

سردردهای شدید

تغییر در بینایی (مانند تاری یا از دست دادن موقت بینایی یا حساسیت به نور)

تنگی نفس

درد در قسمت بالای شکم، معمولاً زیر دنده‌ها

افزایش وزن ناگهانی

تهوع یا استفراغ در کنار هر یک از علائم دیگر

درمان پره اکلامپسی

درمان پره اکلامپسی

پره اکلامپسی اگر در مراحل بعدی بارداری تشخیص داده شود (همانطور که بیشتر موارد وجود دارد) به طور کلی مشکلی ندارد زیرا پزشک می‌تواند دارویی را برای کمک به رشد ریه‌های کودک شما برای زایمان زودتر تجویز کند. همچنین به این معنا نیست که هنوز نمی‌توانید زایمان طبیعی داشته باشید اگرچه ممکن است سزارین توصیه شود. ممکن است به شما دارویی برای کاهش فشار خون داده شود (پزشک دقیقاً با شما در مورد چه دارویی مورد نیاز است صحبت خواهد کرد) و در برخی موارد ممکن است تا زمانی که نوزادتان به دنیا بیاید به بیمارستان منتقل شوید.

 

منبع:

flo.health

منبع : پره اکلامپسی چیست؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها