2109
درد رباط گرد در بارداری چیست؟

درد رباط گرد در بارداری چیست؟

1402/02/20 بازدید1823

درد رباط گرد در بارداری چیست؟

اگر در نیمه دوم بارداری خود هستید و درد‌های ناگهانی و تیز دارید که احساس می‌کنید از باسن به ناحیه کشاله ران کشیده می‌شود ممکن است درد رباط گرد داشته باشید. درد رباط گرد یک ناراحتی رایج در دوران بارداری است و این وضعیت تقریباً منحصراً در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. با این حال توجه به این نکته مهم است که برخی از افراد مبتلا به آندومتریوز ممکن است در زمانی که باردار نیستند درد رباط‌های گرد را نیز تجربه کنند. همچنین در دوران بارداری هورمون ریلکسین مسئول شل شدن رباط‌های بدن برای قرار دادن رحم در حال رشد است.

چه چیزی باعث درد رباط گرد می‌شود؟

رباط‌های گرد نوار‌های طنابی مانند و ضخیمی هستند که به رحم می‌چسبند و از رحم حمایت می‌کنند. اگر خطی را از بالای باسن به سمت پایین و به سمت کشاله ران تصور کنید آنجاست که رباط‌های گرد را پیدا خواهید کرد. هورمون ریلکسین بارداری به شل شدن این رباط‌ها کمک می‌کند تا بتوانند کشیده شوند اما با کمک هورمون باز هم فشار شدیدی وجود دارد که منجر به درد می‌شود. طبق گفته پزشکان رباط‌های گرد یک جفت نوار هستند که از دو طرف رحم به سمت کشاله ران کشیده می‌شوند و با بزرگ شدن رحم این رباط‌ها می‌توانند کشیده شوند و درد ایجاد کنند.

درد رباط گرد به صورت ناگهانی شروع می‌شود

درد رباط گرد معمولاً به صورت درد ناگهانی و تیز لگن ایجاد می‌شود. بیشتر افراد باردار آن را در باسن یا پایین شکم خود احساس می‌کنند و معمولاً یک طرفه است. این درد همچنین می‌تواند به کشاله ران و واژن نیز سرایت کند. درد رباط گرد معمولاً پس از‌ایستادن، نشستن یا دراز کشیدن در یک وضعیت برای مدت طولانی احساس می‌شود. علاوه بر این حرکات ناگهانی و تند مانند پریدن می‌تواند باعث درد رباط گرد شود. حتی عطسه، سرفه یا خندیدن می‌تواند درد رباط گرد را تشدید کند. در حالی که نمی‌توانید به طور کامل از بروز درد رباط گرد جلوگیری کنید می‌توانید با توجه به زمان‌هایی که ایجاد می‌شود تعداد دفعات آن را کاهش دهید. در اینجا چند نکته برای کمک به کاهش درد رباط گرد وجود دارد:

اگر برای مدت طولانی راه می‌روید یا‌ ایستاده‌اید از کفش‌های حمایتی و راحت استفاده کنید

برای کمک به کاهش فشار بر روی رباط‌های گرد حرکات کششی و ورزش‌های دوران بارداری را انجام دهید

با نوشیدن آب در طول روز هیدراته بمانید

از یک بالش بارداری برای راحتی شکم در هنگام خواب استفاده کنید

چگونه می‌توان درد رباط گرد را درمان کرد؟

درمان درد رباط گرد معمولاً شامل استراحت، کشش ملایم و اقدامات تسکین درد است. برای کمک به پیشگیری یا کاهش درد رباط گرد هیدراته ماندن و حفظ وضعیت بدنی خوب مهم است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درد رباط گرد با علائم دیگری مانند خونریزی واژن همراه نیست. اگر بیمار علائم نگران‌ کننده دیگری مانند تب، لرز، خونریزی واژینال، درد همراه با ادرار، مشکل در راه رفتن یا درد مداوم و یا بدتر شدن را داشته باشد باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرد. همیشه مهم است که اگر در دوران بارداری نگرانی یا سوالی دارید از جمله در مورد درد رباط گرد با پزشک مشورت کنید.

نتیجه‌گیری:

درد رباط گرد یک بیماری شایع و خوش خیم است که در نیمه دوم بارداری یعنی زمانی که رباط‌های گرد تحت فشار رحم در حال رشد کشیده می‌شوند رخ می‌دهد. هر فرد باردار درد رباط گرد را تجربه نخواهد کرد. با این حال برای افراد باردار چند درمان خانگی ایمن و موثر مانند کمپرس گرم، استراحت و استامینوفن وجود دارد که می‌تواند به تسکین ناراحتی کمک کند.

منبع:

parents.com

منبع : درد رباط گرد در بارداری چیست؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها