2109
آیا نوع شیر مادر برای دختران و پسران متفاوت است؟

آیا نوع شیر مادر برای دختران و پسران متفاوت است؟

1402/02/19 بازدید2333

آیا نوع شیر مادر برای دختران و پسران متفاوت است؟

علم تازه شروع به کشف برخی از پیچیدگی‌های شیر انسان کرده است. در حالی که ما همه چیز را در مورد شیر مادر به طور کامل نمی‌دانیم دلایلی وجود دارد که چرا شیر مادر به این شکل است. شیر مادر یک ماده پویا است و بسته به سن و نیاز نوزاد تغییر می‌کند. مواد موجود در شیر مادر حتی در بین مادران متفاوت است و احتمالاً به پسر یا دختر بودن نوزاد بستگی دارد.

جنسیت چه ارتباطی به تولید شیر مادر دارد؟

دختران در شیر خود کلسیم بیشتری تولید می‌کنند

پسران شیری با چربی و پروتئین بالاتر اما غلظت قند کمتر تولید می‌کنند

الگوی شیردهی پسران ممکن است با دختران شیرده متفاوت باشد و این می‌تواند ترکیب شیر را تغییر دهد

سیگنال‌های هورمونی از جنین در حال رشد ممکن است سینه را تحت تاثیر قرار دهد تا شیر تولید شده هنگام تولد نوزاد او را تحت تاثیر قرار دهد

ممکن است مطمئن نباشیم که آیا شیر مادر انسان بر اساس جنسیت کودک تغییر می‌کند یا خیر اما می‌دانیم که این شیر همیشه در حال تغییر است تا نیازهای هر کودک شیرده را برآورده کند. شیر مادر از مادری به مادر دیگر متفاوت است و حتی برای تغذیه شیر مادر متفاوت است. در اینجا موارد دیگری وجود دارد که بر ترکیب شیر مادر تاثیر می‌گذارد:

  • مواد ژنتیکی و شیردهی:

یک مادر مواد ژنتیکی (مانند سلول‌های بنیادی) را از طریق شیر مادر به کودک خود منتقل می‌کند. به عنوان مثال این می‌تواند برای رشد سیستم ایمنی کودک مهم باشد.

  • رژیم غذایی یک مادر:

انواع چربی‌هایی که مادر می‌خورد تا حدی بر انواع چربی‌های موجود در شیر مادر تاثیر می‌گذارد

رژیم غذایی مادر می‌تواند بر غلظت ید در شیر مادر تاثیر بگذارد

رژیم غذایی مادر می‌تواند بر غلظت ویتامین‌ها در شیر مادر تاثیر بگذارد

با این حال رژیم غذایی متوسط معمولاً مادران را با مقادیر کافی از اکثر ویتامین‌ها تامین می‌کند

  • طعم‌های شیر مادر:

طعم‌های مختلفی از رژیم غذایی مادر به شیر مادر منتقل می‌شود. اگر دوست دارید کودکتان سبزیجات بخورد ممکن است برای شما مفید باشد که خودتان این کار را انجام دهید. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که تغذیه انحصاری با شیر به مدت 6 ماه ممکن است باعث شود که کودکان در اوایل دوران کودکی کمتر غذاخور شوند.

  • باکتری‌های موجود در شیر مادر:

باکتری‌ها از روده مادر به شیر مادر منتقل می‌شوند و سپس از طریق شیر مادر به دستگاه گوارش کودک منتقل می‌شوند. تغذیه انحصاری با شیر مادر (هیچ چیز دیگری غیر از شیر مادر حتی آب) به استعمار روده کودک با باکتری‌های سالم کمک می‌کند. باکتری‌های سالم روده ممکن است فواید طولانی مدت سلامتی مهمی داشته باشند. به عنوان مثال تحقیقات نشان داده است که شیر مادران چاق در مقایسه با شیر مادران با وزن سالم دارای جامعه باکتریایی متفاوت و کمتری است.

  • طبیعت دائماً در حال تغییر شیر مادر:

شیر مادر مطابق با نیاز کودک ساخته می‌شود. به عنوان مثال شیر مادر ساخته شده توسط مادر یک نوزاد نارس دارای غلظت‌های مختلفی از عوامل مختلف است. همچنین هنگام از شیر گرفتن شیر مادر غلظت فاکتورهای محافظتی ایمنی را افزایش می‌دهد تا دوز نهایی محافظت ایمنی را قبل از پایان شیرگیری به کودک بدهد.

نتیجه‌گیری:

علم نیازی به اثبات اهمیت شیر انسان ندارد. این به این دلیل است که شیر انسان شیر طبیعی برای نوزادان می‌باشد و تکامل یافته و برای حفظ ما در طول هزاران سال و کمک به ما برای رسیدن به پتانسیل بیولوژیکی کامل خود استفاده شده است.

منبع:

bellybelly.com

منبع : آیا نوع شیر مادر برای دختران و پسران متفاوت است؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها