2709
5 راهکار متفاوت برای بهبود رابطه با خانواده

5 راهکار متفاوت برای بهبود رابطه با خانواده

1397/08/20 بازدید1325

رابطه با خانواده، آن هم به طور صحیح، یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای داشتن خانواده خوشحال است؛ خانواده‌ای که همدیگر را می‌فهمند، با هم دوست هستند و به هم احترام می‌گذارند. برای اینکه رابطه با خانواده را بهبود ببخشید، از روش‌های زیر کمک بگیرید.

رابطه با خانواده؛ مجازی نباشید

این روزها وارد هر جمعی که شوید، بیشتر افراد گوشی در دست هستند. گاهی یکی از اعضای خانواده در حالی که رو به روی دیگری نشسته است، برایش پیام می‌فرستد. حذف گفتگوی رو در رو در ارتباط با خانواده یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که ممکن است مرتکب آن شوید. استفاده از چت برای صحبت کردن با هم ریسک سو تفاهم را بالا می‌برد و معنای ایموجی‌ ها برای همه یکسان نیست! بیشترین ابراز احساساتی که در ایران از طریق ایموجی انجام می‌شود، ایموجی قهقهه خنده است که در هر شرایطی هم کاربرد ندارد.

 زبان بدن، حالت چهره و شاید باورتان نشود، حتی بوی بدن، سیگنال‌هایی را برای افراد می‌فرستد که درک آن‌ها را از پیام شما بالا می‌برد و باعث بهبود ارتباط شما خواهد شد.  

روابط درون خانواده

گارد نگیرید

از هفته بیست و چهارم بارداری که جنین می‌تواند صداها را تشخیص دهد، ارتباط شما با این عضو جدید خانواده شکل می‌گیرد و ادامه پیدا می‌کند؛ اما چه اتفاقی می‌افتد که ارتباط نزدیک با او با بالا رفتن سن او کمتر می‌شود؟ یکی از دلایل این مسئله، گارد گرفتن اعضای خانواده نسبت به هم است. واقعیت این است که تک‌تک اعضای خانواده متفاوت از هم فکر می‌کنند، احساس می‌کنند و واکنش نشان می‌دهند. برای اینکه بتوانید رابطه با خانواده را گرم نگه دارید، بهتر است دست از قضاوت کردن هم و گارد گرفتن نسبت به یکدیگر بردارید و سعی کنید شرایط هم را درک کنید. از بچه‌ها توقع نداشته باشید درک و دید شما را داشته باشند؛ قضایایی که به نظر شما بدیهی می‌آید برای آن‌ها تازگی دارد. در مورد بزرگترها هم میزان تجربه متفاوت است و همین مسئله باعث بروز واکنش‌های مختلف می‌شود. اگر بتوانید مهارت قضاوت نکردن را در خودتان تقویت کنید، ناخودآگاه باعث ایجاد احساس بهتری در اعضای خانواده‌تان خواهد شد.

در خانواده به یکدیگر خوب گوش کنید

خسته‌کننده‌ترین آدم‌ها، آن‌هایی هستند که وقتی دو جمله از شما می‌شنوند، 200 جمله تحویلتان می‌دهند. آدم‌هایی که به طرز عجیبی فکر می‌کنند حرف شما به اندازه نظر خودشان اهمیت ندارد. وقتی پای ارتباط با خانواده وسط می‌آید، حساسیت‌ها هم بیشتر می‌شود. به همین دلیل لازم است مهارت شنیدن را در خودتان تقویت کنید. اول به حرف‌های اعضای خانواده، از کوچکترین عضو ت بزرگ خاندان، به خوبی گوش کنید. سعی کنید خودتان را جای او و در شرایط او قرار دهید و احساسش را تا حد ممکن درک کنید. مهارت گوش دادن به حرف‌های یکدیگر، اعضای خانواده را از نظر احساسی به هم نزدیک می‌کند و نمی‌گذارد افراد به دنبال پیدا کردن یک گوش شنوا بیرون از خانواده پناه ببرند.

به حرفهای یکدیگر گوش دهید 

وقت بگذارید

وقتی فشار مالی روی خانواده زیاد شود، طبیعی است که فعالیت‌ها بیشتر و وقت کمتر می‌شود. مسئله مهم این است که به خاطر داشته باشید نباید پول را به قیمت از دست رفتن رابطه با خانواده به دست آورد و این نکته باید همیشه آویزه گوش باشد. اولویت را به خانواده‌تان بدهید؛ حتی اگر شده نیم ساعت از وقتتان را برای بغل کردن همسرتان، بوسیدن فرزندانتان و صحبت کردن با آن‌ها درباره اتفاقاتی که در طول روز برایشان افتاده بگذارید. همین نیم ساعت به آن‌ها نشان می‌دهد برایشان ارزش قائل هستید و به آن‌ها اهمیت می‌دهید.

پنهان نکنید

اگر عادت کرده‌اید احساساتتان را پنهان کنید و بعد از مدتی منفجر شوید، هر چه زودتر دست از این کار بردارید. وقتی درباره حرف یا رفتار یکی از اعضای خانواده احساس خوبی ندارید، به جای اینکه احساسات منفی را در خودتان تلنبار کنید و بعد از مدتی به خودتان و او آسیب بزنید، صحبت کنید و احساستان را بگویید. اگر عصبانی هستید بگذارید کمی هوا به سرتان بخورد، یک لیوان آب بنوشید و وقتی آرام شدید، با آرامش صحبت کنید و برداشت و احساستان را بیان کنید. این کار به بهبود ارتباط با خانواده کمک می‌کند.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها