2109
چگونه در دوران بارداری با آکنه مقابله کنیم؟

چگونه در دوران بارداری با آکنه مقابله کنیم؟

1402/01/30 بازدید7543

هورمون‌های دوران بارداری فقط به شما در رشد کودک کمک نمی‌کنند بلکه آن‌ها همچنین می‌توانند بر ذهن و بدن شما از جمله پوست شما تاثیر بگذارند زیرا سطح پروژسترون و استروژن شما در طول بارداری افزایش می‌یابد. تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند تولید سبوم (روغن) را افزایش دهد و ممکن است باعث آکنه بارداری شود. در کل آکنه زمانی ایجاد می‌شود که چربی اضافی با سلول‌های مرده پوست ترکیب شده و فولیکول‌های مو را روی پوست شما مسدود و لکه‌هایی ایجاد کند. یک مطالعه نشان داد که آکنه بارداری عمدتاً در زنان با سابقه آکنه رخ می‌دهد به طوری که 90 درصد از زنان باردار مبتلا به آکنه قبل از بارداری آن را تجربه کرده‌اند. بیمارانی که سابقه آکنه دارند بیشتر در معرض ابتلا به آکنه در دوران بارداری هستند اما می‌تواند بر هر کسی تاثیر بگذارد و ماهیت آن غیرقابل پیش‌بینی باشد.

آکنه دوران بارداری از چه زمانی شروع می‌شود؟

مانند بسیاری از موارد مربوط به بارداری زمان "عادی" برای شروع آکنه بارداری وجود ندارد زیرا ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برخی از زنان آکنه در اوایل بارداری را تجربه می‌کنند در حالی که برخی دیگر دیرتر به آن مبتلا می‌شوند. به طور مشابه شدت آکنه نیز می‌تواند در طول بارداری متفاوت باشد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که آکنه در سه ماهه اول بهبود می‌یابد اما ممکن است در سه ماهه سوم بدتر شود. این می‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی باشد که در این زمان رخ می‌دهد به ویژه افزایش مقدار آندروژن.

آکنه دوران بارداری چگونه به نظر می‌رسد؟

آکنه بارداری به طور کلی شبیه آکنه‌های معمولی بوده و ممکن است کومدون‌هایی داشته باشید که برجستگی‌های کوچکی هستند که می‌توانند همرنگ پوست یا سیاه (کومدون‌های باز که به عنوان جوش‌های سرسیاه شناخته می‌شوند) یا سفید (کومدون‌های بسته معروف به سر سفید) باشند. همچنین ممکن است پاپول‌ها و پوسچول‌های التهابی (برجستگی‌های کوچک قرمز یا صورتی) را تجربه کنید. این‌ها در نواحی مستعد آکنه مانند صورت، سینه، ‌شانه‌ها و پشت ظاهر می‌شوند. این نواحی آسیب دیده نیز ممکن است حساس باشند. آکنه عموماً در نواحی با غدد چربی (چربی) زیاد که روغن را در فولیکول‌های مو آزاد می‌کند تا پوست و مو را روان کند مانند صورت و تنه رایج است. اما چندین محل آکنه بارداری وجود دارد. سایر نواحی رایج آکنه بارداری عبارتند از: پشت، سینه و گردن. بیایید این موارد را با کمی جزئیات بیشتر بررسی کنیم:

 تنه (کمر، سینه، شکم، لگن):

تحقیقات نشان می‌دهد که شایع‌ترین محل آکنه بارداری تنه شما (کمر، قفسه سینه، شکم و لگن) است که تا 87 درصد از زنان باردار در اینجا به آکنه مبتلا می‌شوند. ممکن است احتمال بیشتری برای ابتلا به این نوع آکنه در اواخر بارداری خود داشته باشید.

چانه:

به نظر می‌رسد آکنه روی چانه شایع‌ترین نوع آکنه صورت است که در زمان بارداری ایجاد می‌شود. تحقیقات نشان داده است که 69 درصد از زنان باردار مبتلا به آکنه صورت دچار آکنه چانه، 15 درصد در گونه‌ها و 14 درصد در پیشانی هستند.

 گردن:

مانند چانه برخی از زنان ممکن است آکنه گردن بارداری را تجربه کنند. سن نیز می‌تواند یک عامل در اینجا باشد. یک تحقیق روی زنان باردار مبتلا به آکنه نشان داد که زنان بالای 25 سال کمتر از زنان زیر 25 سال این آکنه را روی گردن و تنه خود داشتند.

چگونه آکنه دوران بارداری را درمان کنیم؟

 شست‌وشو درست صورت:

مو‌های خود را به عقب بکشید و از قرار دادن دست‌ها روی صورت خود خودداری کنید. همچنین ممکن است مفید باشد که به دنبال محصولات مراقبت از پوست و آرایشی باشید که فاقد چربی هستند و برچسب غیر کومدوژنیک دارند و برای ایجاد آکنه فرموله شده‌اند.

 لیزر درمانی:

لیزر درمانی و نور درمانی خاصی که می‌تواند باکتری‌های درون منافذ (و التهاب ناشی از آن را از بین ببرد) نیز برای درمان آکنه در دوران بارداری ایمن توصیه می‌شود. اگر در دوران بارداری هر یک از این درمان‌ها را در نظر می‌گیرید ابتدا یک قرار ملاقات با متخصص پوست بگذارید. این به این دلیل است که برخی از آن‌ها به محلول یا داروی بی‌حس‌کننده نیاز دارند که ممکن است همیشه برای کودک شما مناسب نباشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد قابل توجهی دارید یا نگران ظاهر خود هستید برای راهنمایی با پزشک خود تماس بگیرید. به همین ترتیب اگر نگران این هستید که از چه محصولاتی برای درمان آکنه خود استفاده کنید نیز با پزشک خود صحبت کنید تا تصمیم بگیرد کدام گزینه برای شما بهترین است.

نتیجه‌گیری:

آکنه ممکن است به اندازه سایر علائم بارداری باعث ناراحتی جسمی شما نشود اما ممکن است در ظاهر شما تاثیر بگذارد. اگر بر عزت نفس شما تاثیر بگذارد کاملاً قابل درک است اما سعی کنید اجازه ندهید شما را ناامید کند و به یاد داشته باشید که گزینه‌های درمانی در دسترس است.

 

منبع:

flo.health

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها