2109
چگونه با شپش سر مقابله کنیم؟

چگونه با شپش سر مقابله کنیم؟

1401/10/07 بازدید2360

در حالی که شپش‌ها مطمئناً خطرناک هستند اما خبر خوب این است که آن‌ها حامل ویروس یا باکتری نیستند که بتواند شما یا فرزندتان را بیمار کند. شپش سر بخش ناخوشایندی از تجربه بشر است اما می‌توان آن‌ها را با موفقیت مدیریت کرد و دلیلی برای غیبت کودک از مدرسه نیست. با کمی دانش و محصولات مناسب می‌توانید شپش سر را در خانه درمان کنید و خانواده خود را از شر این جانوران ناخواسته خلاص کنید. شپش سر حشره‌ای کوچک و بدون بال است که روی پوست سر انسان زندگی می‌کند و از خون فرد خود را تغذیه می‌کند.

شپش از کجا می‌آید؟

برخلاف تصور رایج شپش نتیجه عدم رعایت بهداشت نیست. در واقع شپش‌ها مو‌های تمیز را ترجیح می‌دهند زیرا چسباندن و تخم‌گذاری برای آن‌ها آسان‌تر است. آن‌ها همچنین نمی‌پرند یا پرواز نمی‌کنند و تنها پخش می‌شوند. شپش‌های سر عمدتاً از طریق تماس مستقیم سر به سر یا مو به مو یا گاهی اوقات از طریق اشتراک‌گذاری‌اشیایی که سر را لمس می‌کنند از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. بچه‌ها می‌توانند به مدرسه بروند تا زمانی که اقدامات احتیاطی مناسب برای جلوگیری از تماس سر به سر انجام شود.

شپش سر چه شکلی است؟

شکل ظاهری شپش‌ها به محل زندگی آن‌ها بستگی دارد. شپش بالغ به اندازه یک مورچه کوچک با نوک تیز است. شپش سر در طیف وسیعی از رنگ‌ها از قهوه‌ای مایل به قهوه‌ای تا سفید مایل به خاکستری وجود دارد و در انواع مختلف مو‌ها سایه‌های متفاوتی به نظر می‌رسد.

شپش سر چه علائمی دارد؟

علائم شپش شامل گزش است که به صورت برجستگی‌های قرمز کوچک روی سر، گردن و‌شانه‌ها ظاهر می‌شود. نیش شپش اغلب خارش دار بوده و به همین دلیل است که سر خاراندن یکی از نشانه‌های بارز شپش در کودکان است (اگرچه هجوم ممکن است 4 تا 6 هفته قبل از شروع خارش وجود داشته باشد). امکان وجود شپش بدون خارش وجود دارد که در این صورت باید سر را چک کنید.

چگونه شپش‌ها را بررسی کنیم؟

اگر مشکوک هستید که فرزندتان شپش دارد باید مو‌های او را بررسی کنید. ممکن است هنگام‌شانه زدن حشرات را ببینید که در حال حرکت هستند اما تشخیص آن‌ها نیز دشوار است. شما بیشتر احتمال دارد که در امتداد ساقه مو به خصوص در اطراف گوش و پشت گردن حشرات را مشاهده کنید. مو‌های فرزندتان را به چند قسمت تقسیم کنید و از یک طرف به طرف دیگر و از جلو به عقب‌شانه کنید.

شوره سر و شپش چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

هم شپش و هم شوره سر می‌توانند زمینه ساز خارش پوست سر باشند بنابراین مهم است که قبل از شروع درمان تفاوت را بدانید. در حالی که شپش‌ها روی ساقه مو تخم می‌گذارند اما شوره سر بیشتر روی پوست سر قبل از پوسته شدن و ریزش قابل مشاهده است. شپش‌ها در مقایسه با پوسته‌های شوره که شبیه پوسته هستند مستطیل‌تر و نوک تیز‌تر هستند.

از کدام درمان‌ها برای رفع شپش استفاده نکنیم؟

درمان‌های خانگی زیادی برای شپش وجود دارد که بسیاری از والدین ناامید آن‌ها را امتحان کرده‌اند تا کمی تسکین پیدا کنند. تعدادی از دارو‌های گیاهی وجود دارد که شامل روغن‌های ضروری است که به عنوان درمان‌های مؤثر شپش سر معرفی شده‌اند. متاسفانه هنوز اطلاعات علمی زیادی وجود ندارد که استفاده از آن‌ها را تایید کند. علاوه بر این برخی از روغن‌های ضروری (مانند اسطوخودوس) دارای خواصی هستند که ممکن است باعث اختلالات هورمونی شوند. استفاده از مواد قابل اشتعال، سمی و خطرناک مانند بنزین یا نفت سفید برای درمان شپش سر یا استفاده از محصولاتی که برای درمان شپش در حیوانات در نظر گرفته شده است به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

چگونه از ابتلا به شپش سر جلوگیری کنیم؟

در حالی که بعید است به طور کامل از شپش سر جلوگیری کنید اما می‌توانید شانس ابتلای کودک خود به آن را کاهش دهید. به عنوان مثال با به اشتراک گذاشتن چیز‌هایی که با سر در تماس است مانند‌ شانه، کلاه، لوازم جانبی مو و بالش از ابتلا به شپش خودداری کنید. معاینات منظم بهترین راه برای تشخیص زودهنگام و درمان آلودگی قبل از سرایت به دیگران است.

 

منبع:

www.todaysparent.com

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها