2109
دیابت در بزرگسالان چه نشانه‌هایی دارد؟

دیابت در بزرگسالان چه نشانه‌هایی دارد؟

1401/12/25 بازدید22860

پیش دیابت به عنوان یک پیش ساز یا مرحله اولیه دیابت نوع 2 نامیده می‌شود. این بدان معناست که سطح قند خون شما بالاتر از حد طبیعی است اما آنقدر بالا نیست که بتوان دیابت نوع 2 را در نظر گرفت. پیش دیابت به موارد زیر نیز گفته می‌شود:

اختلال تحمل گلوکز که نشان دهنده قند خون بالاتر از حد طبیعی بعد از غذا است.

اختلال در گلوکز ناشتا که نشان دهنده قند خون بالاتر از حد طبیعی در صبح قبل از صبحانه خوردن است.

چه چیزی باعث پیش دیابت می‌شود؟

وضعیت پیش دیابت که با قند خون یا گلوکز غیرطبیعی بالا مشخص می‌شود به این دلیل است که بدن شما از انسولین به درستی استفاده نمی‌کند. انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده ترشح می‌شود و سطح قند خون را برای انرژی تنظیم می‌کند. گلوکز در بدن شما از غذا می‌آید در نتیجه  پانکراس شما هنگام غذا خوردن انسولین را در خون ترشح می‌کند. در طول هضم قند وارد جریان خون شما می‌شود. انسولین سطح قند خون را کاهش می‌دهد و ورود آن را به سلول‌های شما تسهیل می‌کند. هنگامی که شما پیش دیابت دارید این فرآیند کار نمی‌کند و بدن شما به طور معمول به انسولین پاسخ نمی‌دهد. این بدان معناست که افراد مبتلا به پیش دیابت نمی‌توانند قند یا گلوکز خون را به درستی پردازش کنند. قند به دلایل زیر در جریان خون شما انباشته می‌شود:

  • سلول‌های شما نسبت به انسولین مقاوم می‌شوند
  • پانکراس شما ممکن است انسولین کافی تولید نکند
  • پانکراس شما انسولین بیشتری تولید می‌کند تا سلول‌های شما را وادار به واکنش کند
  • افزایش اختلال متابولیک به دلیل ترکیبی از تشدید هیپرگلیسمی و مقاومت به انسولین

پیش دیابت چه علائمی دارد؟

پیش دیابت یک بیماری جدی است و افراد مبتلا به پیش دیابت تا 50 درصد شانس ابتلا به دیابت نوع 2 را در 5 تا 10 سال آینده دارند. داشتن پیش دیابت همچنین شما را در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته قرار می‌دهد. همانطور که می‌دانید پیش دیابت مرحله اولیه دیابت نوع 2 است. ممکن است سال‌ها پیش دیابت داشته باشید و در عین حال هیچ علامتی نداشته باشید. این به این دلیل است که پیش دیابت به ندرت علائمش بروز می‌کند. اگر پیش دیابت دارید در اینجا علائم هشدار دهنده رایجی وجود دارد که باید مراقب آن‌ها باشید:

 عوامل خطر برای پیش دیابت:

  • داشتن 45 سال به بالا
  • سیگاری بودن
  • داشتن فشار خون بالا
  • داشتن سطح قند خون بالا
  • داشتن سطوح پایین کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا 
  • داشتن سطوح بالای‌تری گلیسیرید
  • داشتن سابقه خانوادگی دیابت نوع 2
  • ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک 
  • داشتن آپنه انسدادی خواب
  • مصرف یک رژیم غذایی سنگین با گوشت فرآوری شده

اگر عوامل خطر بالا برای پیش دیابت را دارید با پزشک خود در مورد بررسی منظم قند خون خود صحبت کنید. اگر هنوز مطمئن نیستید که در معرض خطر ابتلا به پیش دیابت هستید می‌توانید تست خطر ابتلا به پیش دیابت را به مدت یک دقیقه انجام دهید. از طرف دیگر می‌توانید از پزشک خود در مورد انجام آزمایش قند خون سوال کنید.

 تغییرات در ظاهر پوست شما:  

افراد مبتلا به دیابت دچار زخم‌ها و تاول‌های باز روی دست‌ها، پاها، بازو‌ها و ساق‌های خود می‌شوند. افزایش طولانی مدت قند خون می‌تواند منجر به آسیب عصبی و گردش خون ضعیف شود و بهبود زخم‌ها را برای بدن دشوار کند. اگر مستعد ابتلا به عفونت‌های پوستی هستید ممکن است دیابت داشته باشید. ممکن است علائمی مانند پوست داغ، متورم، خارش، خشک یا پوسته پوسته شده همراه با بثورات و تاول‌هایی که ممکن است دردناک نیز باشند مشاهده کنید. ممکن است ترشحات سفید رنگی داشته باشید و پریود‌های نامنظم و عفونت‌های قارچی مکرر را تجربه کنید.

  تاری دید:

دیابت می‌تواند بینایی شما را تحت تاثیر قرار داده و آن را در معرض خطر قرار دهد. دیابت علت اصلی آخرین موارد نابینایی در بزرگسالان است. رتینوپاتی، گلوکوم و آب مروارید برخی از بیماری‌های شایع چشمی هستند که در اثر دیابت ایجاد می‌شوند. رتینوپاتی می‌تواند در مرحله از پیش دیابت ایجاد شود. رتینوپاتی به وضعیت چشمی اطلاق می‌شود که رگ‌های خونی شبکیه متورم، نشت یا بسته می‌شوند. تاری دید یک علامت هشدار دهنده بارز پیش دیابت است. اگر هر گونه تغییر بینایی را تجربه کردید وقت آن است که سطح قند خون خود را آزمایش کنید.

  خستگی:

افرادی که مبتلا به پیش دیابت هستند اغلب حتی زمانی که هیچ فعالیت سنگینی انجام نداده‌اند احساس خستگی می‌کنند. آن‌ها حتی در طول روز نیز بیش از حد معمول می‌خوابند.  

 افزایش وزن:

یکی دیگر از علائم پیش دیابت افزایش وزن یا اضافه وزن است. اگر پیش دیابت دارید می‌توانید متوجه وجود چربی در دور کمر خود شوید. این ممکن است به دلیل افزایش وزن و کاهش توده عضلانی مقاوم به انسولین باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر پیش دیابت دارید باید به طور مرتب قند خون خود را آزمایش کنید. علاوه بر این اگر از یک سبک زندگی ناسالم و غیرفعال پیروی می‌کنید یا سابقه خانوادگی دیابت دارید‌ ایده خوبی است که برای غربالگری برنامه‌ریزی کنید. اگر 45 سال و بالاتر هستید باید هر سه سال یک بار غربالگری قند خون انجام دهید. اگر از قبل دیابت دارید برای تنظیم دوز انسولین یا دارو به طور منظم با پزشک خود در تماس باشید.

 

منبع:

www.lifehack.org

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16420 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11606 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3912 بازدید