2109
منصور زندی نهاد، ایرانی که رکورد جهانی چشایی قهوه را شکست

منصور زندی نهاد، ایرانی که رکورد جهانی چشایی قهوه را شکست

1401/12/20 بازدید135

روز چهارشنبه، مصادف با نیمه شعبان، بار دیگر یک جوان ایرانی برای کشورمان افتخار آفرینی کرد. منصور زندی نهاد، کارشناس و مدرس قهوه، در مراسمی رسمی در موزه قصر تهران با حضور مشاور گینس در ایران و معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران و برخی دیگر از فعالین، متخصصین و علاقه مندان این حوزه رکورد قوی‌ترین حس چشایی قهوه در جهان را شکست. این رکورد پیش از این در گینس به نام فردی آلمانی با تشخیص ۸ طعم در یک دقیقه ثبت شده بود که نابغه چشایی ایران با ارتقا آن به ۱0 طعم توانست نام خود را در رکوردهای ۲۰۲۳ گینس ثبت کند.

منصور زندی نهاد، از ۱۵ سالگی در رشته هتلداری تحصیل کرده و هم زمان در همین حوزه کار می‌کرده است. پس از پایان دوران خدمت سربازی به تشخیص مدیر هتل وارد قسمت بار هتل می شود. او خیلی سریع به عنوان باریستا پیشرفت می‌کند و تنها پس از سه ماه کار در اولین دوره مسابقات قهوه در ایران که توسط فیدلیو سال ۲۰۱۴ بر پا شد موفق شد به فینال راه پیدا کند و جزو ۵ نفر اول باشد. این موفقیت برای او نقطه عطفی شد که تمام تمرکز خود را معطوف به صنعت قهوه کند. زندی نهاد سال ۲۰۱۵ در مسابقات لاته آرت نایب قهرمان و سال ۲۰۱۶ قهرمان ملی شد.  سال ۲۰۱۷ به عنوان اولین ایرانی به نیمه نهایی مسابقات جهانی بین ۶۳ کشور راه یافت. این جوان نابغه چشایی دست از تلاش نکشید و با تمرینات و رعایت رژیم غذایی سخت و مطالعه و پژوهش توانست اولین ایرانی باشد که رکورد جهانی چشایی قهوه جهان را بشکند.

از منصور زندی نهاد درباره رژیم غذایی سخت و خاص‌ش پرسیدیم.  او تاکید کرد  ابتدا باید توضیحی درباره مزه‌ها و طعم‌‌ها بدهد:«مزه چیزهایی است که زبان ما متوجه می‌شود مثل شوری، تلخی،شیرینی، اومامی و ترشی. اما چیزهای دیگری هم وجود دارند که کل سنسورهای اداراکی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند که «طعم» نامیده می‌شوند. مثلا شما غذایی را میل می‌کنید که در آن سیر به کار رفته است و می‌گویید طعم سیر می‌دهد. یا مثلا در تبلیغ تلویزیونی چیپس می‌بینید یک نفر چیپس گاز می‌زند و آن صدای گاز زدن چیپس، طعم آن را برای‌تان تداعی می‌کند. پس طعم از کلیه سنسورهای ادراکی ما اعم از بویایی و چشایی و بینایی و حتی لامسه متاثر است. موضوع دیگر که نه طعم است و نه مزه، «تندی» است. تندی تحریک کننده سنسورهای حرارتی بدن است. یعنی مثلا فلفل را اگر به زبان بزنید دهان را می‌سوزاند همین فلفل را اگر به چشم هم بزنید باز چشم‌تان را می‌سوزاند. یا اگر سیر کوبیده شده را روی پوست بدن قرار بدهید پوست را می سوزاند. حتی در گذشته برای پاک کردن تتو یا خال‌کوبی از سیر له شده روی پوست استفاده می‌کردند.» این نابغه چشایی در ادامه سراغ رژیم غذایی‌اش رفت و گفت:« من باید رژیم غذایی را رعایت کنم که شدت‌ها را کاهش بدهد. مثلا اگر می‌خواهم خوراکی یا نوشیدنی شیرینی بخورم تلاش می‌کنم شدت شیرینی آن را تا آنجا که ممکن است پایین بیاورم. شما اگر شدت مصرف شیرینی‌تان را پایین بیاورید، شیرینی را در قهوه تلخ هم می‌توانید تشخیص بدهید منتها معمولا اینقدر شدت مصرف شیرینی ما در رژیم غذایی روزانه‌مان بالا است که وقتی قهوه می‌خوریم اولین حرف‌مان این است که چقدر تلخ است؛ چون بیشتر مردم شیرینی آن را متوجه نمی‌شوند. یا مثلا افرادی که به غذا نمک زیاد می‌زنند بعد از مدتی دیگر شدت شوری نمک را به درستی دریافت نمی‌کنند. پس گام اول برای من این بود که شدت مزه‌ها و طعم‌ها و تندی را تا آنجا که ممکن است کاهش بدهم و تقریبا به صفر رسانده بودم».

منصور زندی نهاد در پاسخ به این پرسش که برای رسیدن به این رکورد چه تمریناتی انجام داده و سختی‌هایی کشیده است، گفت:«گام اول رعایت همان رژیم غذایی سختی بود که توضیح دادم و گام دوم تمرینات شخصی بود مثل مواد غذایی را جداگانه و بدون ترکیب خوردن بود. مثلا خورش‌های ایرانی ما ترکیب چند ماده غذایی و ادویه و طعم دهنده هستند که شاید باعث بشوند طعم جداگانه مواد را به خوبی درک نکنیم. مثلا شما وقتی سبزی را خالی بخورید یک طعم دارد ولی آن طعم را در خورش‌ها یا پلوهای سبزی‌دار به آن وضوح و به شکل خاص درک نمی‌کنید. یک نکته مهم دیگر هم پرهیز از مصرف قند مصنوعی بود. این موضوع باعث می شود سنسورها خیلی بهتر و دقیق‌تر عمل کنند. البته به جز همه تمرینات و رژیم‌ها و مطالعات و پژوهش و غیره باید بگویم برخی ویژگی‌های خدادادی هم در ارتقا حس چشایی تاثیر دارند مثل اینکه افرادی که بینی بزرگ‌تری دارند از توانایی چشایی بالاتری برخوردارند».

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها