2109
از بین رفتن حس بویایی و چشایی در بیماران کووید19 به چه عواملی بستگی دارد؟

از بین رفتن حس بویایی و چشایی در بیماران کووید19 به چه عواملی بستگی دارد؟

1400/01/08 بازدید1222

مدیر مرکز بویایی و چشایی فیلادفیلا میگوید: 90 درصد از بیماران کرونایی حس بویایی و چشایی شان را از دست میدهند. البته بیشترین ضررها به سلولهای اپیتلیوم وارد میشود. در سقف حفره های بینی بافتی وجود دارد که نقش مهمی برای تشخیص بو دارد و اگر از بین برود فرد هیچ بویی را حس نمیکند. البته که از دست دادن حس بویایی و چشایی بیماران مبتلا به کووید 19 موقتی است و دائم نخواهد بود.

بیمارانی که مبتلا به کرونا هستند از همان اول حس بویایی را از دست نمیدهند و به مرور زمان این اتفاق می افتد. بیمارهایی که میگویند حس بویایی شان را از دست داده اند از هر 10 نفر 9 نفر حس چشایی شان از بین نرفته است و زمانی که غذا میخورید مولکول های بویایی مزه و طعم را میشناسند و آن را تشخیص میدهند. زمانی که دارید قهوه میخورید و یا شکلاتی میخورید  اصلا حس و طعم قهوه و شکلات را حس نمیکنید. فقط طعم دهنتان شیرین و تلخ میشود.

بسیاری از بیماران کووید 19 زمانی که غذایی را میخورند و یا چیزی را بو میکنند حس میکنند بو و طعم نامطبوعی وجود دارد. بیماران کووید19 از این  ناراحت هستند که قبلا همه چیز را حس میکردند اما الان نه. اما نگران نباشید چون بعد از کرونا حس بویایی و چشاییتان برمیگردد و مانند قبل میشود.

ممکن است مدتی طول بکشد اما بعضی بیماران در ماه های اول به حالت اول برمیگردند. بسیاری از بیماران هم هستند که مدت زمان بیشتری نیاز دارند تا به حالت اول برگردند. علائمی هم وجود دارد تا بیمار متوجه شود که زمان بیشتری نیاز است تا درمان شود و به روز اول برگردد.

آیا از دست دادن حس بویایی و چشایی برای سلامتی فرد خطرناک است؟

زمانی که شما حس بویایی و چشایی تان را از دست میدهید ناامید نباشید. البته اگر زمان از دست دادن حس ها طول بکشد ممکن است خطراتی برایتان داشته باشد. این موضوع ممکن است روی سلامت روحی شما تاثیر بگذارد. بسیاری از افراد و خانواده ها افسرده میشوند و اگر مهمانی و یا پیش دوستانشان باشند و نتوانند طعم غذایی را بچشند و بوی آن را حس نکنند ناامید میشوند. آنها با کسی رفت و آمد نمیکنند و ارتباط شان را قطع میکنند.

این فراد توی جامعه نمیرود و با همه قطع رابطه میکنند.

 

اگر غذایی را که میخورد طعم و بوی آن را حس نمیکنید موارد زیر را امتحان کنید:

  • اسموتی درست کنید

زمانی که با خوردن هر غذایی طعم و بویش را حس نمیکنید میتوانید مواد مایع را در وعده غذاییتان داشته باشید. شما در سه وعده صبح، ظهر، شب میتوانید اسموتی های مختلفی را درست کنید و از خوردنشان لذت ببرید. برای درست کردن اسموتی ها میتوانید از ماست پرچرب، کره بادام زمینی، میوه های منجمد، مواد مغذی و پروتئین های سالم استفاده کنید. با مخلوط میوه های منجمد، سبزیجات برگ دار مانند کلم و اسفناج طعم خاصی را بچشید و از خوردنش لذت ببرید. حتما از مایعات بیشتر استفاده کنید.

 

  • وعده های غذایی تان را سرد و یا توی دمای محیط بخورید

زمانی که حس چشایی از بین میرود میتوانید سرد و یا گرم بودن موای که میخورید را تشخیص دهید. البته خیلی ها باز متوجه نمیشوند و مواد را با شدت زیادی بو میکنند. حتی بو کردن آب هم برایشان سخت است. آنها میتوانند آب سرد را امتحان کنند.

 

  • مولتی ویتامین مصرف کنید

اگر که خوردن غذا برایتان سخت است به علت اینکه بو  و طعمش را متوجه نمیشوید میتوانید از مولتی ویتامین ها استفاده کنید زیرا آنها مواد مغذی بدنتان را تامین میکنند و شما دچار ضعف نمیشوید.


محققان درحال کشف  روش هایی برای بازگرداندن بو و مزه هستند. کسانی که حس بویایی و چشایی خود را در اثر کووید19 از دست داده اند میتوانند در خانه و یاپیش پزشکشان آزمایش هایی را انجام دهند. البته هنوز درمان دقیقی برای افرادی که حس خودشان را از دست داده اند وجود ندارد و کشف نشده است. اما در خانه میتوانند روش هایی را امتحان کنند تا ببینند آیا حس بویایی شان از بین رفته است یا نه.

 

بیمارانی هستند که در خانه میخواهند حس بویایی و چشایی شان را درمان کنند:

کووید19 ممکن است زمانی بیشتری طول بکشد و از بدن فرد بیمار بیرون نرود. فرد ممکن است نتواند غذا و نوشیدنی مورد علاقه اش را بخورد و طعم آن را بچشد و سخت است برایش  و ناراحت کننده. شما میتوانید یک پرتقال را بسوزانید و دودی را که بلند میشود را بو کنید و ببنید که حس بویاییتان برگشته یا نه. بعد از آن پرتقال را با شکر قهوه ای ترکیب کنید و آن را بخورید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16413 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11603 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3793 بازدید