2109
هنگام سرماخوردگی کودکان چه نکاتی را رعایت کنیم؟

هنگام سرماخوردگی کودکان چه نکاتی را رعایت کنیم؟

1401/12/16 بازدید13686

بیشتر سرماخوردگی‌ها دارای چند علامت مشخص از جمله احتقان، افزایش مخاط، سرفه و تب خفیف هستند اما سرماخوردگی‌های مختلف می‌توانند علائم متفاوتی داشته باشند. گاهی اوقات همان ویروس سرماخوردگی علائم متفاوتی در کودکان مختلف ایجاد می‌کند. به عنوان مثال یکی از فرزندان شما ممکن است فقط احتقان خفیف با یک ویروس سرماخوردگی خاص داشته باشد اما فرزند دیگر شما ممکن است دچار احتقان شدیدتر همراه با تب خفیف شود. در اینجا همه چیز‌هایی است که باید در مورد علائم سرماخوردگی بدانید.

سرماخوردگی چه علائمی دارد؟

غالب‌ترین علائم سرماخوردگی آبریزش بینی و سرفه است. همراه با آن علائم دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد از جمله عطسه، چشمان قرمز، کاهش اشتها و افزایش گیجی. همچنین اکثر تب‌های مرتبط با سرماخوردگی تب‌های با درجه پایین هستند. نوع سرفه‌ای که کودک نوپا شما ایجاد می‌کند بسته به نوع پاتوژن ویروسی که باعث سرماخوردگی می‌شود می‌تواند متفاوت باشد. سرفه کودک شما ممکن است شل یا خشک باشد.

سرماخوردگی چه عوارضی دارد؟

بیشتر علائم سرماخوردگی محدود به احتقان و سرفه هستند و طی یک یا دو هفته خود به خود از بین ‌می‌روند اما گاهی اوقات علائم یا عوارض دیگری ایجاد می‌شود. گاهی چند روز پس از سرماخوردگی عفونت گوش ایجاد می‌شود. علائم عفونت گوش عبارتند از: افزایش بی‌قراری، تب جدید و کشیدن گوش. گاهی اوقات بیماری به نام برونشیولیت ایجاد می‌شود. برونشیولیت عفونت برونشیول‌های ریه است و می‌تواند باعث خس خس سینه و مشکل در تنفس شود. اگر کودک شما علائم عفونت گوش، برونشیولیت و افزایش تب را نشان می‌دهد یا علائم نگران‌کننده‌ای از خود نشان می‌دهد باید با پزشک اطفال ملاقاتی داشته باشید.

چگونه سرماخوردگی کودک نوپا را درمان کنیم؟

سرماخوردگی توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شود نه باکتری‌ها بنابراین آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان علائم سرماخوردگی مفید نیستند. وقتی صحبت از سرماخوردگی به میان می‌آید فقط باید اجازه دهید این بیماری ادامه پیدا کند و در این مدت تمام تلاش خود را برای حفظ آرامش فرزندتان انجام دهید.

برای درمان سرماخوردگی از چه دارویی استفاده کنیم؟

دارو‌های ضداحتقان، آنتی‌هیستامین‌ها و دارو‌های سرفه موثر نیستند و ممکن است برای کودکان کمتر از 4 سال مضر باشند. اگر کودک شما عفونت گوش داشته باشد یا به ذات‌الریه باکتریایی مبتلا شود ممکن است به او آنتی بیوتیک داده شود. اما باز هم پاتوژن‌های سرماخوردگی ماهیت ویروسی دارند بنابراین آنتی بیوتیک تجویز نمی‌شود مگر اینکه عفونت باکتریایی وجود داشته باشد. برخی مکمل‌ها وجود دارند که ممکن است برای کودک شما در هنگام مبارزه با سرماخوردگی مفید باشند:

 ویتامین C:

ویتامین C یک ویتامین مهم برای کودک شما است که باید روزانه آن را دریافت کند. با این وجود هیچ مقدار مشخصی وجود ندارد که کودک شما باید برای درمان سرماخوردگی مصرف کند. بهترین راه برای مصرف ویتامین C برای کودک نوپا به شکل مرکبات (مانند خوردن یک پرتقال) است. همچنین آبمیوه دارای قند اضافی است بنابراین خود میوه بهتر است مصرف شود.

 اکیناسه:

اکیناسه مکمل دیگری است که گاهی برای درمان سرماخوردگی تجویز می‌شود و مصرف آن بی‌خطر است اما تحقیقات کاهش قابل‌ توجهی در علائم سرماخوردگی ناشی از آن را نشان نمی‌دهند. همیشه قبل از دادن مکمل اکیناسه به کودک نوپا با پزشک مشورت کنید.

برای درمان سرماخوردگی در خانه چه کار کنیم؟

مایعات گرم مصرف کنید:

مایعات گرم شده می‌توانند به پاکسازی مجرای بینی کودک شما و شل شدن مخاط در قفسه سینه او کمک کنند. سوپ مرغ یک غذای راحت گرم است و همچنین سرشار از نمک و آب است که بدن ما برای حفظ سلامتی خود به آن نیاز دارد.

از عسل استفاده کنید:

پس از 12 ماه می‌توانید با خیال راحت به کودک خود عسل بدهید. یک قاشق عسل می‌تواند به کاهش سرفه کودک شما کمک کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اکثر سرماخوردگی‌های معمولی طی یک یا دو هفته خود به خود برطرف می‌شوند و مراجعه به پزشک ضروری نیست. با این حال شرایط خاصی وجود دارد که علائم کودک شما نیاز به مراجعه به پزشک اطفال را دارد. اگر کودک شما ادرار نمی‌کند، سریع نفس می‌کشد یا تب او افزایش می‌یابد یا رنگ پریده می‌شود مهم است که او را نزد پزشک اطفال ببرید.

 

منبع:

www.verywellfamily.com

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16522 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
5093 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11675 بازدید