2109
آیا مصرف داروی سرماخوردگی در دوران بارداری بی‌خطر است؟

آیا مصرف داروی سرماخوردگی در دوران بارداری بی‌خطر است؟

1401/03/24 بازدید21322

برخی از ترکیبات موجود در دارو‌های سرماخوردگی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و به طور کلی برای زنان باردار بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند. برخی دیگر به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته‌اند یا با عوارض بارداری مرتبط هستند و بهتر است از آن‌ها اجتناب شود.

 

مصرف کدام دارو‌های سرماخوردگی در دوران بارداری مجاز هستند؟

دارو‌های زیر در زنان باردار مورد مطالعه قرار گرفته یا نسبتاً اغلب مورد استفاده قرار گرفته‌اند و به طور کلی برای استفاده در زمانی که انتظار دارید بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند:

 استأمینوفن برای تسکین درد و کاهش تب:

بهتر است حداقل دوز مؤثر را فقط تا زمانی که به آن نیاز دارید مصرف کنید و هرگز از حداکثر دوز توصیه شده در روز تجاوز نکنید.

 آنتی هیستأمین برای رفع گرفتگی بینی:

آنتی هیستأمین‌هایی که برای زنان باردار بی‌خطر هستند عبارتند از:

  • کلرفنیرامین
  • لوراتادین
  • ستیریزین
  • دکسکلرفنیرامین
  • دوکسیلامین

اسپری‌های بینی کورتیکواستروئیدی:

استفاده از اسپری ضد احتقان معمولاً برای استفاده در مدت زمان کوتاهی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند. قطره‌های بینی و اسپری‌های بینی ایمن‌ترین گزینه‌ها برای استفاده در دوران بارداری هستند.

از کدام دارو‌های سرماخوردگی باید اجتناب کرد؟

دارو‌های ضداحتقان سودوافدرین و فنیل افرین:

این دارو‌ها معمولاً در 13 هفته اول بارداری توصیه نمی‌شوند. پس از سه ماهه اول استفاده گهگاهی از این دارو‌ها (به عنوان مثال یک یا دو بار در روز بیش از یک یا دو روز) ممکن است بی‌خطر باشد. اما استفاده مکررتر می‌تواند مشکل ساز باشد زیرا این دارو‌ها رگ‌های خونی را منقبض می‌کنند. این می‌تواند جریان خون به جفت را کاهش دهد و فشار خون شما را افزایش دهد. بنابراین اگر می‌خواهید یکی از انواع ضداحتقان‌ها را امتحان کنید به خصوص اگر قبلاً فشار خون بالا تشخیص داده شده است حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

دارو‌های خلط‌آور:

ترشحات مخاطی مجاری تنفسی را رقیق می‌کند و سرفه کردن آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. در حالی که یک مطالعه افزایش خطر فتق مغبنی را در نوزادانی که در معرض این دارو قرار دارند نشان داد اکثر مطالعات نشان نمی‌دهند که گایفنزین خطر نقص مادرزادی را افزایش می‌دهد. اما از آنجایی که تحقیقات زیادی در مورد این دارو انجام نشده است، ممکن است ارائه دهنده شما توصیه کند از مصرف آن در سه ماهه اول استفاده نکنید.

 دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی:

از جمله آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و سدیم سالیسیلات معمولاً برای تسکین درد در دوران بارداری به ویژه در سه ماهه سوم ایمن در نظر گرفته نمی‌شوند.

چطور بهترین داروی سرماخوردگی برای بارداری انتخاب کنیم؟

اکثر دارو‌های سرماخوردگی حاوی دو یا چند دارو برای درمان چندین علامت هستند و این احتمال را بیشتر می‌کند که ممکن است حاوی دارویی باشد که در دوران بارداری بی‌خطر نیست.

نتیجه‌گیری:

همیشه قبل از مصرف هر دارویی در زمانی که انتظار دارید با پزشک خود صحبت کنید. به این ترتیب می‌توانید مطمئن باشید که ایمن‌ترین گزینه را در دوز توصیه شده انتخاب می‌کنید و با هیچ دارو یا مکمل دیگری که مصرف می‌کنید تداخلی ندارد.

 

منبع:

www.babycenter.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15996 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11429 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2353 بازدید