2109
چه چیزی باعث خونریزی بین قاعدگی می‌شود؟

چه چیزی باعث خونریزی بین قاعدگی می‌شود؟

1401/12/14 بازدید17464

خونریزی واژینال بین پریود‌ها معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. اگر جریان خون کم باشد به آن "لکه بینی" می‌گویند. خونریزی بین قاعدگی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله تغییرات هورمونی، آسیب، یا یک بیماری زمینه‌ای. خونریزی بین قاعدگی به هر خونریزیی اطلاق می‌شود که پس از پایان دوره یا قبل از شروع پریود اتفاق می‌افتد. وقتی این اتفاق می‌افتد ممکن است فرد متوجه لکه‌های قهوه‌ای روشن در لباس زیر خود یا جریان سنگینی شبیه به یک دوره معمول شود. در این مقاله به علل احتمالی خونریزی بین قاعدگی، راه‌های ممکن برای جلوگیری از لکه بینی و زمان مراجعه به پزشک می‌پردازیم.

خونریزی بین قاعدگی به چه علت ایجاد می‌شود؟

اصطلاح پزشکی برای خونریزی بین قاعدگی متروراژی است. همچنین به عنوان لکه بینی یا خونریزی ناگهانی شناخته می‌شود. چرخه قاعدگی به فاصله زمانی بین اولین روز یک قاعدگی تا اولین روز از روز بعد اشاره دارد. این چرخه معمولاً بین 25 تا 30 روز طول می‌کشد اما می‌تواند طولانی‌تر یا کوتاه‌تر باشد. چرخه قاعدگی به فاصله زمانی بین اولین روز یک قاعدگی تا اولین روز از روز بعد اشاره دارد. دلایل مختلفی برای خونریزی بین قاعدگی وجود دارد:

 دارو‌های ضد بارداری هورمونی:

دارو‌های ضد بارداری هورمونی یکی از علل شایع خونریزی واژینال بین دوره‌های قاعدگی هستند. اگر آن‌ها باعث خونریزی نامنظم شوند معمولاً فقط در 3 ماه اول استفاده از ضد بارداری رخ می‌دهد. چند نمونه از دارو‌های ضد بارداری هورمونی عبارتند از:

  • دستگاه داخل رحمی (IUD)
  • پچ ضد بارداری
  • حلقه واژینال
  • قرص‌های پیشگیری از بارداری
  • ایمپلنت ضد بارداری

 پیشگیری از بارداری اورژانسی:

استفاده از اورژانس پیشگیری از بارداری نیز ممکن است باعث خونریزی شود. این در مورد هر دو نوع پیشگیری از بارداری اورژانسی صدق می‌کند: قرص صبح بعد و آی یو دی.

 خونریزی لانه گزینی:

برخی از زنان مدت کوتاهی پس از باردار شدن، لکه بینی را تجربه می‌کنند که نشان دهنده لحظه لانه گزینی تخمک بارور شده در پوشش داخلی رحم است. به این خونریزی لانه گزینی می‌گویند. همچنین ممکن است یک گرفتگی خفیف در رحم احساس کنند.

 سقط جنین:

خونریزی بین دوره‌های قاعدگی یکی از علائم اولیه سقط جنین است. سقط جنین ممکن است در هر زمانی از بارداری اتفاق بی‌افتد و ممکن است قبل از اینکه زن متوجه بارداری خود شود اتفاق بیفتد.

 عفونت‌های مقاربتی (STIs):

برخی از عفونت‌های مقاربتی (STIs) می‌توانند باعث خونریزی واژینال شوند. کلامیدیا یک مثال معمولی است. کلامیدیا علاوه بر لکه بینی بین پریود‌ها می‌تواند باعث خونریزی در حین یا بعد از رابطه جنسی شود.

 جراحت:

اگر پوست یا بافت واژن آسیب ببیند ممکن است خونریزی کند. رایج‌ترین راه برای این اتفاق در هنگام رابطه جنسی دخول است. اگر واژن خشک باشد احتمال آن بسیار بیشتر است. بدن یک روان‌کننده طبیعی تولید می‌کند که واژن را برای رابطه جنسی نفوذی آماده می‌کند. خشکی واژن می‌تواند ناشی از عوامل بسیاری از جمله کمبود برانگیختگی، تغییر سطح هورمون‌ها به دلیل یائسگی، دیابت یا درمان سرطان باشد.

یائسگی:

یائسگی معمولاً بین سنین 45 تا 55 سالگی اتفاق می‌افتد. به عنوان زمانی مشخص می‌شود که در آن زن به مدت 1 سال پریود نشده است. قبل از یائسگی دوره منتهی به یائسگی است. این می‌تواند تا 10 سال ادامه یابد زیرا سطح هورمون‌ها در بدن تغییر می‌کند.

 پولیپ در دهانه رحم یا واژن:

پولیپ‌ها رشد‌های کوچکی هستند. آن‌ها می‌توانند در رحم یا روی دهانه رحم که ساختار بین واژن و رحم است ایجاد شوند. در برخی موارد پولیپ‌ها می‌توانند باعث خونریزی شوند و ممکن است نیاز به برداشتن داشته باشند.

 سندرم تخمدان پلی کیستیک:

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وضعیتی است که می‌تواند باعث قاعدگی نامنظم و همچنین خونریزی بین دوره‌ها شود. علائم دیگر شامل مشکلات باروری، افزایش وزن و پوست چرب یا آکنه است.

 اندومتریوز یا آدنومیوز:

شرایط مزمنی که رحم را تحت تاثیر قرار می‌دهد مانند آندومتریوز می‌تواند باعث خونریزی یا لکه بینی بین دوره‌های قاعدگی شود. این شرایط همچنین ممکن است باعث قاعدگی‌های سنگین یا دردناک و گرفتگی در بین دوره‌ها شود.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر خونریزی واژینال بین پریود‌ها شدید یا مداوم باشد باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید. آگاهی از سایر علائم مربوط به لکه بینی بین قاعدگی می‌تواند به پزشک کمک کند تا یک مشکل پزشکی زمینه‌ای را تشخیص دهد. اگر خانمی اخیراً شروع به مصرف یک ضد بارداری هورمونی کرده باشد خونریزی ممکن است پس از 6-3 ماه برطرف شود. اگر نشد به پزشک تجویز‌کننده مراجعه کنید. ممکن است برای جلوگیری از این مشکل، روش‌های پیشگیری از بارداری را تغییر دهید.

 

منبع:

www.medicalnewstoday.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها