2109
جلوگیری از خونریزی بعد از زایمان و نجات جان هزاران مادر

جلوگیری از خونریزی بعد از زایمان و نجات جان هزاران مادر

1397/04/10 بازدید501
نی نی سایت: خونریزی‌های بعد از زایمان سالانه حدود 70 هزار نوزاد را بی‌مادر می‌کند، اما حالا محققان توانسته‌اند دارویی برای جلوگیری از خونریزی‌های شدید بعد از زایمان پیدا کنند که نیازی به نگهداری در یخچال ندارد.

در این مطالعه که توسط سازمان جهانی بهداشت WHO انجام شد، مشخص شده این داروی «مقاوم به گرما» می‌تواند به اندازه درمانی‌هایی که در کشورهای پیشرفته مثل انگلستان برای جلوگیری از خونریزی‌های شدید بعد از زایمان (هموراژی) استفاده می‌شود، موثر است.

در انگلستان، بعد از زایمان داروی اکسی توسین به مادر تزریق می‌شود که به انقباضات رحمی کمک می‌کند و باعث می‌شود جفت زودتر خارج شده و رگ‌های خونی- که می‌توانند باعث خونریزی شدید شوند- بسته شوند.

اما داروی «اکسی توسین» باید در دمای بین 2 تا 8 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود و در غیر این صورت خاصیت خود را از دست می‌دهد؛ در نتیجه چنین دارویی در کشورهایی با درآمد متوسط یا کم که 99 درصد مرگ و میر مادران به خاطر خونریزی بعد از زایمان رخ می‌دهد، مناسب نیست.
خونریزی بعد از زایمان سالانه جان 14 میلیون زن را تهدید می‌کند و نوزادانی که مادرشان را از دست می‌دهند، باید برای زنده ماندن سخت تلاش کنند.

اما بعد از انجام یک دوره آزمایشی درمان خونریزی بعد از زایمان 30 هزار مادر از 10 کشور مختلف شامل اوگاندا، تایلند و مصر با داروی جدید «کاربتوسین» تحت نظارت WHO، میزان خونریزی مادران بعد از دریافت کاربتوسین با میزان خونریزی زنانی که اکسی توسین می‌گیرند، مقایسه شد و در نهایت مشخص شد کاربتوسین به اندازه اکسی توسین موثر است و حتی در شرایط زندگی روزمره که ممکن است یخچال در دسترس نباشد، از اکسی توسین هم بهتر است.

البته این دارو هنوز مجوز مصرف در سیستم بهداشت این کشورها را دریافت نکرده و سازمان جهانی بهداشت در حال بررسی بیشتر راهنمای پزشکی کاربتوسین است.

منبع: Independent

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8290 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5979 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15065 بازدید