2109
به چه علت با افزایش سن دچار کمر درد می‌شویم؟

به چه علت با افزایش سن دچار کمر درد می‌شویم؟

1401/10/01 بازدید467

کمردرد یکی از شایع‌ترین شکایات است که تا 75 درصد از بزرگسالان بالای 60 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در حالی که همیشه نمی‌توان از آن پیشگیری کرد اما یافتن علت ممکن است به شما کمک کند تا درد را به حداقل برسانید. در ادامه با 4 علت کمر درد آشنا خواهید شد.

سایش و پارگی مرتبط با سن:

بالشتکی که مفاصل ستون فقرات را می‌پوشاند می‌تواند شروع به تحلیل رفتن کند و باعث ساییده شدن مفاصل به یکدیگر و ملتهب شدن آن‌ها شود. ماده ژله مانندی که بین هر دیسک ستون فقرات قرار می‌گیرد می‌تواند رطوبت خود را از دست بدهد و خطر درد و آسیب‌هایی مانند پارگی دیسک یا فتق دیسک را افزایش دهد.  این مشکلات می‌تواند باعث ناراحتی در هر نقطه از ستون فقرات از جمله گردن شود اما ساییدگی و پارگی به احتمال زیاد منجر به درد در ناحیه کمر شما می‌شود. 

بیماری‌های ستون فقراتی:

ساییدگی و پارگی طبیعی که با افزایش سن اتفاق می‌افتد گاهی اوقات می‌تواند زمینه را برای بیماری‌های مزمن کمر فراهم کند. برخی از متداول‌ترین علت‌ها عبارتند از: 

  • تنگی نخاع که در آن طناب نخاعی و اعصاب فشرده می‌شوند و باعث درد کمر و گردن و ضعف در بازو‌ها یا پا‌ها می‌شوند
  • اسپوندیلولیستزیس زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از مهره‌های ستون فقرات به سمت جلو در مهره‌های دیگر بلغزد
  • آرتریت که در آن غضروف در ستون فقرات نازک و ملتهب می‌شود

مشکل دیگری که احتمال بروز آن بیشتر است پوکی استخوان است که در آن استخوان‌ها ضعیف‌تر و شکننده‌تر می‌شوند. اگر استخوان‌های ستون فقرات تحت تاثیر قرار گیرند ممکن است به قوز کردن منجر شود و در نتیجه وضعیت بدن و درد نامناسب ایجاد شود

 پوکی استخوان:

وقتی صحبت از پوکی استخوان می‌شود ممکن است این بیماری باعث شکستگی‌های ریز ستون فقرات به نام شکستگی‌های کوچک شود. این شکستگی‌ها در اثر تصادف اتفاق نمی‌افتند و زمانی ایجاد می‌شوند که استخوان‌های ستون فقرات به اندازه کافی برای تحمل وزن یا فعالیت‌های روزمره شما مستحکم نباشند. شکستگی‌های کوچک تنها آسیبی نیستند که می‌توانند کمر شما را آسیب ببینند. بلند کردن مکرر وزنه‌های سنگین یا حرکات ناشیانه (مانند پیچ و تاب یا چرخش ناگهانی) می‌تواند باعث کشیدگی عضلات یا رباط‌های کمر یا حتی اسپاسم‌های دردناک شود.

 عادات غذایی ناسالم:

یک سبک زندگی بی‌تحرک می‌تواند عضلات پشت و هسته شما را ضعیف‌تر کند و شما را مستعد وضعیت نامناسب و آسیب دیدگی کند. افزایش وزن که با افزایش سن بیشتر می‌شود هم می‌تواند فشار بیشتری به کمر شما وارد کند و همچنین منجر به ناراحتی شود.

چگونه کمر درد را با افزایش سن کاهش دهیم؟

کنترل کمردرد به علت اصلی آن بستگی دارد. تغییرات سبک زندگی معمولاً می‌تواند تفاوت ایجاد کند (به خصوص زمانی که یک برنامه اختصاصی برای تسکین کمردرد تهیه می‌کنید) اما گاهی اوقات درمان‌های دیگری مانند دارو یا حتی جراحی ممکن است ضروری باشد. در ادامه با روش‌های زیر درد کمر خود را کاهش دهید.

 به وضعیت بدن خود توجه کنید:

قوز کردن باعث می‌شود عضلات پشت و هسته شما ضعیف، کشیده و سفت شوند که می‌تواند منجر به درد یا تشدید آن شود.  شما باید ستون فقرات خود را تا جایی که می‌توانید به صورت روزانه صاف نگه دارید. این مراحل می‌تواند به شما کمک کند حالت بدن خود را کامل کنید.

 تحرک داشته باشید:

بیشتر بیماران این باور غلط دارند که وقتی کمردرد دارند باید استراحت کنند و دیگر به کمر شما فشار وارد نکنند. اما بی‌تحرکی باعث ضعیف شدن عضلات پشت شما می‌شود که در واقع می‌تواند ناراحتی را بدتر کند. سعی کنید در اکثر روز‌ها فعالیت‌های هوازی کم تأثیر را همراه با چند جلسه هفتگی فعالیت‌های تقویت‌کننده کمر و انعطاف‌پذیری مانند وزنه‌برداری یا یوگا انجام دهید.

 وسایل سنگین را به درستی بلند کنید:

وقتی اجسام سنگین بلند می‌کنید روی زانو‌های خود خم شوید. سعی کنید هنگام حمل جسم حالت طبیعی خود را حفظ کنید (به عقب خم نشوید یا به جلو خم نشوید) و از چرخش ناگهانی خودداری کنید.

 از یخ استفاده کنید:

یخ گذاشتن در ناحیه آسیب دیده به مدت 20 دقیقه می‌تواند التهاب را کاهش دهد و به شما کمک کند احساس راحتی بیشتری داشته باشید. 20 دقیقه استراحت و سپس در صورت نیاز تکرار کنید.

 به فیزیوتراپی مراجعه کنید:

یک فیزیوتراپ می‌تواند تمرین‌های کششی و تقویتی را به شما آموزش دهد که می‌تواند به تسکین درد شما کمک کند و انجام فعالیت‌های روزمره را آسان‌تر کند. هنگامی که حرکات را یاد گرفتید ممکن است بتوانید آن‌ها را در خانه نگه دارید.

به سایر درمان‌ها فکر کنید:

 تزریق‌های استروئیدی و روش‌های کم تهاجمی مانند فرسایش با فرکانس رادیویی، رفع فشار کمر، ورتبروپلاستی یا کیفوپلاستی همگی می‌توانند درد کمر را تسکین دهند.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ 

در بیشتر موارد کمر درد با اقدامات خانگی مانند وضعیت بهتر و ورزش منظم برطرف می‌شود اما اگر کمردرد شما بهتر نشد یا با ضعف جدید یا بدتر شده، بی‌حسی بازو یا پا، سنگینی یا از دست دادن یا کنترل در بازو‌ها یا پا‌ها، بی‌حسی کشاله ران یا مشکلات مثانه یا روده همراه است باید به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد این علائم می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی کمر مانند تومور ستون فقرات یا عفونت ستون فقرات باشد.

 

منبع:

www.livestrong.com

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها