2109
به چه علت بعد از رابطه جنسی دچار خونریزی می‌شویم؟

به چه علت بعد از رابطه جنسی دچار خونریزی می‌شویم؟

1401/06/26 بازدید59851

وقتی برای اولین بار رابطه جنسی دارید طبیعی است که بلافاصله یا حتی چند روز بعد از آن خونریزی داشته باشید. اما اگر اولین تجربه جنسی شما خیلی گذشته است و بعد از رابطه جنسی متوجه خونریزی شدید باید آن را بررسی کنید. بیشتر اوقات این چیز مهمی نیست اما خونریزی بعد از رابطه جنسی گاهی اوقات می‌تواند نشانه یک مشکل بزرگتر باشد. حتی اگر فقط متوجه لکه بینی شدید بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. چندین مورد وجود دارد که ممکن است بعد از رابطه جنسی باعث خونریزی شود. در حالی که برخی بدون درمان از بین ‌می‌روند اما دارو یا یک روش جزئی می‌تواند مشکلات دیگر را حل کند. در صورت نیاز پزشک می‌تواند به شما در تعیین علت و درمان کمک کند.

 

۸ چیزی که می‌تواند باعث خونریزی بعد از رابطه جنسی شود

قاعدگی:

اگر درست قبل یا بعد از قاعدگی رابطه جنسی خونریزی داشته باشید ممکن است کاملاً طبیع باشد و جای نگرانی نخواهد بود. پیگیری چرخه‌های خود برای حل چنین سؤالاتی مفید است. چندین برنامه در دسترس هستند که می‌توانند به شما در پیگیری چرخه‌های پریود کمک کنند.

خشکی واژن:

این معمولاً به کمبود استروژن مربوط می‌شود (و اغلب بعد از یائسگی ظاهر می‌شود). اگر خشکی شدید باشد اصطکاک مقاربت ممکن است باعث خونریزی شود. استفاده از روغن در حین رابطه جنسی ممکن است کمک‌کننده باشد. اگر مشکل استروژن باشد پزشک ممکن است درمان جایگزینی هورمونی را به شکل قرص یا کرم توصیه کند.

عفونت دهانه رحم:

این یک التهاب بوده و ممکن است باعث خونریزی یا تغییر در ترشحات واژن شما شود. علل احتمالی ابتلا به عفونت دهانه رحم عبارتند از:

  • بیماری‌های مقاربتی
  • واژینوز باکتریایی یا عدم تعادل باکتری طبیعی در واژن
  • تریکومونیازیس یا یک عفونت مقاربتی از یک انگل

اکتروپیون دهانه رحم:

سلول‌های نرم و غده‌ای که داخل کانال دهانه رحم را می‌پوشانند به قسمت بیرونی دهانه رحم (جایی که سلول‌ها معمولاً سخت‌تر هستند) گسترش می‌یابند. این مورد برای بسیاری از زنان طبیعی است و نیازی به درمان ندارد اما اگر علائمی مانند ترشح بیش از حد یا خونریزی وجود داشته باشد ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. اگر خونریزی یا درد ناشی از اکتروپیون دهانه رحم دارید که در زندگی جنسی شما اختلال ایجاد می‌کند پزشک ممکن است درمان را توصیه کند. در طی این روش سرپایی پزشک از گرما یا سرما درمانی برای درمان ناحیه و توقف خونریزی استفاده می‌کند.

پولیپ دهانه رحم:

این‌ها رشد دهانه رحم هستند که گاهی در نتیجه التهاب مزمن یا تغییرات هورمونی ایجاد می‌شوند. تقریباً همه پولیپ‌های دهانه رحم خوش خیم هستند. اگر علائم شما جزئی باشد ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید.

افتادگی رحم:

اگر رحم شما از وضعیت طبیعی خود خارج شود گاهی اوقات دهانه رحم و سایر بافت‌ها در معرض دید قرار می‌گیرند. اگر شرایط به اندازه کافی شدید باشد ممکن است باعث خونریزی شود. برای پرولاپس جزئی پزشک ممکن است کاهش وزن یا تمرینات کگل را برای تقویت عضلات ناحیه توصیه کند. در موارد شدیدتر پزشک می‌تواند یک حلقه برای حمایت از بافت وارد کند یا برای ترمیم آن جراحی انجام دهد.

ضایعات:

ضایعات یافت شده در دهانه رحم اغلب خوش خیم هستند. اما ممکن است بعد از نزدیکی شما خونریزی کنند. پزشک ممکن است آزمایش‌های بیشتری را برای بررسی دقیق‌تر و تشخیص سرطانی بودن آن‌ها انجام دهد. یک روش می‌تواند ضایعات را با لیزر یا روش انجماد حذف کند.

سرطان دهانه رحم:

حدود ۱۱ درصد از زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم خونریزی پس از مقاربت دارند. اغلب اولین علامت سرطان است. اگر سرطان دهانه رحم تشخیص داده شود پزشک شما را برای مدیریت بیشتر به یک انکولوژیست زنان ارجاع می‌دهد. برای سلول‌های پیش سرطانی یک درمان سرپایی ساده می‌تواند سلول‌های غیر طبیعی را حذف کند. اگر سلول‌ها سرطانی باشند پزشک احتمالاً شیمی درمانی، پرتودرمانی یا جراحی را توصیه می‌کند.

 

بعد از ویزیت دکتر چه علائمی خواهیم داشت؟

  • خونریزی‌های نامنظم
  • پریود‌های سنگین
  • درد غیرمعمولی که به نظر نمی‌رسد با خونریزی مرتبط باشد
  • درد زمان رابطه جنسی
  • تغییر در ترشحات واژن

نتیجه‌گیری:

اگر آزمایش شما هیچ مشکلی نداشت اما خونریزی شما ادامه دار بود و فقط بعد از رابطه جنسی رخ داد احتمالاً پزشک شما مجدد دهانه رحم شما را بررسی کند و بیوپسی انجام دهد. این ممکن است هر بیماری زمینه‌ای را نشان دهد. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که در بیشتر مواقع هیچ چیز بدی نیست و خود به خود از بین می‌رود اما گاهی اوقات نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای جدی است که نیاز به درمان دارد.

 

منبع:

health.clevelandclinic.org

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9661 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7041 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15202 بازدید