2109
حمام یخ چیست؟

حمام یخ چیست؟

1401/09/16 بازدید720

حمام یخ می‌تواند یک فرآیند درمانی باشد که سلول‌های عضلانی را احیا، تقویت و آسیب بافت را ترمیم می‌کند. این روش شامل خطر هیپوترمی است که می‌تواند منجر به شوک یا حتی احتمال مرگ ناگهانی شود. این درمان می‌تواند به بدن ما در سازگاری با شرایط سخت‌تر کمک کند. این منبع اصلی درمان برای هر بیماری خاص مناسب نخواهد بود اما ممکن است تسکین علائم را بهبود بخشد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که حمام سرد به کاهش ساییدگی و پارگی عضلانی، تسکین ماهیچه‌های سنگین یا کاهش درد عضلانی کمک می‌کند.  

 

حمام یخ چه مزایایی دارد؟

 تسکین درد عضلانی:

درد عضلانی را می‌توان با غوطه ور شدن در آب سرد به تعویق انداخت. پس از یک ورزش شدید دمای بدن به دلیل تعریق زیاد کاهش می‌یابد. این جریان خون را کند و به کاهش التهاب در بافت‌ها کمک می‌کند و باعث تسکین فوری آن‌ها از درد می‌شود.

 تقویت ایمنی:

لکوسیت‌های موجود در جریان خون ما با آب سرد فعال می‌شوند. این به مبارزه با عفونت کمک می‌کند یا توانایی مقاومت در برابر بیماری‌های رایج مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و انواع خاصی از سرطان را افزایش می‌دهد.

 تسکین استرس:

دوش آب سرد به بدن شوک می‌دهد و سیستم عصبی ما را فعال می‌کند که باعث ترشح هورمون‌های شادی مانند اندورفین می‌شود. آب درمانی در واقع یک روش درمانی برای تسکین علائم افسردگی است.

 کاهش وزن:

دوش آب سرد معمولی ۲ تا ۳ بار در هفته ممکن است سرعت فعالیت متابولیک را بهبود بخشد و به مرور زمان چاقی را کاهش دهد. هنگامی که بدن ما در معرض دمای سرد قرار می‌گیرد سلول‌های چربی قهوه‌ای برای تولید گرما فعال می‌شوند که کالری را می‌سوزاند و در نتیجه باعث کاهش وزن می‌شود.

تسکین خارش پوست:

دوش آب گرم می‌تواند پوست شما را خشک و دوش آب سرد می‌تواند به غلبه بر خارش و خراش بیش از حد ناشی از تحریک پوست کمک کند.

 خواب بهتر:

یک حمام یخ پنج دقیقه‌ای هورمون ملاتونین را آزاد می‌کند که باعث خستگی می‌شود و شروع خواب را سریعتر می‌کند و در نتیجه کیفیت خواب شما را بهبود می‌بخشد.

 خطر آسیب کمتر:

حمام یخ می‌تواند با به حداقل رساندن تورم، حساسیت عضلات و ناراحتی عضلانی احتمال آسیب را کاهش دهد. با کاهش دمای بدن به دلیل دمای سرد انقباض عروق فشار بر سیستم قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

 

چگونه حمام یخ بگیریم؟

 وان را تا نصفه با آب سرد پر کنید:

می‌توانید به جای وان حمام از یک استخر بچه یا وان پلاستیکی بزرگ برای حمام یخ استفاده کنید. شیر آب را باز کنید یا از شلنگ باغچه استفاده کنید و منتظر بمانید تا سطح آب سرد در کنار وان به نیمه برسد. استفاده از آب سرد به کند شدن روند ذوب یخ کمک می‌کند. با ذوب شدن یخ حجم آب داخل وان افزایش می‌یابد.

 یخ را در آب بریزید:

سعی کنید یخ را به مقدار کم در آب بریزید. می‌توانید از دماسنج برای بررسی دما استفاده کنید یا آرنج خود را فرو ببرید تا مطمئن شوید که پوست شما می‌تواند آب یخ را تحمل کند.

 بعد از ورزش این کار را انجام دهید:

حمام‌های یخ اگر در عرض ۳۰ دقیقه پس از ورزش استفاده شوند مؤثرتر هستند. این به بدن شما کمک می‌کند تا با به حداقل رساندن تورم در عضلات سریعتر بهبود یابد.

 برای حفظ بهداشت قبل از حمام یخ دوش بگیرید:

بدن شما در حین ورزش با تجهیزات کفپوش یا زمین در تماس است. این قرار گرفتن در معرض باکتری‌ها و کثیفی می‌تواند منجر به یک بیماری پوستی یا افزایش خطر عفونت شود مگر اینکه قبل از رفتن به حمام خود را با صابون تمیز کنید.

 لباس بپوشید:

برای محافظت از نواحی حساس بدن لباس‌های محافظ مانند لباس زیر یا مایو بپوشید. در صورتی که قصد دارید فقط قسمت پایین بدن را خیس کنید پوشیدن یک سویشرت می‌تواند بالاتنه شما را گرم نگه دارد.

 به آرامی بدن خود را در آب یخ فرو ببرید:

لمس سریع آب سرد می‌تواند به سیستم عصبی شما شوک وارد کند و باعث تپش قلب شود. آرام بمانید و با فرو بردن پا‌های خود شروع کنید، سپس به آرامی بقیه قسمت پایین تنه خود را در آب قرار دهید. در کنار وان بنشینید و فقط پا‌های خود را در آب غوطه ور و صبر کنید تا بدن شما بتواند سرما را تحمل کند.

 بالاتنه خود را در آب یخ فرو کنید:

بدن خود را در آب سرد فرو کنید تا بازو‌ها، ‌شانه‌ها و سینه شما فرو برود. بر اساس سطح راحتی خود زیر آب بمانید اما از ۱۵ دقیقه بیشتر این کار را انجام ندهید. به محض احساس سرما بدن خود را از آب بیرون بیاورید.

 

حمام یخ چه خطراتی دارد؟

 هیپوترمی:

غوطه ور شدن در یخ برای مدت طولانی می‌تواند منجر به هیپوترمی شود. افرادی که از دیابت نوع ۱ و نوع ۲ رنج می‌برند نمی‌توانند دمای مرکزی بدن را در طول حمام یخ حفظ کنند زیرا تغییرات شدید دمایی را شامل می‌شود.

 سکته قلبی یا‌ ایست قلبی:

یخ می‌تواند رگ‌های خونی را منقبض کند و گردش خون را در بدن کاهش دهد. از این رو بیمارانی که از بیماری‌های قلبی یا فشار خون بالا رنج می‌برند با آب یخ دوش بگیرند زیرا احتمال سکته قلبی و مغزی وجود دارد.

 سرمازدگی:

اگر سابقه سرمازدگی دارید باید از حمام یخ خودداری کنید زیرا ممکن است با یخ زدن پوست و بافت‌های زیرین دچار آسیب شود.

 کاهش انجام تمرینات قدرتی:

حمام یخ بعد از ورزش ممکن است باعث کاهش رشد عضلات در درازمدت و یا حتی کاهش رشد عضلات شود.  

هنگام حمام یخ چه نکاتی را رعایت کنیم؟

مدت زمان حمام یخ:

بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در حمام یخ وقت نگذرانید.

 قرار گرفتن در معرض بدن:

با قرار دادن پا‌ها و ساق پا‌ها شروع کنید و کم کم قفسه سینه را در آب فرو ببرید.

 زمان‌بندی مناسب:

برای تسریع روند بهبودی و التهابی ظرف ۳۰ دقیقه پس از یک جلسه تمرین دوش آب یخ بگیرید.

 

منبع:

parenting.firstcry.com

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها