2109
چطور کودکان را با قصه و داستان آشتی دهیم؟

چطور کودکان را با قصه و داستان آشتی دهیم؟

1401/09/16 بازدید323

کدام بچه‌ای عاشق شنیدن داستان نیست و کدام پدر و مادری بدون داستان‌سرایی به بچه کوچک خود شب بخیر می‌گویند؟ داستان‌سرایی و قصه‌گویی مهارتی است که والدین باید در سنین کم به کودکان خود ارائه دهند تا به رشد ذهنی آن‌ها کمک کنند. باید به یاد داشته باشیم که قصه‌ برای کودک می‌تواند ابزاری عالی برای والدین برای برقراری ارتباط با فرزندان کوچکشان باشد. از کتاب خواندن گرفته تا قصه صوتی کودکانه، راه‌های مختلفی برای داستان‌سرایی وجود دارند. پس اگر می‌خواهید مهارت‌های خود را در قصه‌گویی تقویت کنید، در این بررسی به شما راه‌های اساسی را برای پرورش این مهارت ارائه می‌دهیم.

 

چرا باید برای فرزندمان قصه بگوییم؟

رابرت ردفورد کارگردان محبوب هالیوود زمانی گفت: «داستان ‌سرایان ذهن ما را گسترش می‌دهند زیرا الهام‌بخش هستند و احساسات ما را تقویت می‌کنند.» قصه‌گویی هنری است که می‌تواند سرگرم‌کننده و همچنین آموزشی باشد. قصه‌گویی برای کودکان نه تنها راهی عالی برای تعامل با آن‌هاست بلکه منجر به ارتقای رشد شناختی و بهبود مهارت‌های زبانی در کودکان می‌شود.

به خاطر داشته باشید که داستان‌سرایی نه تنها باعث لذت بردن فرزند شما می‌شود بلکه به رشد مهارت‌های او نیز کمک می‌کند. به ویژه امروزه با افزایش محتوای صوتی، علاقه والدین به این نوع محتوا برای آشتی دادن کودکشان با قصه‌گویی افزایش یافته است. قصه صوتی کودکانه به صورت پادکست و در قسمت‌های مختلف در طاقچه موجود است و محتوای آن با تنوع بالایی که دارد می‌تواند به والدین کمک کند.

انواع داستان‌هایی که می‌توانید به کودک خود بگویید

سن فرزند شما یکی از عوامل اصلی است که نوع داستان‌هایی که می‌توانید برای او تعریف کنید را تعیین می‌کند. قصه‌گویی از طریق لالایی صوتی اولین مرحله در شروع کار شما است. لالایی گفتن باعث آشنایی کودک با داستان، مورد توجه واقع شدن، تقویت قوه شنوایی و ادراکی نوزاد می‌شود. اگر کودک شما یک کودک نوپا یا پیش‌دبستانی است، او عاشق داستان‌هایی است که در آن‌ها حیوانات، پرندگان یا حشرات وجود دارند. افسانه‌های عامیانه نیز کودک را بسیار مجذوب خود خواهند کرد. در طاقچه لالایی‌های صوتی زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای کودک خود استفاده کنید.

اگر فرزندتان به دبستان می‌رود، داستان‌هایی را برای او تعریف کنید که اخلاق و ارزش‌های انسانی را آموزش می‌دهند. برای این کودکتان ترجیحاً از کتاب داستان کودکانه استفاده کنید. برای نوجوانان، داستان‌ها باید پر از ماجراجویی، عاشقانه یا درام باشند. بنابراین، چه داستان‌سرایی کوتاه برای بچه‌های کوچک‌تر باشد یا داستان‌های بلند برای بچه‌های بزرگ‌تر، می‌توانید ژانرهای مختلف را بر اساس سن و علائق آن‌ها انتخاب کنید. قصه صوتی کودکانه را می‌توانید از سن 2 تا 12 سالگی و بسته به پیچیدگی داستان در اختیار فرزندتان قرار دهید.

چگونه داستان‌ها می‌توانند زندگی فرزند شما را تغییر دهند؟

داستان‌ها نه تنها فرزند شما را سرگرم می‌کنند بلکه مزایای بی‌شماری را نیز ارائه می‌کنند که نقش مهمی در یادگیری و رشد کلی او دارد. مزایای داستان کودک و قصه صوتی کودکانه عبارت‌اند از:

  • بهبود واژگان و مهارت‌های زبانی
  • پرورش خلاقیت و تخیل
  • تقویت مهارت شنیداری و درک مطلب
  • توسعه تمرکز و تمرکز
  • شناخت فرهنگ و سنت
  • پرورش عادات و ارزش‌های خوب
  • ایجاد مثبت اندیشی و اعتمادبه‌نفس
  • افزایش آرامش و کاهش استرس

چگونه علاقه کودک به قصه‌گویی را افزایش دهیم؟

اگر می‌خواهید قصه‌گویی به فرزندتان را شروع کنید، در ادامه چند نکته وجود دارند که باید روی آن‌ها تمرکز داشته باشید:

1- روایت

ارائه صحیح یک داستان برای جلب علاقه کودک شما مهم است. یک داستان ساده با عناصر آشنا در قالب کتاب یا قصه صوتی کودکانه برای روایت کردن خوب است. چندین بار داستان را بخوانید تا آشنا شوید تا بتوانید در حین روایت یا خواندن داستان به راحتی با کودک خود ارتباط چشمی برقرار کنید. همان‌طور که داستان را روایت می‌کنید، یاد بگیرید که صدای خود را بسته به شخصیتتان تنظیم کنید. اگر قصه به صوتی است، بگذارید کودک خودش از طریق هندزفری یا هدفون به قصه گوش دهد.

2- بازخورد

به فرزندتان این آزادی را بدهید که پس از هر سکانس مهم داستان، افکار، پرسش‌ها و هیجاناتش را قطع کند و با شما به اشتراک بگذارد و بازخورد دریافت کند. این کار باعث تشویق خلاقیت او خواهد شد. حتی گاهی اوقات، فرزند شما بین داستان و چیزی که قبلا در قصه صوتی کودکانه به آن گوش داده بود، تشابهاتی پیدا می‌کند. این نشان می‌دهد که او به آنچه در فایل صوتی گوش داده توجه کرده است.

3- تجسم

تصاویر هزاران کلمه را بیان می‌کنند. حتی عناصر ناآشنا و داستان‌های پیچیده را می‌توان از طریق کمک‌های بصری حل کرد. کتاب‌های کمیک استریپ (متن و تصویر) زمانی مفید هستند که توالی داستان، حرکت و روابط را به خوبی نشان دهند. کتاب‌هایی که از تصویر استفاده می‌کنند، تخیل کودکان را تقویت خواهند کرد.

4- مشارکت

در موارد زیر برای افزایش مشارکت کودکان در قصه‌گویی استفاده کنید:

  • مشارکت فعال: با داستان‌هایی که دارای عناصر اکشن هستند، کودک خود را همان‌طور که در طول بازی یا فعالیت بدنی انجام می‌دهد فعال نگه دارید. در حالی که شما دستان را روایت می‌کنید، او می‌تواند مانند شخصیت اصلی داستان بپرد یا بخندد.
  • بازی کردن: پس از تعریف داستان، اجازه دهید فرزندتان یکی از شخصیت‌ها شود و آن را بازی کند. معمولاً بچه‌ها می‌خواهند به شخصیت‌های داستان تبدیل شوند. برای مثال، قصه صوتی کودکانه با شخصیت هری پاتر می‌تواند کودک شما به یک جادوگر کوچک تبدیل کند.
  • ایفای نقش: نقش‌آفرینی به ما امکان می‌دهد یک صحنه را در شرایط مختلف دوباره انجام دهیم. در نقش‌آفرینی، کودک نقش‌های مختلفی را بر عهده می‌گیرد، اما نتیجه داستان به او بستگی دارد نه فیلم‌نامه! این کار به یادگیری و افزایش اعتماد به نفس کودک شما کمک می‌کند.

روش‌های جایگزین داستان‌سرایی که می‌توانید انجام دهید

لازم نیست داستان‌سرایی همیشه یک‌بعدی باشد! با فناوری پیشرفته‌ای که در اختیار دارید، می‌توانید روش‌های داستان‌گویی جایگزین را امتحان کنید. این روش‌ها به شرح زیر هستند:

  • گویندگی رمان‌های گرافیکی یا کمیک استریپ
  • استفاده از تخته مغناطیسی برای روایت تصویری داستان
  • نمایش تصاویر با استفاده از گوشی هوشمند
  • اجرای فیزیکی یک قصه صوتی کودکانه
  • استفاده از عروسک و اسباب‌بازی برای نقالی

کلام آخر

داستان باید ساده، جالب، برای روایت آسان و مملو از ارزش‌ها و اخلاق باشد. مهم‌تر از همه، به کودک خود بیاموزید که چگونه داستان را به سبک خود روایت کند. به‌عنوان پدر و مادر، تخصص شما در داستان‌سرایی باعث می‌شود فرزندتان تجربه فوق‌العاده‌ای داشته باشد. کودک همچنین ممکن است این هنر را از شما بیاموزد و خودش یک داستان‌نویس بزرگ شود. سعی کنید از قالب‌های مختلف داستانی مانند کتاب و قصه صوتی کودکانه استفاده کنید تا ببینید فرزند شما کدام قالب داستان‌سرایی را دوست دارد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها