2109
روش‌های پخت گوشت برای کودکان| نکاتی که مادرها باید بدانند!

روش‌های پخت گوشت برای کودکان| نکاتی که مادرها باید بدانند!

1401/08/22 بازدید1041

یکی از چالش‌های والدین، قرار دادن گوشت در رژیم غذایی فرزندان است؛ مخصوصاً وقتی کودک سن بسیار کمی داشته باشد. آن‌ها دربارهٔ زمان مناسب برای شروع استفاده از غذاهای گوشتی و روش این کار همیشه سؤال دارند. مهم‌تر این‌که، می‌خواهند بدانند گوشت برای کودکان چگونه باید پخته شود.

در این مطلب پاسخ این پرسش‌ها را پیدا می‌کنید. همچنین با دستور پخت چند غذای عالی نیز آشنا خواهید شد. پس با ما همراه باشید.

 

 

چرا مصرف گوشت برای کودک ضروری است؟

تغذیه اهمیت بسیار زیادی در رشد کودکان دارد. یک رژیم غذایی سالم حتی احتمال ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای را نیز کاهش می‌دهد.

همانطور که می‌دانید مواد مورد نیاز بدن خردسالان از زمان تولد، توسط شیر مادر تأمین می‌شود و پس از گذشت چند ماه، مرحلهٔ غذا خوردن شروع می‌شود؛ اما با ورود به این بازهٔ زمانی، شرایط عوض می‌شود.

برخی مواد غذایی با شیر مادر تداخل پیدا می‌کنند. به همین دلیل جذب مواد ضروری دچار اختلال می‌گردد؛ به ویژه آهن. در نتیجه متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند در رژیم غذایی نوزادان و خردسالان، از خوراکی‌هایی استفاده شود که ارزش غذایی بالایی دارند.

این‌جا است که اهمیت مصرف گوشت برای کودکان مشخص می‌شود. این مادهٔ غذایی آهن فراوانی دارد. از این رو، زمینهٔ بروز مشکلاتی همچون کم‌خونی را بسیار کاهش می‌دهد. همچنین روی (Zinc) موجود در آن نیز به رشد سلول‌های بدن کودک، کمک فراوانی می‌کند.

از دیگر فواید این خوراکی، میزان بالای ویتامین آ در آن است. این ویتامین اهمیت فراوانی در تقویت و رشد دستگاه بینایی نوزاد دارد. همچنین برای رشد مغز و دستگاه شناختی خردسال، عنصری ضروری است.

پس بر اساس موارد بالا، مشخص شد که چرا باید گوشت در برنامهٔ غذایی بچه‌ها قرار بگیرد.

 

 

سن مناسب دادن گوشت به کودک چه وقتی است؟

معمولاً از حدود شش ماهگی، والدین علاوه بر شیر به فرزند خود غذای جامد نیز می‌دهند.  این کار با خوراکی‌هایی همچون سرلاک شروع می‌شود. با این حال برخی از آن‌ها، به سراغ گوشت نمی‌روند؛ زیرا نگران کودک خود هستند. دو دلیل اصلی این موضوع دستگاه گوارش نوزدان و دندان نداشتن آن‌ها است.

این دغدغه کاملاً قابل درک است اما نباید چندان آن را جدی گرفت. اگر گوشت به درستی پخته شود، معدهٔ کودک قابلیت هضم آن را خواهد داشت. در صورتی هم که بافت این خوراکی نرم باشد، او مشکلی برای بلعیدن غذا پیدا نمی‌کند.

با این شرایط، والدین می‌توانند از همان شش ماهگی این غذا را به کودک خود بدهند؛ البته با دقت به دو نکتهٔ بالا. همچنین لازم است وزن کودک به حدود ۶ کیلوگرم رسیده باشد.

 

 

نحوه پخت گوشت برای کودک در بازه‌های سنی متفاوت

تا این‌جا با اهمیت گوشت برای کودکان و زمان مناسب استفاده از آن آشنا شدید. مسئلهٔ مهم بعدی، شیوهٔ پخت این مادهٔ غذایی است. طبیعتاً در هر برههٔ زمانی بدن کودک شرایط مختلفی دارد. همچنین ذائقهٔ او نیز ممکن است تغییر کند. باتوجه به این موارد، لازم است بدانید در شرایط مختلف چگونه باید این فرآوردهٔ پروتئینی را طبخ کرد.

 

 

شروع مصرف گوشت برای کودکان ۶ ماهه

 

شروع مصرف گوشت برای کودکان

 

باوری رایج وجود دارد که نباید در این سن به نوزادان گوشت داد؛ ولی نظر متخصصان تغذیه کاملاً مخالف این کلیشه است. البته لازم است به یک نکته توجه کنید. در ابتدای کار ممکن است این مادهٔ غذایی چندان برای کودکان جالب نباشد . دلیل اصلی این موضوع هم، طعم و بافت آن است.

از طرف دیگر برای راحتی خیال خود راجع به سلامتی فرزندتان، می‌توانید با عصارهٔ گوشت شروع کنید. این خوراکی دارای تمام مواد مغذی بوده و با دستگاه گوارش خردسال سازگار است.  بهترین گوشت قرمز برای کودکان در این سن نیز، گوشت گوسفند است؛ زیرا از نظر طب سنتی طبع گرمی دارد. همچنین هضم آن هم راحت‌تر خواهد بود.

برای تهیهٔ عصاره، به ۲۵۰ گرم گوشت ماهیچه و ۱ عدد پیاز نیاز دارید. در ادامهٔ کار آبلیمو و نمک هم به این مواد افزوده خواهد شد.

اولین مرحله، خرد کردن ماهیچه به قطعات بسیار ریز یا چرخ کردن آن است. یادتان باشد نباید در این قسمت به گوشت نمک بزنید.

سپس یک شیشهٔ بزرگ درب‌دار (مثلاً شیشهٔ مربا) تهیه کنید. گوشت‌ها را داخل شیشه بریزید. پیاز را نیز به چهار قست تقسیم کنید و داخل شیشه قرار دهید. حالا شیشه را با آب پُر و یک قاشق مرباخوری آب‌لیمو به آن اضافه کنید.

درب شیشه را ببندید و در یک قابلمهٔ آب سرد قرار دهید. شعلهٔ گاز را روشن کنید و چهار تا پنج ساعت به شیشه اجازه دهید روی اجاق بماند.

 

 

شیوهٔ پخت گوشت برای نوزادان ۸ تا ۱۰ ماهه

 

پوره گوشت برای کودکان

 

با رسیدن به سن ۸ ماهگی هم ذائقهٔ کودک به طعم این مادهٔ غذایی عادت می‌کند و هم دستگاه گوارش او توان بیشتری خواهد داشت. پس می‌توانید با خاطری آسوده غذاهای دیگری نیز به فرزند خود بدهید.

یکی از ساده‌ترین انتخاب‌ها، پخت پورهٔ گوشت برای کودکان است. حتی می‌توانید با افزودن چاشنی، طعم غذا را بهبود دهید تا مورد پسند نوزاد باشد.

در صورت تمایل بهتر است قبل از پخت، گوشت را مزه‌دار کنید. برای این کار روش‌هایی چون خواباندن این مادهٔ غذایی در ماست (در صورت عدم‌حساسیت به لاکتوز) یا آب سیب مفید است.

سپس گوشت را ریز کنید و به همراه پیاز تفت دهید. در ادامه مقداری آب به این ترکیب اضافه کنید. پس از جوش آمدن آب، اجازه دهید غذا روی حرارت ملایم به آرامی پخته شود؛ امکان پختن این خوراکی با فر نیز وجود دارد ولی باید به آن آبِ گوشت اضافه کنید.

پس از پخته‌ شدن، به این ترکیب کرهٔ آب شده اضافه و غذا را کاملاً له کنید.

نکتهٔ مهم: لازم است غذای شما آب دار باشد. از پختن گوشت به حدی که خشک شود، اجتناب کنید.

 

 

غذای گوشتی مناسب کودکان ۱۰ تا ۱۲ ماهه

با شروع غذا خوردن نوزاد، کم‌کم مصرف شیر مادر کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل رژیم غذایی او باید شامل مواد مختلف باشد. در نتیجه لازم است غذاهای متنوع‌تر و پیچیده‌تری برای فرزندتان بپزید.

عدس یکی از مغذی‌ترین انواع حبوبات به حساب می‌آید. این مادهٔ غذایی سرشار از فیبر، کربوهیدرات، مواد معدنی، پروتئین و… است. هضم آن‌ هم برای کودک ساده است. بنا بر این ترکیب عدسی و گوشت انتخاب مناسبی خواهد بود.

برای تهیهٔ این غذا ابتدا پیاز را تفت دهید. سپس گوشت چرخ‌شده را به آن اضافه کنید. پس از این مرحله، عدس پخته را به قابلمه اضافه کنید. حالا به این ترکیب آب هم بیفزایید و اجازه دهید غذا جا بیفتد.

نکته: می‌توانید به جای این کار گوشت قلقلی را به عدسی اضافه کنید.

 

 

خوراک گوشت برای خردسالان ۱ تا ۲ ساله

با رسیدن فرزندتان به این بازهٔ سنی، دست شما در آشپزی بازتر خواهد بود. حتی می‌توانید خرید گوشت گوساله را هم در برنامهٔ خود بگذارید. پختن خوراک می‌تواند کودک را به خوردن این مادهٔ غذایی ترغیب کند.

برای تهیهٔ این غذا به چند قطعهٔ متوسط گوشت خورشی (گوسفند یا گوساله) نیاز است. همچنین یک عدد پیاز و هویج هم باید تهیه کنید. می‌توانید یک قاشق مربا خوری به و یک قاشق مرباخوری کرفس را هم در این دستور پخت قرار دهید. از دیگر مواد اولیهٔ این غذا، جوی پرک شده است.

برای تهیهٔ این خوراک، ابتدا گوشت را به همراه پیاز آب‌پز کنید. در ۲۰ دقیقهٔ پایانی پخت، هویج، کرفس، به و جو را هم در قابلمه بریزید. در آخرین مرحله لازم است روغن هم به غذا افزوده شود. امکان له کردن این خوراک گوشت نیز هنگام سرو وجود دارد.

 

 

غذای گوشتی برای کودکان بالای ۲ سال

تقریباً در این سن، خردسالان از شیر گرفته می‌شوند. حالا می‌توانید غذاهای مختلف را به فرزند خود بدهید. البته برای تنوع در رژیم غذایی، لازم است از انواع موادِ خوراکی استفاده کنید؛ در این مقطع، گوشت برای کودکان اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. به طور میانگین هر کودک به ۳ تا ۴ وعده مصرف گوشت در هر هفته (۴۰ تا ۶۰ گرم در هردفعه) نیاز دارد.

 

برای رسیدن به این هدف غذاهای زیر می‌توانند مفید باشند:

  • عدس‌پلو به همراه کشمش و گوشت
  • کته و گوشت قلقلی
  • کباب تابه‌ای
  • ماکارونی با سس گوشت
  • و…

 

خرید گوشت از به‌روز مارت

فروشگاه اینترنتی به‌روز مارت انواع اجناس تندمصرف را عرضه می‌کند. در این بازار آنلاین امکان خرید انواع گوشت سفید و گوشت قرمز را دارید. به دلیل تنوع برندها، انواع فرآورده‌های پروتئینی نیز در دسترس شما است.

همچنین به دلیل تخفیف‌های موجود در این مارکت اینترنتی، هزینهٔ پرداختی شما کاهش پیدا خواهد کرد. مهم‌تر از آن، سفارش شما در محدودهٔ تهران به صورت رایگان و با استفاده از ماشین یخچال‌دار به دست‌تان خواهد رسید.

این ویژگی‌ها را در کم‌تر فروشگاهی می‌توانید پیدا کنید. این فرصت را از دست ندهید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها