2109
۷ علامت جمع شدن سم در کبد

۷ علامت جمع شدن سم در کبد

1401/08/07 بازدید1499

کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن بوده زیرا دومین عضو بزرگ بعد از پوست است و مسئول انجام چندین عملکرد اساسی سلامتی می‌باشد. به عنوان مثال مسئول فیلتر کردن خون برای حذف سموم و سلول‌هایی است که بدن به آن‌ها نیاز ندارد. علاوه بر این مسئول سنتز کربوهیدرات‌ها و لیپید‌ها است. همچنین ویتأمین‌های A، D، E و K را که برای انرژی ضروری هستند ذخیره می‌کند.  علیرغم اینکه یک اندام دفعی است که اگر سبک زندگی سالمی داشته باشید قادر به عملکرد عالی می‌باشد اما در صورتی که مقدار زیادی مواد مضر که معمولاً «سموم» نامیده می‌شوند جمع شوند برای سلامتی مضر است.  در ادامه ۷ علامت را خواهید دید که ممکن است نشان دهنده تجمع سموم در کبد شما باشد.

تغییر رنگ در ادرار و مدفوع:

 تغییر رنگ و بوی ادرار و مدفوع نشانگر چندین مشکل سلامت داخلی است. زمانی که بدن به خوبی هیدراته شده باشد ادرار به طور کلی به رنگ زرد روشن است. اما زردی می‌تواند با رنگ تیره‌تر ظاهر شود. همچنین اگر سموم بیش از حد در کبد شما وجود داشته باشد مدفوع شما ممکن است روشن‌تر یا حتی سیاه شود.

 گرفتگی و التهاب معده:

 اگرچه تشخیص اینکه گرفتگی و التهاب شکمی از علائم مشکلات کبدی است یا خیر دشوار می‌باشد اما نباید آن را نادیده گرفت. در واقع  گفته می‌شود که گرفتگی‌های مداوم نشان می‌دهد که کبد به درستی کار نمی‌کند. همچنین معمول است که التهاب دائمی را تجربه کنید که تقریباً همیشه با گاز همراه است.

 حساسیت‌های پوستی: 

هنگامی که مشکلات کبدی وجود دارد سایر اندام‌ها و سیستم‌های بدن مانند پوست ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.  هپاتیت علائمی را ایجاد می‌کند که سلامت عمومی بیمار را بدتر می‌کند. همچنین می‌تواند به شدت بر سلامت پوست تأثیر بگذارد.

 رفلکس اسید: 

رفلاکس اسید (یا معده به مری) مربوط به بیماری‌هایی است که بر سیستم گوارش و کبد تأثیر می‌گذارد. اگرچه معمولاً ناشی از عادات غذایی نامناسب است اما مصرف الکل، نوشیدنی‌های گازدار و کافئین دار و برخی دارو‌ها گاهی اوقات منجر به تجمع سموم می‌شود.  ریفلاکس اسید باعث می‌شود محتویات معده (از جمله اسید معده و صفرا) به مری برود و باعث التهاب و درد قفسه سینه شود.

 اسهال:

 اسهال نشانه‌ای از شرایط متعدد است از جمله مواردی که بر کبد و کیسه صفرا تأثیر می‌گذارد. هنگامی که به طور مداوم و بدون دلیل ظاهری رخ می‌دهد کبد ممکن است نیاز به سم زدایی داشته باشد.

 احساس خستگی:

 هنگامی که یک اندام یا سیستم بدن به درستی کار نمی‌کند ممکن است فرد دچار خستگی ذهنی و فیزیکی شود. این یک علامت رایج است زیرا بدن تلاش بیشتری برای حفظ خود می‌کند.  گفته می‌شود زمانی که کبد به دلیل تجمع بیش از حد سموم بیش از حد کار می‌کند توانایی آن در تمیز کردن خون کاهش می‌یابد و این مانع از اکسیژن‌رسانی صحیح سلولی می‌شود. در نتیجه عملکرد فیزیکی و ذهنی کاهش می‌یابد.

 پوست زرد:

 زردی پوست نتیجه تجمع ماده‌ای به نام بیلی روبین است. این رنگدانه در صفرا است. این می‌تواند نشانه‌ای از انسداد مجرای صفراوی یا تجمع سموم در کبد باشد.  هنگامی که کبد در فیلتر کردن سموم از خون مشکل دارد بیلی روبین در جریان خون تجمع می‌یابد و باعث تغییر رنگ پوست می‌شود.

نتیجه‌گیری: 

اگر از چندین مورد از علائمی که در اینجا ذکر کردیم رنج می‌برید بهتر است معاینه شوید تا پزشکتان ببیند چه اتفاقی افتاده است و به دنبال درمان باشد. به یاد داشته باشید که تشخیص به موقع می‌تواند راه زیادی برای درمان این مشکل داشته باشد.

منبع:

steptohealth.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها