2109
خارش پا در دوران بارداری

خارش پا در دوران بارداری

1401/06/18 بازدید5845

خارش پا در بارداری ممکن است نشان دهنده کلستاز داخل کبدی بارداری باشد. زنان باردار ممکن است احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن در پا‌ها همراه با میل به خاراندن داشته باشند. اقدامات مراقبتی در منزل ممکن است به برخی از زنان کمک کند تا خارش پوست مربوط به بارداری را در شکم، دست‌ها و پا‌های خود تسکین دهند. با این حال خارش شدید نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد. برای آگاهی از علائم، علل و درمان خانگی خارش پا در بارداری ادامه مطلب را بخوانید.

 

خارش پا در بارداری چه علائمی دارد؟

زنان باردار ممکن است به دلایل مختلف دچار خارش پا شوند. خارش شدید پا بسته به علت اصلی ممکن است با علائم دیگری همراه باشد. علاوه بر این برخی از زنان باردار ممکن است خارش جداگانه پا داشته باشند در حالی که تعداد کمی از آن‌ها در سراسر بدن از جمله دست‌ها و شکم خارش دارند. برخی دیگر خارش شدید پا را با خارش خفیف در سایر قسمت‌های بدن تجربه می‌کنند.

تغییرات هورمونی و سیستم ایمنی:

تغییرات هورمونی و سیستم ایمنی در دوران بارداری می‌تواند باعث تحریک پوست شود. برخی از عملکرد‌های سیستم ایمنی ممکن است رشد و تکامل کودک را افزایش داده یا سرکوب کند و این تغییرات ایمنی می‌تواند شما را در برابر شرایط پوستی در دوران بارداری آسیب‌پذیر کند.

کلستاز داخل کبدی بارداری:

کلستاز داخل کبدی بارداری یا کلستاز مامایی به دلیل جریان غیرطبیعی صفرا از کبد به روده در دوران بارداری رخ می‌دهد. نمک‌های صفراوی زیر پوست باعث خارش شدید بدون بثورات در دست و پا و خارش خفیف در نواحی دیگر می‌شود. علائم دیگر زردی سفیدی چشم و پوست (یرقان) و درد شکم در سمت راست است.

نوروپاتی محیطی:

نوروپاتی محیطی آسیب عصبی خارج از سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) است که باعث گزگز، بی‌حسی، درد و خارش در دست‌ها و پا‌ها می‌شود. نوروپاتی اندام تحتانی (پاها) در بارداری به دلیل فشردگی عصب از رحم در حال رشد شایع است.

پسوریازیس:

در برخی از زنان باردار می‌تواند باعث خارش پا و پلاک‌های دردناک روی پا‌ها و سایر اعضای بدن شود. زنانی که قبل از بارداری پسوریازیس داشته‌اند ممکن است علائم را تجربه کنند.

خشکی پوست:

یکی از دلایل رایج خارش پا به خصوص در شرایط آب و هوایی خشک است. شستن مکرر پا‌ها و شنا در آب کلردار نیز می‌تواند باعث خشکی پوست شود.

درماتیت آتوپیک یا اگزما:

درماتیت آتوپیک یا اگزما به دلیل عوامل ژنتیکی و محیطی می‌تواند باعث خشکی و خارش پا و پوست شود. برخی از زنان باردار ممکن است به دلیل اگزمای دیسیدروتیک که اگزمای کف و کناره‌های پا است دچار خارش پا شوند.

عفونت قارچی:

عفونت قارچی پوست بین انگشتان پا یا سایر قسمت‌های پا است که باعث خارش و سوزش در نواحی آسیب دیده می‌شود. این قارچ‌ها در شرایط گرم، تاریک و مرطوب مانند داخل کفش ورزشی به خوبی رشد می‌کنند.

آلرژی:

واکنش‌های آلرژیک می‌تواند باعث خارش پا در برخی از زنان باردار پس از قرار گرفتن در معرض برخی محرک‌ها شود. این محرک‌ها ممکن است در هر مورد متفاوت باشد.

دیابت:

دیابت می‌تواند خطر خارش پا را به دلیل نوروپاتی دیابتی افزایش دهد. این‌ها آسیب‌های عصبی ناشی از افزایش سطح قند خون هستند که اغلب با احساس سوزن سوزن شدن، سوزش و بی‌حسی همراه است. دیابت همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌هایی را که باعث خارش پا می‌شود مانند عفونت‌های قارچی و باکتریایی پا و گردش خون ضعیف را افزایش دهد.

خارش پا در دوران بارداری چگونه با درمان‌های خانگی برطرف می‌شوند؟

از کمپرس سرد روی ناحیه خارش دار یا از پارچه‌های مرطوب یا کیسه‌های یخ پیچیده شده در پارچه استفاده کنید. از قرار دادن کمپرس یخ به مدت بیش از ۱۵ دقیقه در یک زمان خودداری کنید. از مرطوب‌کننده‌های بدون عطر مانند بلغور جو دوسر کلوئیدی یا کره کاکائو برای جلوگیری و کاهش خارش پا‌ها به دلیل خشکی پوست استفاده کنید. همچنین ماساژ پا با استفاده از ماساژور‌های مخصوص یا با دست باعث کاهش احساس خارش در برخی از زنان می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

  • بدتر شدن خارش بیش از حد یا در شب
  • با اقدامات مراقبت در منزل بهبودی حاصل نمی‌شود
  • خارش شدید
  • ادرار تیره
  • مدفوع خاکستری یا کم رنگ
  • زردی
  • درد شکم سمت راست
  • ناراحتی معده
  • حالت تهوع

 

چه درمان‌هایی برای خارش پا در دوران بارداری وجود دارد؟

کرم‌ها، پماد‌ها، اسپری‌ها یا لوسیون‌های موضعی ضد قارچ برای عفونت‌های قارچی پا تجویز می‌شوند. برخی از زنان دارو‌های خوراکی را همراه با دارو‌های موضعی دریافت می‌کنند.

 

منبع:

www.momjunction.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها