2109
زنده باد کودکی، زنده باد زندگی

زنده باد کودکی، زنده باد زندگی

1393/07/16 بازدید1203

 روز 16 مهرماه برابر با 8 اکتبر روز جهانی کودک نام گذاری شده است. روز جهانی کودک روزی است که برای یادبود و افتخار کودکان شناخته شده است. کشورهای و سازمان‌های بین‌المللی مختلف روزهای متفاوتی را به عنوان روز کودک اعلام کرده و مراسم این روز را در آن جشن می‌گیرند.

مجمع عمومی سازمان ملل به منظور حمایت از کودکان، سازمانی به نام یونیسف را که ابتدا «انجمن بین‌المللی ویژه کودکان سازمان ملل» نام گرفت ایجاد کرد. در سال ۱۹۵۳، یونیسف  یکی از بخش‌های دائمی در سازمان ملل گردید .


یونیسف یا صندوق کودکان سازمان ملل متحد سازمانی پیشرو در امور کودکان در سطح بین المللی است که با همکاری شرکای کشوری خود برای ترویج حقوق کودکان فعالیت می کند. یونیسف سازمانی توسعه محور و در عین حال بشر دوستانه است که راهنمای عمل آن پیمان نامه حقوق کودک است. این پیمان نامه الهام بخش تغییراتی بنیادین در قوانین، برنامه ها و سیاست های کشورهای بسیاری برای بهبود زندگی کودکان بوده است.

یونیسف از اوایل دهه پنجاه میلادی فعالیت خود را در ایران برای کودکان این کشور آغاز کرده است. در سال های اول حضور خود، یونیسف و دولت ایران در زمینهمبارزه با بیماری سل و واکسیناسیون همه کودکان در برابر بیماری های مرگبار قابل پیشگیری همکاری کردند.

برنامه کشوری کنونی یونیسف(2012 تا 2016 میلادی)  و دولت جمهوری اسلامی ایران، در حوزه های مختلف و از طریق مجموعه ای از شرکای دولتی، سازمان های غیر دولتی، نهاد های مذهبی و دانشگاه ها به اجرا در می آید. حوزه های فعلی فعالیت یونیسف در ایران عبارتند از سلامت، تغذیه، رشد و تکامل یکپارچه کودکان خردسال، بهبود کیفیت آموزش، پیشگیری از خشونت علیه کودکان، عدالت برای کودکان و سلامت نوجوانان و جوانان ( پیشگیری از اچ آی وی و ایدز، پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر، و ارتقا سبک زندگی سالم). همچنین با مشارکت دولت ایران، یونیسف از کودکان آسیب پذیر افغان حمایت می کند.

یونیسف با دولت جمهوری اسلامی ایران در جهت توسعه بیشتر و ایجاد اصلاحات جزئی در برنامه ها و سیاست های کشوری مربوط به کودکان و نوجوانان و همچنین ترویج مشارکت جنوب- جنوب همکاری می کند. در این نوع از مشارکت، یونیسف دستاوردها و تجربیات کشور ایران را در اختیار کشورهایی که وضعیتی مشابه ایران دارند، قرار میدهد و در مقابل تجارب این کشورها را نیز در اختیار ایران قرار میدهد.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16496 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11654 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4707 بازدید