2109
برنده و بازنده خوب بودن را به کودک بیاموزید

برنده و بازنده خوب بودن را به کودک بیاموزید

1394/03/10 بازدید336

 رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانش‌آموزان استان مرکزی با تأکید بر تقویت روحیه ورزشکاری و جوانمردی در کودکان گفت: تحمل و تقبل پیروزی و شکست را باید از همان دوران کودکی به فرزندان آموخت.

 

ابراهیم فراهانی با بیان اینکه صحنه زندگی پر از رقابت، مسابقه، پیروزی و شکست است، افزود: در این موقعیت‌ها وظیفه والدین در قبال کودکان این است که به کودک بیاموزند نه تنها در مسابقات، بلکه در زندگی چگونه برنده و بازنده خوبی باشند.

 

وی اظهار کرد: فلسفه واقعی مسابقه بیشترین تلاش خود را کردن و رسیدن به بالاترین سطح توانمندی خود است و برنده و پیروز واقعی کسی است که به این مرحله از توانمندی رسیده باشد.

 

فراهانی ادامه داد: صرف نظر از نتیجه مسابقه، کودک باید بیاموزد که چگونه به برنده شدن خود افتخار کند، ولی دچار غرور و تکبر نشود و در مقابل دریابد که شکست آخر خط نیست، بلکه پله‌ای برای موفقیت‌های بعدی است.

 

این روانشناس کودک در پاسخ به این سوال که برای رساندن کودک به این سطح از آگهی و باور باید چه نکاتی را رعایت کرد، با بیان اینکه هرازگاهی نیز باید والدین برنده باشند، گفت: اگر چه برنده شدن فرزند در بازی‌ها اعتماد به نفس او را افزایش می‌دهد، ولی هرازگاهی اجازه دهید او نیز بازنده شود.

 

وی ادامه داد: در زمان برنده‌شدنتان بگویید من خوش شانس بودم و به او بگویید تلاش و بازی خوبی کرد. در زمان بازنده‌شدنتان نیز به او تبریک بگویید و اظهار کنید که در نوبت بعدی تلاش بیشتری خواهید کرد.

 

فراهانی گفت: به جای برنده شدن، بر بازی تمرکز و توجه کنید. در بازی‌ها و مسابقات به جای این که بدنبال برنده و بازنده باشید به بازی و فعالیت توجه کنید و از او بپرسید که آیا از آن لذت برده و اوقات خوبی داشته است؟

 

این کارشناس ارشد علوم تربیتی و مشاوره با بیان اینکه همواره باید هدف از بازی و مسابقه را به کودک یادآوری کنید، افزود: به خودتان و او یادآور شوید که اولین و مهمترین دلیل بازی و مسابقه نه افتخارآفرینی برای کسی، بلکه تلاش حداکثری و برخورداری از اوقات خوب و لذت بردن از آن است.

 

وی با تأکید بر اینکه نباید دیگران را مقصر شکست بدانید، اظهار کرد: در مسابقاتی که فرزندتان شرکت می‌کند و شما حضور دارید و حتی در زمان مشاهده مسابقه‌ای در تلویزیون به داور، مربی و سایر بازیگران اعتراض نکنید و به کودک بیاموزید که در طول مسابقه شکایت دیگران را نکند و آن را به زمان استراحت و در خلوت خصوصی گروه موکول کند.

 

فراهانی تصریح کرد: از تمسخر و تحقیر بازنده و حریف نیز خودداری کنید. به فرزندتان بیاموزید که هیچگاه حریف و بازنده را مورد تمسخر و تحقیر و بدگویی قرار ندهد و در صورت مواجهه با چنین رفتاری از طرف حریف، آن را نادیده بگیرد و با تلاش بیشتر خود از آنچه که انجام می‌دهد، لذت ببرد.

 

این مشاور کودک تأکید کرد: نکته مهمی که باید به خاطر داشت تشکر و قدردانی از یکدیگر در پایان بازی است. به کودک بیاموزید که در پایان یک بازی و مسابقه با دیگران دست بدهد و از بازی خوبی که با هم داشته‌اند، ابراز خشنودی کند.

 

 

منبع : ایسنا

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
7865 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5648 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15035 بازدید