2109
آشنایی با روند کاهش وزن با اسلیو معده

آشنایی با روند کاهش وزن با اسلیو معده

1401/04/04 بازدید7150

همیشه در ابتدا کاهش وزن با اسلیو معده به افرادی که دچار افزایش وزن هستند، پیشنهاد نمی‌شود. مواقعی که به پزشک برای کاهش وزن مراجعه می‌کنید، توصیه او با توجه به شرایط هر فرد این است که با راهکارهای غیر جراحی و تغییرات سبک زندگی از جمله رژیم غذایی سالم و ورزش به محدوده وزن نرمال برسند.

اما گاهی برخی از افراد وزن زیادی دارند و قادر به کاهش وزن با راهکارهای غیر جراحی نیستند، از این گذشته در معرض بیماری‌های ناشی از چاقی نیز قرار دارند، در این مواقع پیشنهاد پزشکان روش ایمن جراحی چاقی از جمله اسلیو معده یا حتی راهکارهای دیگری مانند بای پس معده است.

 

هر یک از این روش‌ها با توجه به شرایط بیمار، در نظر گرفته می‌شود.

فرایند کاهش وزن با اسلیو معده چگونه است؟

جراحی اسلیو معده همیشه به عنوان یک روش کم تهاجمی است که با لاپاراسکوپی انجام می‌شود، در واقع برش‌های بزرگی برای بیمار زده نمی‌شود.

با برش‌های بسیار کوچکی که وارد می‌کنند، لوله‌ای بلند و نازک از طریق چندین برش کوچک به شکم وارد می‌شود.

این ابزار دارای یک چراغ و دوربین کوچکی است که با وجود بسته بودن عمل، پزشک دید کافی داشته باشد و علاوه بر این موارد، ابزارهای دیگری در صورت نیاز استفاده می‌شود.

کاهش وزن با عمل اسلیو معده با روش بیهوشی عمومی برای بیمار انجام می‌گیرد که متوجه روند جراحی طی درمان نخواهد شد.

طی این جراحی معده به دو قسمت با اندازه مختلف تقسیم می‌شود، یعنی در واقع حدود 80 درصد از معده بریده و خارج می‌شود.

تنها 20 درصد معده باقی مانده بخیه زده می‌شود و شکل نهایی معده به صورت یک موز است. بیمار حدود یک ساعت تحت عمل قرار دارد و پس از اتمام جراحی برای مراقبت های بعد از عمل به اتاق ریکاوری منتقل خواهد شد.

زمانی که بیمار به هوش می‌آید، باید حدود یک ساعت دیگر نیز در اتاق ریکاوری برای بررسی حال عمومی در اتاق ریکاوری باقی بماند.

از آنجایی که برش‌های کوچکی طی روش لاپاراسکوپی برای بیمار زده می‌شود، به سرعت بهبود پیدا می‌کند. در واقع از اینجایی که فرآیند کاهش وزن با اسلیو معده به صورت کم تهاجمی صورت می‌گیرد، بیمار سریع‌تر از عمل جراحی باز، بهبود می‌یابد.

معمولا بیمار طی 2 الی 3 روز پس از جراحی می‌تواند به خانه بازگردد، مگر اینکه در مواقع نادر عوارضی وجود داشته باشد.

در صورتی که در انتخاب متخصص جراحی لاغری دقت داشته باشید، احتمال ایجاد عوارض به حداقل می‌رسد.

آیا کاهش وزن با اسلیو معده روشی موثر است؟

کاهش وزن با این نوع از عمل جراحی لاغری به دو روش می‌تواند موثر باشد:

  • از آنجایی که بخش زیادی از معده خارج می‌شود و معده جدید کوچکی دارید، احساس سیری می‌کنید و مقدار کمی غذا می‌خورید. در حقیقت به این معنی که کالری کمتری نیز دریافت می‌کنید.
  • بخشی از معده که هورمون گرلین تولید می‌کند، هورمونی که مرتبط با گرسنگی است، برداشته می‌شود؛ بنابراین بسیار کمتر احساس گرسنگی دارید.

با توجه به این مواردی که ذکر کردیم، می‌توان انتظار داشت که حداقل 50 درصد از وزن اضافی خود را طی 18 الی 24 ماه پس از جراحی اسلیو معده کم کنید. برخی از افراد 60 تا 70 درصد کاهش وزن دارند.

نکته مهمی‌ که در خصوص کاهش وزن با اسلیو معده وجود دارد، این است که تنها در صورتی چنین موفقیتی رخ می‌دهد، که به رژیم غذایی و برنامه ورزشی خود پایبند باشید. اگر تغییرات سالم را در زندگی خود داشته باشید، می‌توانید وزن نرمال خود را طی طولانی مدت حفظ کنید.

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای کاهش وزن با اسلیو معده هستند؟

جراحی چاقی به هر نوعی که باشد، تنها زمانی توصیه می‌شود که تلاش زیادی برای کاهش وزن با روش‌هایی مانند تغییرات رژیم غذایی و ورزش کرده باشید و نتیجه‌ای حاصل نشده باشد.

حتی در این مواقع برای بررسی اینکه آیا واجد شرایط عمل جراحی لاغری هستید، معیارهای مختلفی در نظر گرفته می‌شود.

معیارها بر اساس اندازه‌گیری شاخص توده بدنی (BMI) و اینکه دچار بیماری‌های ناشی از چاقی هستید یا خیر، در نظر گرفته می‌شود.

گاهی اوقات برخی اضافه وزن چندانی ندارند؛ اما با توجه به اینکه دچار بیماری‌های ناشی از افزایش وزن شده‌اند، کاهش وزن با جراحی اسلیو معده به آنها پیشنهاد می‌شود.

چربی شکم نیز در ایجاد مشکلات قلبی موثر است، برای رفع چربی‌های شکم می‌توانید روش‌هایی مانند ابدومینوپلاستی را انجام دهید.

فواید کاهش وزن

کاهش مقدار قابل توجهی از وزن اضافی کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد و همچنین انجام بسیاری از فعالیت‌های روزانه را آسان‌تر می‌کند. از دیگر مزایای کاهش وزن می‌توان به رفع چنین مواردی اشاره کرد:

  • دیابت نوع 2
  • کلسترول بالا
  • فشار خون بالا
  • آپنه انسداد خواب

تغییر رژیم غذایی بعد از اسلیو معده

قبل از انجام جراحی اسلیو معده باید تغییراتی را که به شما توصیه شده است، انجام دهید این تغییرات توصیه شده به منظور کاهش وزن و حفظ وزن است.

یکی از تغییرات توصیه شده شامل داشتن رژیم غذایی سالم بعد از اسلیو معده به صورت دائمی است. جراح برای کاهش وزن با اسلیو معده بهترین رژیم را قبل و بعد از جراحی برای شما در نظر می‌گیرد.

باید چنین مواردی را در نظر داشته باشید:

  • دو هفته قبل از جراحی مصرف پروتئین را افزایش و مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید، همچنین باید قند را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
  • دو روز قبل و هفته بعد از عمل تنها مایعات شفاف بدون کافئین و کربناته مصرف کنید.
  • سه هفته پس از عمل تنها می‌توانید غذاهای پوره شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

نکات بسیار دیگری در خصوص کاهش وزن با اسلیو معده وجود دارد که پزشک به شما خواهد گفت.

منبع: سایت دکتر محمد جواد باقری فوق تخصص جراحی چاقی https://doctor-bagheri.com/

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها