2109
مهم‌ترین تست‌های هوش ریاضی برای بچه‌ها+ نکاتی برای افزایش هوش آن‌ها

مهم‌ترین تست‌های هوش ریاضی برای بچه‌ها+ نکاتی برای افزایش هوش آن‌ها

1401/03/09 بازدید390

بیشتر والدین تا زمانی که نیازی برای آن‌ها پیش نیامده است، به ایده تست هوش برای کودکان فکر نمی‌کنند. اغلب زمانی به این فکر می‌افتند که یا فرزندشان استعداد بالایی در درس‌های خود نشان می‌دهد و می‌خواهند بدانند با این استعداد، ضریب هوشی او چقدر بوده یا در مدرسه با مشکل مواجه شده است. در این موارد می‌توانند با کمک تست آی کیو، بینش تازه‌ای نسبت به مشکلاتی که فرزندشان در مدرسه داشته، پیدا کنند. اما تست هوش چیست و چگونه می‌توان با کمک تست هوش ریاضی برای کودکان، میزان توان یادگیری فرزندان خود را سنجید و از آن در جهت پیشرفت درسی آن‌ها استفاده کرد؟

 

مهم‌ترین مزیت انجام تست‌ هوش ریاضی برای کودکان چیست؟

هوش شامل توانایی تفکر، حل مشکلات، تجزیه و تحلیل موقعیت‌ها و درک ارزش‌ها، آداب و رسوم و هنجارهای اجتماعی است. تست هوش تخمین عمکرد فکری فعلی دانش‌آموز است. با کمک تست هوش می‌توان فهمید که آیا دانش‌آموز از اختلال یادگیری ریاضی رنج می‌برد؟ با کمک تست هوش می‌توان فهمید تا چه میزان می‌توانید از فرزند خود انتظار عملکرد تحصیلی بهتری داشته باشید. تست هوش ریاضی یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص اختلال و ناتوانی ذهنی کودکان است.

گاهی اوقات زمانی که فرزند شما در درس ریاضی خود موفق نمی‌شود، نتیجه یک ناتوانی یادگیری است. هنگامی که این ناتوانی یادگیری ناشناخته باقی بماند، می‌تواند باعث شود کودک شما نسبت به آنچه واقعاً هست، توانایی یادگیری کمتری داشته باشد و هیچ زمانی استعدادهایش شکوفا نشود. معمولاً حدود 8 تا 10 درصد بچه‌های زیر 18 سال دارای ناتوانی یادگیری هستند.

این اختلالات یادگیری شامل ناتوانی در محاسبه، دیسگرافی، نارساخوانی و سایر ناتوانی‌های یادگیری است که همگی می‌تواند بر پیشرفت تحصیلی کودکان تاثیر منفی بگذارد. تست هوش می‌تواند بهترین روش برای تشخیص این ناتوانی‌های یادگیری باشد. با کمک تست هوش می‌توان فهمید عدد پایین هوش کودک، دلیلی برای ضعیف بودن او نیست، بلکه وجود اختلالات یادگیری یا وجود عوامل اضطراب مثل اهمال‌کاری یا تنبلی دلیل واقعی عملکرد ضعیف فرزندتان در مدرسه است. همچنین از تست هوش می‌توان برای برجسته کردن بخش‌هایی از یادگیری که کودک در آن‌ها برتری داشته و بخش‌های دیگری که نیاز به حمایت و تمرین بیشتری دارد، استفاده کرد. برای مثال کودک مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری، ممکن است در ریاضی نمره بالایی داشته اما در روخوانی نمره پایینی داشته باشد. این بینش‌ها می‌تواند به والدین و معلمان کمک کند تا مداخلات مورد نیاز کودک را تعیین کنند.

مهم‌ترین تست‌‌های هوش ریاضی برای سنجش توانایی کودک

برای تست‌ هوش ریاضی دبستان کودکان، آزمون‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان با کمک آن، میزان توانایی‌های یادگیری کودکان را سنجید. البته بهتر است انجام تست‌های هوش با کمک یک مشاور آگاه در این زمینه انجام شود تا تحلیل و تفسیر درستی از اطلاعات به دست آمده داشته باشد و بتواند بهترین راهکار را با توجه به این اطلاعات، در اختیار والدین قرار دهد.

اما در ادامه، به طور کلی به چند نمونه تست هوش آنلاین کودکان، اشاره خواهیم کرد تا ابزار مناسبی برای تخمین هوش کودک‌تان باشد.

تست هوش ریون

از آزمون‌های معتبر برای سنجش هوش کودکان به خصوص هوش ریاضی آن‌ها، تست هوش ریون تصویری کودکان است. این تست هوش برای گروه سنی 5 تا 10 سال طراحی شده است. این آزمون در سه سطح  A، B و ab طراحی شده است که هر سطح دارای 12 تست 6 گزینه‌ای است. سوالات این آزمون از سطح ساده تا دشوار دسته‌بندی شده است. در این آزمون برای کودک یک تصویر نمایش داده می‌شود و با کمک آن تصویر، کودک باید از بین 6 گزینه، پاسخ درست را پیدا کند. در پایان آزمون بهره هوشی کودک مشخص شده و در یکی از دسته‌های ممتاز و نابغه، برهوش، باهوش، متوسط،‌ متوسط ضعیف، مرزی و مرزی ضعیف قرار می‌گیرد.

تست هوش چند بعدی گارنر

با کمک این تست هوش،‌ شما می‌توانید علاوه بر هوش ریاضی فرزند خود، سایر بخش‌های دیگر هوش او را نیز بررسی کنید. مدل 9 گانه تست هوش گارنر، هوش کلامی زبانی، هوش ریاضی، هوش فضایی، هوش موسیقیایی،‌ هوش جنبشی-حرکتی، هوش درون فردی، هوش میان فردی، هوش طبیعت‌گرا و هوش وجودی کودک را می‌سنجد و یکی از کامل‌ترین و بهترین تست‌های هوش کودکان است.

تست هوش وکسلر

یکی از معتبرترین تست‌های هوش عملی و کلامی برای کودکان، تست هوش وکسلر است. این تست هوش در مراحلی جداگانه، ضریب هوشی عملی و زبانی کودکان را می‌سنجد. به دلیل ویژگی‌هایی که این آزمون دارد، اجرای آن را برای کودکان راحت‌تر کرده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این تست هوش، دستورالعمل ساده آن و تم رنگی‌اش بوده که اجرای آزمون را برای کودکان خردسال جذاب کرده است.

آزمون هوش استنفورد بینه

آزمون هوش استنفورد بینه، یکی از بهترین تست‌ها برای تشخیص کودکانی است که هوش بسیار پایینی دارند. تست آی کیو بینه، مهارت‌های شناختی ذهن یعنی توانایی حل مسئله، استدلال، توانایی قضاوت و انجام محاسبات را مورد سنجش قرار می‌دهد و از بهترین تست‌ هوش ریاضی برای کودکان است. در واقع آن‌چیزی که به عنوان بهره هوشی یا IQ می‌شناسید، با انجام تست هوش استنفورد بینه انجام می‌شود.

استفاده از معماهای ریاضی برای تخمین میزان هوش فرزند خود

استفاده از آزمون‌های بالا، بهترین روش برای تخمین میزان هوش کودکان است. چون دستوالعمل مشخصی برای اجرای تست دارد. اما برخی از روش‌ها مثل حل معماهای ریاضی روشی مناسب برای پی‌بردن به میزان تمرکز کودک است. روشی که در آن از کودک خواسته می‌شود با توجه به جزئیات تصویر، مانند یک پازل گمشده، جواب درست را پیدا کند. برای مثال با استفاده از تست هوش دومینو،‌ می‌توانید بهره هوشی فرزند خود را تا حدودی زیادی تخمین بزنید.

چگونه هوش کودکان را افزایش دهیم؟

قطعاً بعد از به دست آوردن نمره هوش فرزند‌تان، در صورتی که این عدد پایین باشد، یکی از دغدغه‌هایی که برای‌تان ایجاد می‌شود، این است که چگونه هوش بچه را افزایش دهیم؟ خوشبختانه نتایج تست‌ هوش ریاضی یا سایر تست‌های عمومی هرچه که باشد، قابل درمان بوده و برای آن راهکار علمی و عملی زیادی وجود دارد. اما در کنار تمام راه‌حل‌های درمانی، چند نکته‌ مهم زیر می‌تواند به شما والدین عزیز در جهت افزایش میزان هوش فرزند‌تان کمک کند.

1.با موسیقی، IQ کودکان را تا 6 امتیاز بالا ببرید!

دکتر دیوید پرلموتر روانپزشک و نویسنده کودکان، می‌گوید استفاده از ابزار موسیقی در بازی کودکان، می‌تواند سطح IQ آن‌ها را در 4 سالگی تا 6 امتیاز بالا ببرد. موسیقی باعث افزایش تمرکز کودک می‌شود. در زمان یادگیری با ابزار موسیقی، کودک در شرایطی قرار می‌گیرد که باید بین حرکات دست، توانایی روخوانی نت‌ها و اجرای آن روی دستگاه موسیقی هماهنگی ایجاد کند. این ایجاد تعادل به مرور قدرت ذهن را برای تمرکز بیشتر بالا می‌برد.

2. کودک خود را به چالش بکشید!

بازی برای تقویت هوش بچه‌ها، یکی از مناسب‌ترین انتخاب‌ها است. زمانی که با فرزند خود بازی‌ پازل اعداد که در آن باید کلمات و اعداد را کشف کند، انجام می‌دهید و او را به یک چالش ذهنی دعوت می‌کنید، بهترین راه را برای روشن کردن موتور ذهنش انتخاب کرده‌اید.

3. از خوراکی‌های افزایش هوش استفاده کنید!

رسیدگی به خوراک کودک، یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای افزایش سلامت ذهن اوست. از مواد مغذی برای زمانی که درس می‌خواند،‌ یا با یک موضوع چالشی روبه رو است، استفاده کنید. به طور کلی با استفاده از ماهی، سبزیجات، جو دو سر،‌ روغن زیتون، آجیل نظیر گردو و بادام، عسل، تخم مرغ، حبوبات و انواع میوه‌جات، با حفظ تعادل، در طول هفته به افزایش هوش آن‌ها کمک کنید.

4. از یک معلم آگاه کمک بگیرید!

گاهی برای تشخیص اختلالات ریاضی در کودکان قبل از انجام هر‌گونه تستی، نیاز به کمک یک معلم آگاه داریم. معلمی که بتواند با نظارت و دقت خود بر فرآیند یادگیری کودک، میزان درک او از مباحث را بررسی کرده و در صورت وجود اختلال، آن را به سرعت تشخیص دهد. حتی بعد از انجام تست و پایین بودن بهره هوشی کودک، باز هم نیاز به کمک معلم است. چون معلم باید با مهارت خود در تدریس، به گونه‌ای درسی مثل ریاضی را به کودکان ضعیف‌تر تدریس کند، که علاوه بر رفع مشکلات آن‌ها در ریاضی، باعث ایجاد علاقه، شور و اشتیاق‌شان در یادگیری بیشتر این درس شود. در کلاس تدریس خصوصی ریاضی ، شما می‌توانید همچین فضای مفید یادگیری را برای فرزند خود مهیا کنید. تا معلم در زمان کافی ، بتواند نقاط مشکل‌دار فرزندتان را تشخیص دهد و برای رفع آن، راه‌حل‌های درمانی را ارائه کند.

استفاده از استادبانک، قدمی موثر برای افزایش بهره هوشی کودک خود

 برای افزایش هوش کودک خود می‌توانید از اساتید تدریس خصوصی ریاضی استادبانک کمک بگیرید. اساتید تدریس خصوصی استادبانک به دلیل بررسی کیفیت‌ تدریس‌شان توسط مجموعه، بهترین مهارت را در تدریس خصوصی دارند. معلم خصوصی استادبانک، با بیان شیوا، روان و شفاف خود، کودک را جذب کلاس کرده و شور و اشتیاق یادگیری را در او بالا می‌برد. شما می‌توانید با ورود به سایت استادبانک به نشانی www.ostadbank.com  یا از طریق شماره 02191005343 به برترین اساتید تدریس خصوصی، دسترسی پیدا کنید. همچین اگر مادر فرزندی هستید که با اختلالات خاص یادگیری روبه رو است، با کمک استادبانک، می توانید معلم مخصوص به کودک خود را درخواست دهید. بنابراین برای کمک به فرزند خود و افزایش هوش او همین الان اقدام کنید.

 

 

 

 

  

 

 

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16433 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11610 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
4016 بازدید