2109
تفاوت اسانس طبیعی و مصنوعی، راهنمای خرید اسانس

تفاوت اسانس طبیعی و مصنوعی، راهنمای خرید اسانس

1401/02/24 بازدید296

همواره بحث بر سر محصولات طبیعی و مصنوعی از دیرباز مطرح بوده است .در این مقاله تفاوت های اسانس های طبیعی و سنتزی(مصنوعی) را توضیح داده و بدون تعصب و جهت گیری به مزیت ها و معایب هر یک از آنها می پردازیم. همچنین اگر قصد خرید اسانس را دارید و به مشاوره نیاز دارید این مقاله را دنبال کرده و یا به وبسایت آیدا نچرالز مراجعه کنید. ( در گوگل آیدا نچرالز را جستجو کنید.

 

اما ابتدا بیاید با هریک از این مفاهیم آشنا شویم.

اسانس های طبیعی(اسنشیال اویل):

 ترکیبات کاملاً طبیعی که از گیاهان معطر خالص به  روش تقطیر به دست می‌آیند  و دارای خواص سلامتی فراوانی هستند.

 

اسانس های مصنوعی(سنتزی):

 گاهی اوقات به عنوان معادل طبیعی شناخته می شوند، عمدتاً از مواد پتروشیمی ساخته می شوند و سعی در تکرار بوی گیاه خاصی دارند اما فاقد فواید سلامتی ویژه آنها هستند.

در اسانس مصنوعی هیچ اثری از اسانس های طبیعی نیست

شاید فکر کنید مقداری اسانس طبیعی نیز در اسانس های مصنوعی وجود دارد و به همین دلیل بو یا طعمی شبیه به ماده طبیعی دارد. ولی اینطور نیست و این تصور غلط است. شاید این سوال پیش بیاید که اگر عصاره و اسانس های طبیعی در اسانس های مصنوعی نیست، پس اسانس مصنوعی از چه موادی تشکیل شده است؟ طبق گفته آکادمی ملی علوم ایالات متحده، اسانس های مصنوعی عمدتاً از 95 درصد مواد شیمیایی ، که معمولاً در روغن معدنی و مواد نفتی یافت می شوند( هر دو محصول فرعی تولید نفت )تشکیل شده اند. تولیدکنندگان اسانس های مصنوعی باید بسیاری از مواد شیمیایی سمی را اضافه کنند تا عطرهایشان دارای قدرت پخش  در هوا و ماندگاری داشته باشند. بسیاری از این مواد شیمیایی از جمله مشتقات بنزن، آلدئیدها و بسیاری از سموم شناخته شده دیگر می توانند اثرات مضر جدی بر سلامتی انسان بگذارند.

کاربردهای اسانس های مصنوعی

اسانس های مصنوعی رایحه شیمیایی و سنتزی هستند که در همه جای زندگی مدرن یافت می‌شوند.

اسانس های معطر مصنوعی را به سختی می‌توان دور زد، زیرا در بیشتر محصولات تمیزکننده تجاری، خوشبوکننده‌های اتاق، محصولات مراقبت شخصی، صابون لباس‌شویی، لوازم ثابت، ضدعفونی‌کننده‌های دست، پوشک بچه، کاغذ توالت، تامپون، غذا، نوشیدنی، آب نبات و.. یافت می‌شوند.

 

بسیاری از محصولات مراقبت از پوست، صابون ها و شمع ها، حتی آنهایی که برچسب "طبیعی" دارند، اغلب حاوی اسانس های معطر مصنوعی هستند. معمولاً روی برچسب صابون می‌گویند "حاوی اسانس های طبیعی". با این حال، چنین برچسبی می تواند فریبنده باشد - همیشه مهم است بررسی کنید که آیا اسانس های مصنوعی نیز در آن وجود دارد یا خیر.

 

استفاده از اسانس های مصنوعی  مشکل‌ساز هستند زیرا این ترکیبات سنتزی باعث خشکی و تحریک پوست می‌شوند و می‌توانند باعث بسیاری از مشکلات بالقوه سلامتی شوند.

 

طبق گزارش وبسایت آرالیا ، اسانس مصنوعی یکی از انواع مواد آرایشی است که باید از آن اجتناب کنید. شما آن را در فهرست تک تک متخصصان زیبایی طبیعی تحت عنوان مواد سمی آرایشی که باید از آنها اجتناب کنید، پیدا خواهید کرد. سوزاندن اسانس های معطر مصنوعی در شمع‌ها به طور بالقوه حتی بدتر از استفاده از آن‌ها در لوازم آرایشی است، زیرا شمع در حال سوختن، بخار دود شیمیایی سمی‌تری تولید می‌کند.در واقع  با سوزاندن یک شمع معطر مصنوعی، یک کوکتل شیمیایی را مشتعل می‌کنید که بسیار سمی است و مطمئناً هنر شفابخش آروماتراپی را ندارد .

در برچسب لوازم آرایشی، مواردی تحت عنوان اسانس مصنوعی شامل ادکلن، عطر، روغن معطر، است.

معایب اسانس های مصنوعی

 

اسانس های مصنوعی می توانند حاوی 200 ماده نامشخص باشند. عوارض جانبی شایع این ترکیبات عبارتند از سردرد، سرگیجه، بثورات پوستی، رنگدانه های بیش از حد، سرفه شدید، استفراغ، تحریک پوست، و موارد دیگر...

در یک مطالعه که  بر روی اسانس های مصنوعی انجام شد نشان داد اسانس های مصنوعی دارای "اثرات جهش زا و ژنوتوکسیک احتمالی"هستند.

همچنین نشان داده شده است که اسانس های مصنوعی سبب اختلالات هورمونی که با تولید مثل سلولی غیرطبیعی مرتبط هستند و ممکن است منجر به رشد تومور شوند. شرکت‌هایی که از اسانس های سنتزی معطر استفاده می‌کنند گاهی ادعا می‌کنند که آنها فاقد الکل و فتالات است، اما حقیقتاً آنها هنوز یک ماده مصنوعی سمی هستند.

 

معایب کلی اسانس های مصنوعی

حاوی مواد سرطان زا شناخته شده است

بدون فواید سلامتی آروماتراپی یا رایحه درمانی

می تواند سبب مشکلات تنفسی و واکنش های آلرژیک شود

قوانین برچسب‌گذاری Labelling،تولیدکنندگان را قادر می‌سازد تا همه مواد را  بر روی برچسب محصول نزنند، بنابراین شما هرگز نمی‌توانید دقیقاً مطمئن شوید که اسانس سنتزی حاوی چه موادی است.

می تواند حاوی 95 درصد ژله نفتی باشد که محصول فرعی تولید نفت است.

فواید اسانس های مصنوعی

در کنار همه این معایب اسانس های مصنوعی دارای مزایایی هم هست که شامل موارد زیر است:

 

  • ارزان تر
  • محدود به عصاره های طبیعی نیست
  • ماندگاری بیشتری دارد

 

اسانس  طبیعی چیست؟؟

آنها از قسمت هایی از گیاهان مانند برگ، دانه، پوست، ریشه و پوست ساخته شده اند. تولید کنندگان از روش های مختلفی برای استفاده از آنها به کار می برند. به عنوان مثال آنها را به روغن های گیاهی، کرم ها یا سرم های پوستی اضافه میکنند و یاد در عطرسازی مورد استفاده قرار می دهند . یا ممکن است آنها را بو کنید، برخی تحقیقات نشان می دهد در صورت استفاده مناسب و آگاهی نسبت به اسانس های طبیعی دارای مزایای فراوان سلامتی هستند.

اسانس طبیعی

فواید استفاده از اسانس های طبیعی چیست

از فواید استفاده از اسانس طبیعی که از تولید کنندگان مطمئن خرید شده میتوان به موارد زیر اشاره کرد. البته ممکن است در اسانس های مختلف خواص مختلفی تجربه شود و همه این فواید از استفاده یک نوع اسنشیال اویل به دست نمی آید. همچنین روش و میزان مصرف نیز اهمیت دارد. نکته ای که قبل از بررسی فواید استفاده از اسانس های طبیعی باید به آن توجه کنید این است که اگر در حال استفاده از دارو هستید باید با پزشک خود درباره استفاده از این اسانس ها مشورت کنید.

 

  1. سبب مدیریت درد می شود
  2. افزایش کیفیت خواب
  3. استرس، بیقراری و اضطراب را کاهش می دهد
  4. تسکین مفاصل
  5. درمان سردرد و میگرن
  6. کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی
  7. کاهش ناراحتی های زایمان
  8. با باکتری ها، ویروس ها یا قارچ ها مبارزه کنید
  9. بهبود هضم و گوارش
  10. تقویت سیستم ایمنی

 

 

 

فواید اسانس طبیعی نسبت به مصنوعی

بنابراین مزایای اسانس های طبیعی نسبت به اسانس های مصنوعی شامل موارد زیر است.

  • فواید سلامتی آروماتراپی
  • تاثیر مثبت بر ذهن و روح
  • رایحه های دلپذیر طبیعی

 

معایب اسانس های طبیعی

با این حال  اسانس های طبیعی دارای معایبی هم هستند که شامل زیر میگردد.

  • گرانتر هستند.
  • رقیق سازی در صورت استفاده موضعی.
  • متکی به منابع طبیعی.
  • تفاوت در ترکیب اسانس با توجه به برداشت  گیاه هر سال.

 

خرید اسانس طبیعی

همواره اسانس ها را از منابع معتبر تهیه کنید همچنین در هنگام خرید اسانس های طبیعی باید به برچسب درج شده بر روی آنها دقت کرد.

نام لاتین گیاه بر روی محصول

باید به نام معمول و به ویژه نام لاتین گیاه بر روی برچسب توجه کنیم  این به تنهایی امکان تشخیص تنوع دقیق در گونه های گیاه شناسی و جلوگیری از سردرگمی به دلیل نام های رایج متغیر را ممکن می سازد، به عنوان مثال. Eucalyptus radiata، Eucalyptus globulus، Eucalyptus citriodora. سه گونه مختلف از اکالیپتوس هستند.

منشاء جغرافیایی تولید گیاه

باید به منشاء جغرافیایی تولید گیاه در هنگام خرید توجه کرد. بسته به کشور، منطقه، خاک، آب و هوا و ارتفاع  یک گیاه گونه های مختلفی را با ویژگی های کاملاً متفاوت ایجاد می کند.

قسمتی از گیاه که از آن اسانس تولید میشود

باید در هنگام خرید اسنس به اندام مولد یا قسمتی از گیاه که از آن اسانس تولید می شود توجه کرد برگ ها، میوه هاسرشاخه ها، پوست درخت، چوب، سر گل، گل ها، ریشه ها یا دانه ها اسانس های مختلفی تولید می کنند که کاربرد یکسانی ندارند.

موارد دیگری که باید در هنگاه خرید اسانس به آن توجه کرد

در هنگام خرید اسانس به تاریخ انقضا و تولید آن توجه کنید. پس از تاریخ انقضاء محصول تغییراتی در آن رخ میدهد که منجر به از دست رفتن خواص آن میگردد. همچنین در هنگام خرید اسانس به روش مصرف و عوارض جانبی آنها دقت کنید.

چهار روش برای تشخیص تفاوت های اسانس طبیعی و مصنوعی:

برای مراقبت از پوست خود، مهم است که اسانس های طبیعی را به اسانس های معطر سنتزی ترجیح دهید در اینجا چهار روش روش برای تشخیص تفاوت این دو عبارتند از:

رایحه اسانس ثابت باقی می ماند

 اگر مدت زیادی است که محصولی را مصرف کرده اید و به نظر می رسد که رایحه هرگز کاهش یا تغییر نکرده است، احتمالاً با یک اسانس عطری مصنوعی سروکار دارید. از آنجایی که اسانس‌های طبیعی مستقیماً از طبیعت مشتق می‌شوند، مشخصات بوی آن‌ها پس از مدت‌های طولانی کمتر می‌شود یا تغییر می‌کند. مانند همه چیزهای موجود در طبیعت، آنها با گذشت زمان تغییر خواهند کرد. با این حال، اسانس های سنتزی از مواد شیمیایی ساخته می‌شوند و احتمالاً تا زمانی که محصول وجود دارد، رایحه‌ای قوی و بدون تغییر خواهید داشت.

 

حساسیت های پوستی  پس از استفاده از اسانس

 اسانس های معطر مصنوعی سبب حساسیت پوستی میشوند.اگر پوست شما به محصولی واکنش نشان دهد، احتمال زیادی وجود دارد که اسانس های مصنوعی در ان باشد. از آنجایی که این اسانس های مصنوعی در ساخت شان از تعداد زیادی مواد شیمیایی مختلف استفاده می شود، این مواد شیمیایی با پوست حساس سازگاری ندارند.

 

بسیاری از مواد دارای اسانس طبیعی نیستند

اگر خود عطر طبیعی نباشد، نمی توانید انتظار داشته باشید که عطری را از طبیعت استخراج کنید. اگر یک محصول مراقبت از پوست با رایحه پنبه، شکلات یا رایحه موز معطر شود، رایحه از یک اسانس عطر مصنوعی مشتق شده است. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که حتی برخی از عطرهای طبیعی را نمی توان به طور طبیعی با استفاده از اسانس های طبیعی استخراج کرد و این عطرها شامل خربزه، موز، زغال اخته و توت فرنگی طالبی و خیار و.. است.

 

قیمت

قیمت اسانس های مصنوعی دلیل بزرگی است که چرا برندهای محصولات پوست و مو آنها را بسیار انتخاب می کنند. قیمت این اسانس  ها بسیار پایین تر از روغن های طبیعی خالص است و این قیمت اغلب در قیمت محصول منعکس می شود. اگر یک بطری بسیار بزرگ لوسیون با قیمت بسیار پایینی قیمت گذاری شود، احتمالاً مواد تشکیل دهنده طبیعی نیست.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها