2109
بارداری چگونه بر سلامت دهان و دندان تأثیر می‌گذارد؟

بارداری چگونه بر سلامت دهان و دندان تأثیر می‌گذارد؟

1401/01/20 بازدید14011

وضعیت سلامت دهان و دندان مادر پیش‌بینی‌کننده قوی از وضعیت سلامت دهان و دندان فرزندش در آینده است. اگرچه بسیاری از زنان در مورد اهمیت سلامت دهان و دندان در دوران بارداری آموزش نمی‌بینند و تمایل دارند از مراجعه به دندانپزشک غافل شوند. دلیل اصلی نادیده گرفته شدن مراقبت از دهان به دلیل باور‌های غلط در مورد ایمنی درمان زنان باردار است. این شامل تمیز کردن روتین دندان، پر کردن حفره، روکش دندان و درمان بیماری لثه است. با این حال دریافت درمان دندانپزشکی در دوران بارداری کاملاً بی‌خطر و تشویق می‌شود. هرچه زودتر بیماری‌های دندانی درمان شوند سلامت دهان و دندان کودک شما با بزرگ شدن بهتر خواهد بود.

 

رفتن به دندان پزشکی چه شرایطی دارد؟

تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می‌دهد می‌تواند منجر به پیامد‌های بد سلامت دهان مانند حفره‌ها و بیماری لثه شود. مشاوره قبل از زایمان و پس از زایمان برای اطمینان از درک خطراتی که سلامت دهان و دندان ضعیف برای شما و کودک شما ایجاد می‌کند بسیار مهم است. عوامل خطر رایج عبارتند از:

 حفره‌ها:

خوردن میان وعده‌های مکرر ممکن است خطر ایجاد حفره (پوسیدگی دندان) را افزایش دهد. حفره‌ها به دلیل تجمع پلاک ایجاد می‌شوند که یک لایه چسبنده از باکتری است که روی دندان‌ها تشکیل می‌شود. اگر حفره‌های درمان نشده قبل از بارداری دارید یا در دوران بارداری ایجاد می‌شوند باکتری‌های عامل پوسیدگی می‌توانند پس از تولد به کودک شما منتقل شوند. انتقال می‌تواند از طریق تماس مستقیم مانند استفاده از ظروف مشترک یا بوسیدن لب‌های کودک رخ دهد. این به طور قابل توجهی خطر ایجاد حفره در کودک را در آینده افزایش می‌دهد و همچنین ممکن است منجر به کاهش وزن نوزاد هنگام تولد شود. برای جلوگیری از گسترش حفره‌ها از مادر به نوزاد دندانپزشک شما توصیه می‌کند که در اسرع وقت آن‌ها را ترمیم کنید. اقدامات اولیه دندانپزشکی مانند پرکردن و روکش در دوران بارداری کاملاً بی‌خطر هستند.

 لق شدن دندان‌ها:

برخی از زنان در دوران بارداری دچار لق شدن دندان‌ها می‌شوند که معمولاً جای نگرانی نیست. این به این دلیل است که استروژن و پروژسترون می‌توانند استخوان‌ها و رباط‌هایی را که دندان‌های شما را به درستی قرار می‌دهند شل کنند حتی اگر بیماری لثه دلیل آن نباشد. بعد از بارداری دندان‌های شما دیگر نباید لق شوند. با این حال اگر در دوران بارداری دندانی بیفتد معمولاً به دلیل یک بیماری اساسی دندانی درمان نشده مانند پوسیدگی شدید یا بیماری پریودنتال است.

 التهاب لثه:

بارداری منجر به تغییرات شدید هورمونی می‌شود که می‌تواند التهاب را در بدن افزایش دهد. تقریباً 60 تا 75 درصد از زنان در دوران بارداری دچار التهاب لثه می‌شوند. ژنژیویت به عنوان التهاب لثه (لثه) مشخص می‌شود. خونریزی و از دست دادن دندان نیز ممکن است در طول زمان رخ دهد. خطرات PD در دوران بارداری عبارتند از:

پیامد‌های بد بارداری مانند زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد

باکتری‌های بیماری لثه می‌توانند از طریق تماس پس از تولد از مادر به نوزاد سرایت کنند

 

 فرسایش دندان:

استفراغ مکرر در 12 هفته اول بارداری شایع است. معمولاً جای نگرانی نیست مگر اینکه بهداشت دهان و دندان نادیده گرفته شود. اگر استفراغ طولانی شود یا در طول بیش از یک بار بارداری رخ دهد فرسایش دندان ممکن است ایجاد شود. فرسایش یک فرآیند شیمیایی است که منجر به از بین رفتن دائمی مینای دندان می‌شود. به عبارت دیگر از آنجایی که محتویات معده بسیار اسیدی است مینای دندان می‌تواند به مرور زمان از بین برود.

چگونه از دهان و دندان در دوران بارداری حفاظت کنیم؟

راه‌های مختلفی برای تضمین سلامت دهان و دندان در دوران بارداری وجود دارد. در اینجا برخی از:

تمیز کردن منظم دندان، اشعه ایکس و معاینه دندان:

تمیز کردن دندان، اشعه ایکس و معاینه دندان در دوران بارداری کاملاً بی‌خطر است. علاوه بر این همچنان باید هر شش ماه یکبار برای دریافت مراقبت‌های پیشگیرانه به دندانپزشک خود مراجعه کنید. بسته به وضعیت شما دندانپزشک ممکن است حتی در دوران بارداری ویزیت‌های بیشتری را توصیه کند. اگر نیاز به انجام کار‌های ترمیمی دارید دندانپزشکان توصیه می‌کنند که قبل از سه ماهه سوم قرار ملاقات داشته باشید. برای روش‌های تهاجمی که شامل دارو‌های آرام‌بخش هستند مانند ایمپلنت‌های دندان ممکن است بهتر باشد تا پس از زایمان صبر کنید. سفید کردن دندان‌ها، تراز‌های شفاف و درمان‌های زیبایی نیز باید پس از آمدن کودک شما برنامه‌ریزی شود.

 انتخاب غذا و تغذیه مناسب:

هوس‌های غذایی غیرعادی و ناسالم در دوران بارداری طبیعی است. اگرچه خوردن غذا‌های سالم به اندازه کافی در طول بارداری برای کمک به شکل‌گیری صحیح دندان‌های کودک بسیار حیاتی است. این شامل مخلوطی از میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌ها و غلات تصفیه نشده است.

 

آیا استفاده از شیشه شیر برای کودک باعث پوسیدگی می‌شود؟

اولین دندان نوزاد حداکثر در یک سالگی بیرون می‌آید. تغذیه بیش از حد با شیشه شیر یا اجازه دادن به کودک برای نوشیدن از شیشه در رختخواب می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. اگر ماده داخل بطری چیزی جز آب باشد دندان‌های جلویی در آن حمام می‌کنند و در نهایت باعث ایجاد حفره می‌شوند. برای کمک به جلوگیری از پوسیدگی دندان دندانپزشکان توصیه می‌کنند از این نکات استفاده کنید:

  •  اطمینان حاصل کنید که کودک شما آب حاوی فلوراید می‌نوشد
  •  دندان‌های کودک خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید
  •  لثه‌ها را مستقیماً بعد از شیردهی یا شیردهی با شیشه تمیز کنید
  •  هرگز کودک خود را با شیشه شیر به رختخواب نکشید
  •  نوشیدنی‌های شیرین مانند آب میوه را حذف کنید

تغذیه با شیر مادر و سلامت دندان به چه صورت است؟

پس از شیردهی مهم است که لثه‌های کودک خود را با یک پارچه شستشوی نرم پاک کنید. از آنجایی که شیر مادر حاوی قند است، تمیز کردن لثه به کاهش احتمال ایجاد حفره پس از رشد دندان‌های شیری کمک می‌کند. تغذیه با شیر مادر در سال اول زندگی فواید کمی برای سلامت دهان و دندان دارد از جمله:

 شیر دادن مکرر با شیر مادر خطر پوسیدگی دندان‌های شیشه شیر را کاهش می‌دهد

 کودک شما ممکن است پس از رشد دندان‌هایش بایت بهتری داشته باشد. این امر نیاز به درمان ارتودنسی را در مراحل بعدی زندگی کاهش می‌دهد

 

منبع:

www.newmouth.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها