2109
از کجا بدانیم که فرزندمان علائم آنفولانزای معده یا کووید19 دارد؟

از کجا بدانیم که فرزندمان علائم آنفولانزای معده یا کووید19 دارد؟

1400/12/23 بازدید974

COVID-19 و آنفولانزای معده هر دو می‌توانند با علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال ظاهر شوند. به گفته کارشناسان در اینجا نحوه تشخیص تفاوت بین آن‌ها آمده است. ویروس کرونا گاهی اوقات با مشکلات گوارشی (GI) مانند حالت تهوع، استفراغ و اسهال ظاهر می‌شود.

 

آنفولانزای معده چه علائمی دارد؟

نام دیگر آنفولانزای معده «گاستروانتریت» است که به معنای التهاب پوشش داخلی دستگاه گوارش است. گاستروانتریت می‌تواند توسط چندین پاتوژن مختلف از جمله ویروس‌ها (معمولاً نوروویروس)، باکتری‌ها و انگل‌ها ایجاد شود. معمولاً از طریق نوشیدن آب آلوده، خوردن غذای آلوده (مسمومیت غذایی) یا تماس با فرد آلوده یا مواد مدفوع او سرایت می‌کند. علائم اصلی آنفولانزای معده شامل درد شکم، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و سردرد است که بیشتر این علائم مشابه ویروس کرونا هستند. به همین دلیل است که بسیاری از والدین در مورد اینکه آیا فرزندشان آنفولانزای معده دارد یا COVID-19احساس سردرگمی می‌کنند.

کووید19 چه علائم گوارشی دارد؟

COVID-19 فهرست طولانی از علائم بالقوه مانند گلودرد، تب، احتقان، سردرد و خستگی دارد. بیش از یک سوم کودکان مبتلا به کووید-19 علائم گوارشی را نیز تجربه کردند. این‌ها می‌تواند شامل اسهال، تهوع، استفراغ و درد شکم باشد. علاوه بر این برخی از کودکان مبتلا به COVID-19 فقط علائم گوارشی دارند.

آنفولانزای معده و کووید19 چه تفاوتی با هم دیگر دارند؟

 COVID-19 اغلب علائم گسترده‌تری ایجاد می‌کند:

به طور کلی کووید-19 بیشتر از یک پاتوژن معمولی که باعث آنفولانزای معده می‌شود به سیستم‌های بدن حمله می‌کند. در حالی که ممکن است چند شباهت بین علائم کووید-19 و آنفولانزای معده وجود داشته باشد علائم کووید-19 به طور کلی گسترده‌تر است. در کودکان کووید19 ممکن است به علائمی شبیه آنفولانزا مانند خستگی و درد مفاصل همراه با مشکلات تنفسی و گوارشی منجر شود. از سوی دیگر کودکان مبتلا به آنفولانزای معده معمولاً فقط علائم گوارشی را تجربه می‌کنند.

 آنفولانزای معده ممکن است کودک را بی‌اشتها کند:

اشتهای کودک شما ممکن است کم شود و به سختی غذا یا نوشیدنی که شما درست می‌کنید را بخورد. ممکن است کودک بگوید این نوشیدنی را دوست ندارم و آن را نخورد.

کووید19 باعث تب بالا می‌شود:

راه دیگری برای تشخیص کووید و آنفولانزای معده وجود تب است. بسیاری از ویروس‌های معده باعث استفراغ و اسهال می‌شوند و تعداد کمی نیز باعث تب می‌شوند اما کووید بسیار بیشتر از سایرین تب را ایجاد می‌کند.

 آنفولانزای معده به ندرت با علائم تنفسی ظاهر می‌شود:

اگر کودک شما استفراغ یا اسهال دارد اما همچنین احتقان یا سرفه دارد دچار کووید19 شده است. اما همچنین توجه داشته باشید که ممکن است فرزند شما به بیماری دیگری با این علائم نیز مبتلا شود.

 کووید19 همراه اسهال ظاهر می‌شود:

درCOVID-19 اسهال اغلب قبل از علائم تنفسی ظاهر می‌شود بنابراین اگر کودک شما اسهال دارد او را به دکتر ببری.

 

آیا برای تشخیص کووید19 فرزندتان باید آزمایش دهد؟

از آنجایی که علائم بسیار زیادی وجود دارد تشخیص اینکه فرزند شما مبتلا به کووید-19 است یا ویروس معده فقط با مشاهده آن‌ها دشوار است. به یاد داشته باشید که تنها راه برای تأیید واقعی کووید-19 یا آنفولانزای معده انجام آزمایش کووید است. اگر خانواده‌تان بعد از غذا خوردن دچار مشکلات گوارشی شدند ممکن است با آنفولانزای معده دست و پنجه نرم کنند. اما اگر فرزندتان علائم گوارشی را نشان می‌دهد احتمال ابتلا آن‌ها به کوووید19 بسیار زیاد است.

 

علائم گوارشی کودکان را چطور درمان کنیم؟

هر عامل بیماری زایی که باعث علائم گوارشی کودک شما می‌شود مراقب آن‌ها باشید و مطمئن شوید که آب بسیاری می‌نوشند. مصرف مایعات مهمترین چیز است به خصوص در بچه‌های کوچک. کودکان به ویژه نوزادان در معرض خطر زیاد کم آبی بدن هستند. شاخصی که نشان می‌دهد کودک شما مایعات کافی دریافت می‌کند این است که او می‌تواند چند بار در روز ادرار کند. راه‌های دیگر برای کنترل علائم گوارشی شامل استراحت زیاد، خوردن مقدار کمی غذای ملایم (پس از رفع استفراغ) و مصرف دارو‌های مسکن بدون نسخه برای تسکین هر گونه ناراحتی (مانند تب) است. درد شدید معده که بیش از دو ساعت طول می‌کشد نیاز به تماس با پزشک دارد.

 

منبع:

www.parents.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
15882 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11364 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2331 بازدید