2109
آیا یک بانو خانه دار نیاز است درباره دیوان عدالت اداری بداند؟

آیا یک بانو خانه دار نیاز است درباره دیوان عدالت اداری بداند؟

1400/12/10 بازدید4550

هر شخصی در جامعه دارای یک سری حق و حقوق است و انتظار می رود که حریم آزادی و حقوق افراد در هر حیطه ای رعایت گردد. قطعا به هر میزان که آگاهی افراد از حق و حقوق قانونی خود افزایش پیدا کند، احتمال وقوع جرم در جامعه کاهش پیدا می کند. بانوان خانه دار نیز قشر بزرگی از جامعه را تشکیل می دهند که گاهی برخی ها اینگونه تصور می کنند که نیاز چندانی به فراگیری مسائل حقوقی برای آن ها وجود ندارد؛ این در حالی است که عدم آگاهی بانوان از برخی مسائل موجب مورد ظلم قرار گرفتن حقوق قانونی آن ها می شود.

قانون گذار به منظور حمایت از این قشر و همچنین به منظور حمایت از بنیان خانواده، قوانینی زیادی را وضع کرده است تا به این طریق حریم قانونی بانوان حفظ گردد. هر کسی به هر دلیلی به نقض این قوانین بپردازد، با طرح شکایت مورد پیگیری قانونی قرار می گیرد. آیا یک بانو خانه دار نیاز است درباره دیوان عدالت اداری بداند؟ این سوالی است که در ادامه قصد داریم هر چی بیشتر و بهتر به آن بپردازیم. امید است به این وسیله بتوانیم آگاهی افراد را از حقوق خانواده افزایش دهیم.

 

نکاتی درباره اشتغال بانوان خانه دار

اشتغال برای بانوان یکی از مسائلی است که گاهی دعاوی مربوط به آن را در مراجع قضایی مشاهده می کنیم. در صورتیکه زن شرایط اشتغال را داشته باشد، از لحاظ قانونی مرد نمی تواند چنین حقی را از او بگیرد مگر اینکه شرایط کاری و اشتغال زوجه، تهدیدی برای آبرو و یا موقعیت مرد باشد.

در واقع منظور از این امر این است که اشتغال، جزو حقوق بانوان به حساب می آید اما در صورتیکه وضعیت شغلی زن به گونه ای باشد که آبروی همسر و یا خانواده او به خطر بیفتد، مرد می تواند از لحاظ قانونی او را از فعالیت منع کند. لازم به ذکر است که رسمی و یا پیمانی بودن وضعیت اشتغال زن نیز هیچ تاثیر خاصی در این مسائل نخواهد داشت‌.

نکاتی در خصوص نفقه

منظور از نفقه هزینه ای است که مرد بابت خرید خوراک، پوشاک، وسایل منزل و یا درمان به همسر خود پرداخت می کند. نفقه به عنوان حق قانونی زن شناخته شده و حتی در صورتیکه زن شاغل باشد، باز هم وظیفه مرد است که نفقه او را پرداخت کند. در صورتیکه زن بدون اجازه همسر منزل را ترک کند، مرد می بایست از طریق مراجع قضایی درخواست تمکین کند اما در صورتیکه بدون دلیل موجه این تمکین صورت نگیرد، نفقه ای به او تعلق نمی گیرد.

 لازم به ذکر است در مواقعی که مرد با متوسل شدن به زور، زن را از منزل بیرون کند، نفقه زن باید تمام و کمال پرداخت گردد؛ همچنین اینکه نفقه فرزندان نیز هیچ منافاتی با نفقه زن ندارد و باید به صورت همزمان از مرد وصول گردد.

حضانت و مهریه

حضانت فرزندان از دیگر مواردی است که گاهی شاهد دعاوی مربوط به آن در دادگاه های سطح کشور هستیم. منظور از حضانت، پذیرش سرپرستی فرزندان است که این حق تا سن ۷ سالگی بر عهده مادر قرار گرفته است و پس از آن شرایط تغییر می کند؛ به این صورت که حضانت فرزند دختر تا سن ۹ سالگی و نیزحضانت فرزند پسر تا سن ۱۵ سالگی با پدر است اما پس از آن انتخاب زندگی با پدر یا مادر بر عهده فرزند خواهد بود‌.

همچنین اینکه مهریه جزو حقوق لاینفک بانوان است به طوریکه تحت هر شرایطی و حتی در صورت خیانت زن نیز به او تعلق میگیرد. در صورتیکه زن به هر دلیلی حاضر به تمکین با مرد نباشد باز هم مهریه او تمام و کمال باید توسط مرد پرداخت شود.

لازم به ذکر است که در صورتیکه مرد نتواند مهریه زن را به صورت کامل و یک جا پرداخت کند، امکان تقسیط آن توسط قاضی پرونده وجود دارد؛ به عبارت دیگر می توان گفت که نحوه پرداخت مهریه توسط مرد بر اساس توان مالی و شرایط اقتصادی او تعیین می شود اما در صورتیکه مرد با وجود توانایی مالی عهده دار پرداخت مهریه نباشد، قانون گذار بنا به درخواست زن می تواند اموال او را اعم از ملک، خودرو و یا حساب های بانکی را مسدود کند.

مطالبه جهیزیه و فسخ نکاح

امر ازدواج  بنا بر صداقت بنا نهاده می شود حال اگر در این میان مرد صفاتی را به دروغ عنوان کند و یا مسائل غیر قابل جبرانی مانند بیماری صعب العلاج را از زن مخفی کرده باشد، با اثبات این امر در دادگاه می تواند برای فسخ نکاح درخواست دهد.

همچنین اینکه زن به هر میزان جهیزیه ای را که با خود به منزل شوهر ببرد، می تواند درخواست استرداد آن را نماید اما اثبات وجود اقلام مورد نظر نیازمند صرف زمان، انرژی و همچنین آشنایی با روش های مختلفی قانونی است‌ به همین دلیل پیشنهاد می شود که برای چنین اقدامی حتما از یک وکیل کاربلد و متخصص کمک بگیرید. معمولا وکیل قانونی با سنجیدن شرایط موجود اقدام به گردآوری شواهد، مدارک و یا فاکتور خرید اقلام می نماید تا به این طریق زن بتواند جهیزیه خود را استرداد نماید.

آیا نیاز دارید تا بیشتر درباره وظایف یک وکیل دیوان عدالت اداری بدانید حتما به سایت وکلای دیوان مراجعه نمایید.

دیوان عدالت اداری | وکیل حقوقی

عقد موقت

منظور از عقد موقت، جاری شدن عقد برای مدت زمان مشخص با رضایت زن و مرد است؛ بنابراین این مدت زمان حتی در صورتیکه ۹۹ سال نیز باشد، همچنان عقد جاری شده عقد موقت عنوان می شود. در عقد موقت با توافق طرفین، مرد موظف به پرداخت نفقه زن خواهد و چنانچه به هر دلیلی نسبت به این وظیفه عمل نکند، زن بنا به حق قانونی خود می تواند درخواست فسخ نکاح را داشته باشد؛ لازم به ذکر است که در این حالت مرد ملزم به بخشش مدت زمان باقیمانده از عقد موقت خواهد بود.

شرایط بذل مدت به همینجا ختم نمی شود بلکه در صورتیکه زندگی زن در ازدواج موقت از جانب شوهر تحت سختی و مشقت باشد و البته بتواند این مورد را به اثبات برساند، می تواند از طریق قانونی مرد را ملزم به بذل مدت نماید‌.

توجه داشته باشید که نفقه دادن به زن در ازدواج موقت بنابر توافق طرفین صورت می گیرد اما در این نوع از ازدواج هیچ نوع توافقی مبنی بر وارث بودن زن مورد پذیرش نیست؛ به این معنا که تحت هیچ شرایطی زن در ازدواج موقت از مرد چیزی را به ارث نمی برد.

نکاتی در خصوص تمکین

تمکین زن از جمله وظایف قانونی او است اما در صورتیکه به هر دلیلی زن راضی به تمکین با همسر خود نباشد، مرد می تواند از طریق قانون برای الزام به تمکین اقدام کند اما در صورتیکه در چنین شرایطی باز هم زن تمکین را رد کند، مرد می تواند با گرفتن اجازه از دادگاه برای ازدواج مجدد اقدام کند. لازم به ذکر است که تمکین به دو صورت است؛ تمکین عام به معنای اطاعات همه جانبه از مرد خواهد بود و در طرف مقابل تمکین خاص به معنای پذیرش روابط زناشویی با همسر است.

و در پایان، نقش وکلای دیوان در پیگیری حقوق بانوان خانه دار

گاهی ممکن است برای شکایت به دیوان عدالت نیاز به مشاوره و راهنمایی داشته باشید و یا اینکه به علت مشغله فرصت کافی را برای پیگیری دعاوی در مراجع قضایی نداشته باشید؛ در این مواقع تنها یک وکیل متخصص و کاربلد می تواند به خوبی دعاوی روی داده را پیگیری کند.

در صورتیکه در هر یک از دعاوی گفته شده فوق و یا هر مسئله دیگری نیاز به مشاوره با یک وکیل کاربلد احساس کردید، وکلای دیوان با بهره گیری از چندین وکیل خبره آمادگی پشتیبانی از شما را خواهد داشت. کارشناسان این مجموعه امکان برقراری ارتباط با وکلا را به صورت حضوری، آنلاین و نیز تلفنی مهیا کرده اند تا به این طریق محدودیتی در نحوه ارتباط برای دریافت مشاوره وجود نداشته باشد.

 

منبع : گروه وکلای پایتخت دیوان عدالت اداری

https://vokalaye-divan.com/

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها