2109
یک روش غیر هورمونی برای کنترل بارداری

یک روش غیر هورمونی برای کنترل بارداری

1400/08/26 بازدید1246

گاهی اوقات روش‌های بازدارنده (کاندوم، دیافراگم، کلاهک دهانه رحم یا اسفنج) با اسپرم‌کش‌ها همراه می‌شوند تا میزان پیشگیری از بارداری را افزایش دهند یا ممکن است از اسپرم‌کش‌ها به تنهایی استفاده شود اما اکثر متخصصان زنان و زایمان این‌ها را به عنوان راهی برای جلوگیری از بارداری توصیه نمی‌کنند.

 

ژل ضد بارداری چیست؟

ژل ضد بارداری از سه ماده فعال تشکیل شده است: اسید لاکتیک، اسید سیتریک و بی‌تارتارات پتاسیم. به طور معمول هنگامی که منی وارد واژن می‌شود به طور موقت باعث می‌شود که pH برای اطمینان از بقای اسپرم شروع به حرکت ‌کند. با این حال سه ماده موجود در ژل واژن را اسیدی نگه می‌دارد. این به بی‌حرکت کردن اسپرم‌ها کمک می‌کند تا از شنا کردن در کانال واژن و از طریق دهانه رحم برای رسیدن و بارور شدن تخمک جلوگیری کنند. این ژل همچنین دهانه رحم را می‌پوشاند که ممکن است از رسیدن اسپرم به رحم جلوگیری کند.

از ٰٰژل ضدبارداری چگونه استفاده می‌کنند؟

ژل را با استفاده از یک اپلیکاتور از پیش پر شده به اندازه و شکل یک تامپون وارد واژن می‌کنید. این ژل فوراً اثر می‌کند یا تا یک ساعت دوام می‌آورد، اگرچه هر بار که آمیزش آلت تناسلی در واژن دارید باید از دوز جداگانه استفاده کنید. بنابراین اگر در عرض یک ساعت دو بار با این روش رابطه جنسی داشته باشید از دو اپلیکاتور جداگانه از قبل پر شده استفاده کنید.

 

ژل ضد بارداری آیا اسپرم کش است؟

خیر. اسپرم کش‌ها (ژل، کرم، فوم و موارد دیگر) بر موادی تکیه دارند که به طور خاص اسپرم را هدف قرار می‌دهند، آن‌ها را بی‌حرکت می‌کنند یا می‌کشند.

 

این نوع ژل چه عوارضی دارد؟

- شایع‌ترین عارضه جانبی تحریک ناحیه فرج و واژن است مانند سوزش یا احساس خارش

- کمتر از ۱ درصد از زنان عوارض جانبی جدی‌تری داشتند مانند عفونت شدید دستگاه ادراری

- تقریباً ۱۰ درصد از آقایان دچار سوزش و درد می‌شوند

نتیجه‌گیری:

اگر می‌خواهید از کنترل بارداری هورمونی اجتناب کنید ترجیح می‌دهید از IUD استفاده نکنید و مایلید از ژل به طور مداوم ظرف یک ساعت پس از مقاربت استفاده کنید. بر اساس اطلاعات موجود از هر ۱۰۰ زن ۱۴ نفر در یک سال باردار می‌شوند. اثربخشی آن مشابه یا بهتر از روش‌های بازدارنده مانند کاندوم، دیافراگم و کلاهک دهانه رحم است و میزان معمول استفاده از اسپرم‌کش به تنهایی است.

 

منبع:

www.health.harvard.edu

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16418 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11604 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3859 بازدید