2109
هورمون ها چه تاثیری بر روحیه ما میگذارند؟

هورمون ها چه تاثیری بر روحیه ما میگذارند؟

1400/03/09 بازدید2226

روند از بین بردن پوشش رحم با خونریزی واژینال هر ماه وجود دارد اما مدتهاست که با تغییراتی در خلق و خو و رفتار نیز مرتبط است. هورمون های غدد جنسی (استروژن ، پروژسترون و تستوسترون) توسط غدد جنسی (تخمدان ها و بیضه ها) در پاسخ به سایر هورمون های پیش ساز موجود در غده هیپوفیز و سایر مناطق مغز تولید می شوند. این هورمون های غدد جنسی بر روی مغز و مدار تأثیر می گذارند و از این رو بر احساسات، خلق و خو و رفتار تأثیر می گذارند.

هورمون های زنانه چه تاثیری بر روحیه شان دارد؟

به نظر می رسد استروژن یک عامل "محافظ" در مغز است. این ممکن است تا حدی توضیح دهد که چرا بعضی از زنان از نظر وضعیت روانی خود در مرحله کم استروژن چرخه ماهانه احساس بدتری دارند. مواد اصلی شیمیایی مغز مرتبط است با ایجاد افسردگی و روان پریشی. در حقیقت، مطالعات حیوانی و بالینی نشان میدهد که مصرف استرادیول (قوی ترین شکل استروژن) می تواند علائم روان پریشی و افسردگی را بهبود بخشد. اما اساساً گروهی از زنان هر ماه علائم ذهنی و جسمی قابل توجهی را در مرحله کم استروژن چرخه خود تجربه می کنند.

تأثیر هورمون های غدد جنسی در خلق و خوی در بسیاری از مراحل زندگی آشکار است. در حدود بلوغ، زمان تغییرات عمده هورمونی ، بسیاری از دختران دچار تغییرات خلقی مختلف و سایر تغییرات در سلامت روان می شوند. برخی از زنانی که از انواع خاص پیشگیری از بارداری خوراکی استفاده می کنند. علائم افسردگی را با تحریک پذیری، از دست دادن لذت و حتی افکار خودکشی تجربه می کنند.

افسردگی و روان پریشی پس از زایمان بیماری های اصلی ذهنی مربوط به زایمان است و یک عامل اصلی هورمونی برای شروع و روند بیماری دارد. تصور می شود این امر به دلیل افت ناگهانی و سریع سطح بالای هورمون های بارداری اندکی پس از تولد ایجاد شود. این بیماری متفاوت از سایر افسردگی ها بر روی زنان تأثیر می گذارد و باعث عصبانیت ، تحریک پذیری ، تمرکز ضعیف ، مشکلات حافظه ، اعتماد به نفس پایین ، خواب کم و افزایش وزن می شود. افسردگی در دوران یائسگی به خوبی شناخته نشده است و معمولاً با درمان های ضد افسردگی استاندارد ضعیف درمان می شود. زنان مبتلا به این نوع افسردگی به طور کلی به درمان های هورمونی واکنش بهتری نشان می دهند اما ارتباط افسردگی و هورمون ها اغلب ایجاد نمی شود.

هورمون های مردانه چه تاثیری بر روحیه شان دارد؟

تحقیقات اخیر در مورد شناخت در مردان نشان می دهد که درست مانند زنان هورمون های غدد جنسی بر خلق و خو و رفتار تأثیر می گذارند. به طور خاص، سطح پایین تستوسترون می تواند منجر به یک بیماری مرتبط با سن به نام آندروپوز شود.  آندروپوز بعضاً به عنوان "یائسگی مردان" توصیف می شود. این دقیقاً  برخلاف باروری زنان ، باروری مردان با کاهش هورمون ثابت به طور ناگهانی پایان نمی یابد. آندروپوز به دلیل کاهش قابل توجه سطح تستوسترون به زیر حد نرمال برای مردان جوان ایجاد می شود. این می تواند منجر به مشکلات نعوظ، کاهش میل جنسی، کاهش قدرت عضلانی و کاهش توده استخوان شود.  برای پیچیده شدن مشکلات تستوسترون در مردان به استرادیول (قوی ترین شکل استروژن) تبدیل می شود. تغییر نسبت تستوسترون می تواند باعث اختلال در عملکرد حافظه، افسردگی، تحریک پذیری، خواب، خستگی و حتی گاهی گرگرفتگی شود. در مورد اینکه چه مقدار از این تغییرات بخشی طبیعی از پیری است، اختلاف نظر وجود دارد. بسیاری از عوامل دیگر مانند چاقی، دیابت و مصرف بیش از حد الکل نیز می تواند باعث کاهش سطح تستوسترون شود. بنابراین آندروپوز را نباید به عنوان یک بیماری بلکه به عنوان یک سندرم بالینی با تنوع زیادی در نظر گرفت.  تحقیقات بیشتری در مورد زنان و مردان در مورد نقش هورمون های غدد جنسی و سلامت روان مورد نیاز است.

منبع: theconversation.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8312 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5996 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15066 بازدید