2709
آیا خستگی مفرط در اوایل بارداری طبیعی است؟

آیا خستگی مفرط در اوایل بارداری طبیعی است؟

1400/08/11 بازدید3004

طبیعی است که در ماه‌های اول بارداری احساس خستگی داشته باشید. خستگی‌شانه اولیه بارداری است که تقریباً همه زنان در سه ماهه اول آن را تجربه می‌کنند. همچنین در سه ماهه سوم بسیار طبیعی است و تقریباً ۶۰ درصد از زنان باردار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

خستگی بارداری چه احساسی دارد؟

خستگی به طور رسمی کمبود انرژی دائمی در نظر گرفته می‌شود. در دوران بارداری ممکن است احساس کنید که نمی‌توانید صبح از خواب بیدار شوید.

خستگی بارداری از چه زمانی شروع می‌شود؟

خستگی می‌تواند در همان هفته‌های اول بارداری شروع شود. برخی از زنان در اوایل یک هفته پس از لقاح متوجه خستگی بارداری می‌شوند. در حالی که خستگی معمولاً در ابتدای سه ماهه دوم بهتر می‌شود اغلب در سه ماهه سوم بازمی گردد.

علل خستگی در سه ماهه سوم چیست؟

برآمدگی کودک در حال رشد شما کودک شما به سرعت در حال رشد است و شما وزن بیشتری نسبت به بارداری قبلی خود حمل می‌کنید.

استرس بچه دار شدن زندگی بیش از حد کودک شما که ممکن است مملو از لیست خرید، لیست کار‌های انجام شده، لیست نام نوزاد و سایر تصمیماتی باشد که باید گرفته شود و ممکن است برای شما هزینه خواب و انرژی داشته باشد.

مسئولیت‌هایی مانند شغل و سایر بچه‌ها را به این ترکیب اضافه کنید و عامل خستگی اغلب چند برابر می‌شود.

آیا خستگی می‌تواند به کودک من آسیب برساند؟

برای اکثریت زنان خستگی در دوران بارداری کاملاً طبیعی است و به شما یا کودکتان آسیبی نمی‌رساند. از این گذشته بدن شما وظیفه عظیم ساختن یک انسان دیگر را بر عهده می‌گیرد، بنابراین طبیعی است که احساس خستگی بیشتری کنید. اگر در هر مرحله‌ای از بارداری خستگی شما شدید و مداوم بود یا اگر در تمام دوران بارداری ادامه داشت با پزشک خود صحبت کنید. گاهی اوقات خستگی شدید بارداری می‌تواند نشانه یک بیماری جدی‌تری باشد که نیاز به درمان دارد.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگرچه خستگی بارداری یک علامت کاملاً طبیعی است اما اگر به طور مداوم احساس خستگی می‌کنید یا نگران سلامتی خود هستید، دریغ نکنید که با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید. او می‌تواند هر گونه شرایط زمینه‌ای را که ممکن است باعث علائم شما شود را رد کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کم خونی:

احتمال کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون پس از هفته ۲۰ بسیار بیشتر است زیرا حجم خون شما به طور چشمگیری افزایش می‌یابد و ذخایر آهن شما را تخلیه می‌کند. علاوه بر احساس ضعف شدید سایر علائم کم خونی بارداری شامل رنگ پریدگی، احساس تنگی نفس یا غش کردن است.

 کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید:

داشتن هورمون تیروئید خیلی کم یا زیاد می‌تواند برای اولین بار در دوران بارداری ظاهر شود و باعث احساس خستگی شود. ممکن است علائم دیگری از مشکلات تیروئید را در دوران بارداری تجربه کنید، مانند تغییرات وزن ناگهانی، حساسیت به دما، افسردگی یا تحریک‌پذیری.

دیابت بارداری:

اگر بدن نسبت به انسولین مقاوم شود و توانایی تنظیم قند خون افزایش یافته بارداری را کاهش دهد ممکن است احساس خستگی زیادی کنید (اگرچه تشخیص خستگی طبیعی بارداری ممکن است سخت باشد). مراقب سایر علائم دیابت بارداری (مانند تشنگی غیرمعمول و تکرر ادرار در مقادیر زیاد) باشید و حتماً در تمام قرار‌های قبل از تولد از جمله آزمایش غربالگری گلوکز در حدود ۲۴ تا ۲۸ هفته شرکت کنید.

افسردگی دوران بارداری:

احساس خستگی و کمبود انرژی فراتر از حد انتظار در یک بارداری طبیعی ممکن است نشانه افسردگی دوران بارداری در کنار علائم دیگری مانند احساس غمگینی یا بی‌تفاوتی، یا تمایل به خوردن یا خوابیدن در تمام مدت (یا اصلاً نداشتن) باشد. اگر علائم بیش از دو هفته ادامه یافت، به پزشک خود اطلاع دهید تا بتوانید با درمان‌های مؤثر در ارتباط باشید.

 

منبع: www.whattoexpect.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها