2109
سنجاق: برای دوخت کاور مبل باید به چه مواردی توجه کرد؟

سنجاق: برای دوخت کاور مبل باید به چه مواردی توجه کرد؟

1400/05/30 بازدید387

 

یکی از بزرگ‌ترین و پردردسرترین پروژه‌های نوسازی، دوخت کاور مبل است. این پروژه مستلزم اندازه گیری، برش پارچه، دوخت و سوار کردن آن روی مبل می‌شود. هرچند این کار زمان‌بر و هزینه‌بر است امّا می‌ارزد زیرا نتیجۀ کار ظاهر مبل را به کلی عوض می‌کند.

کاور جدید، ظاهری تازه و جذاب به مبلمان قدیمی می‌بخشد بدون اینکه نیازی به تعویض مبلمان و خرید مبلمان تازه داشته باشید. امّا دقت کنید که دوخت کاور، همیشه کار آسان و بی‌دردسری نیست و قبل از شروع به کار، بایستی نکاتی را مدنظر داشته باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

در ادامه شما با شش نکتۀ کلیدی آشنا خواهید شد که رعایت آن‌ها، کمکی شایان به شما می‌کند پس با دقت تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

قبل از شروع به کار، دقت کنید که اسکلت مبل سالم باشد و اثری از خرابی و فرسودگی در آن دیده نشود زیرا هزینه کردن برای دوخت کاور برای چنین مبلمانی، نتیجۀ خوشایندی را رقم نمی‌زند.

اگر قصد دوخت کاور و تغییر پوشش مبل را دارید، بهتر است از کارگاه‌های ارائه دهندۀ این گونه خدمات کمک بگیرید تا نتیجه به آن چه که مدنظرتان است، نزدیک شود.

تماس با فرد متخصص دوخت کاور مبل:

بهتر است ابتدا با افراد آشنا به کار ملاقات کنید و از چند و چون کار آگاه شوید. از آن‌ها بپرسید که آیا از پس مبلمان قدیمی برمی‌آیند یا خیر؟ یک فرد حرفه‌ای با صبر و حوصله به سوالات شما پاسخ می‌دهد تا با مراحل انجام کار آشنا شوید. ممکن است بخواهید تا کارگاه مربوطه را نیز ببینید.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید در قدم اول می‌توانید قیمت دوخت کاور را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال یافتن دوخت کاور مبل در تهران باشید می‌توانید سفارش برای دوخت کاور مبل ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار سنجاق صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

 

انتخاب پارچۀ برای دوخت کاور مبل:

قاعدتاً شما به عنوان یک مشتری، کاملاً آزاد هستید که هر نوع پارچه‌ای را انتخاب و به کارگاه بدهید تا بدوزند. امّا بهتر است از پیشنهادات افراد مشغول به این کار، استفاده کنید تا انتخاب عقلانی‌تر داشته باشید. برخی پارچه‌ها، ضدحریق‌اند، برخی به راحتی کش می‌آیند درحالیکه برخی دیگر انعطاف ناپذیر هستند. پس در نهایت بهتر است با فرد متخصص صحبت و نظر آن‌ها پرسیده شود تا در آینده مشکلی برای کاور پیش نیاید و عمر بیشتری بکند.

 

آشنایی با جنس پارچه کاور مبل:

تعمیر یک روکش چرمی از بین رفته، هزینه‌بر است امّا از طرفی بیشتر از سایر جنس‌ها، عمر می‌کند و دوام دارد. قطعاً استفاده از پارچۀ ابریشمی، سخت است زیرا جنس پارچه بسیار ظریف است امّا می‌توانید از آن برای پوشش یک مبل آنتیک که خیلی هم روی آن نمی‌نشنید و بیشتر جنبۀ تزئینی دارد، استفاده کنید.

تصویری را که در ذهنتان دارید، روی کاغذ بیاورید!:

قطعاً به زبان آوردن و توصیف کردن آنچه که در ذهن دارید، کار مشکلی است و ممکن است فردی که قصد دوخت کاور را دارد، اصلاً متوجّه خواستۀ شما نشود و یا آن را اشتباه و ناقص بفهمد. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، بهتر است یک نقاشی، عکس، تکه پارچه و چیزهایی از این قبیل با خود به کارگاه بروید تا به راحتی بتوانید منظور خود را منتقل کنید.

 

دوخت کاور مبل هزینه‌های دیگری هم دارد:

ممکن است تنها هزینه‌ای که متصور می‌شوید، هزینۀ پارچه، دوخت و نصب آن باشد امّا همیشه اینگونه نیست. هزینه‌های دیگری نیز امکان دارد اضافه شود. مثلاً اگر پایۀ مبل کج بود، اسکلت مشکل داشت و یا چوب نیاز به برق انداختن داشت؛ همه و همه نیازمند به صرف هزینه هستند تا نتیجه باب میل شما حاصل شود.

همچنین اضافه کردن موارد تزئینی مثلاً به دستۀ مبل و سایر قسمت‌ها، خود مسئله‌ای هزینه‌بر است. پس تمام این نکات را در ذهن داشته باشید تا بتوانید برنامه‌ریزی درستی بکنید.

به بودجۀ خود برای دوخت کاور مبل توجّه داشته باشید:

به جای اینکه خرج‌های زیادی بتراشید، از همان اوّل بودجه و مقدار هزینۀ موردنظر را با فرد مربوطه طی کنید. همچنین می‌توانید از وسایل دورریختنی استفادۀ بهینه کنید. هرچند بهتر است با افراد حرفه‌ای کار کنید و به افرادی که با هزینۀ کم و دور از ذهن کار می‌کنند، اعتماد نکنید زیرا در نهایت، نتیجۀ ضعیفی خواهید دید و کیفیت فدای قیمت پایین می‌شود.

 

نتیجه گیری:

کاورهای مبل مختلفی با جنس‌های گوناگون دوخته می‌شود و فقط به سلیقۀ شما بستگی دارد که از چه مدلی استفاده کنید. کاور می‌تواند ظاهر مبل را تغییر دهد و نیازی به صرف هزینه‌های گزاف برای تعویض و خرید مبلمان جدید نداشته باشید. پس اگر در پی ایجاد تنوع در خانه هستید، به این گزینه نیز فکر کنید.

 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها