2109
وضعیت دهانه رحم را چگونه بررسی کنیم؟

وضعیت دهانه رحم را چگونه بررسی کنیم؟

1400/05/25 بازدید10522

اگر در حال تلاش برای باردار شدن هستید بررسی وضعیت دهانه رحم می تواند اطلاعات کلیدی را برای شناسایی پنجره بارور شما (یا زمان ایده آل برای داشتن رابطه جنسی برای بهترین فرصت برای بارداری) ارائه دهد. دهانه رحم شما در طول چرخه قاعدگی دچار تغییرات جزئی می شود.  دهانه رحم شما نیز در اواخر بارداری و زایمان تغییر می کند. دهانه رحم در هنگام زایمان کوتاه، نازک و متسع می شود. این حالت از محکم بسته شدن و سخت شدن در شروع بارداری تا عرض 10 سانتیمتر و در هنگام تولد کاملاً محو (یا نازک) می شود. ممکن است خودتان متوجه این تغییرات شوید.

برای بررسی وضعیت دهانه رحم چه نکاتی را رعایت کنیم؟

انتظار نداشته باشید بفهمید که در اولین، دومین یا حتی دهمین بار که دهانه رحم خود را بررسی می کنید متوجه تغییرات شوید. این مهارتی است که از تمرین و صبر ناشی می شود.

در حین یا بعد از رابطه جنسی موقعیت دهانه رحم خود را بررسی نکنید. دهانه رحم شما با توجه به میزان تحریک جنسی شما حرکت می کند.

وقتی تازه در حال یادگیری هستید سعی کنید هر چند روز یکبار وضعیت دهانه رحم خود را بررسی کنید. حتی زمانی که فکر نمی کنید در حال تخمک گذاری هستید.

هر روز در یک ساعت مشخص موقعیت دهانه رحم خود را بررسی کنید. ممکن است زمان مناسبی برای انجام این کار هنگام لباس پوشیدن صبح یا بعد از دوش گرفتن باشد.

 

برای بررسی دهانه رحم مراحل زیر را گام به گام انجام دهید:

چه در حال بررسی دهانه رحم خود برای تخمک گذاری و چه در دوران بارداری باشید مراحلی وجود دارد که می توانید برای تعیین موقعیت و ثبت موقعیت دهانه رحم خود انجام دهید. اگر عصبی هستید نگران نباشید. قرار نیست به خودتان صدمه بزنید. در اینجا نحوه شروع کار آمده است:

1- دستان خود را بسیار خوب بشویید. بسیار مهم است که هیچ نوع عفونت را به سیستم تولید مثل خود وارد نکنید. اگر با عفونت قارچی یا هر نوع عفونت واژن مواجه هستید قبل از بررسی دهانه رحم باید منتظر رفع عفونت باشید.

2- اگر در حال زایمان هستید و می خواهید دهانه رحم خود را بررسی کنید به خاطر داشته باشید که بررسی‌های مکرر می تواند باعث ایجاد باکتری شود. چیزی که شما نمی خواهید.

3- موقعیت بدن شما باید به شما اجازه دهد به راحتی دهانه رحم خود را بررسی کنید. شما میتوانید روی توالت بنشیند یا یک پا را روی لبه وان قرار دهید.

4- انگشت خود را داخل واژن خود قرار دهید. از انگشت اشاره یا وسط استفاده کنید و به آرامی انگشت خود را تا جایی که می توانید به سمت بالا حرکت دهید.

5- دهانه رحم مانند یک گودی محکم و گرد است. اگر به تخمک گذاری نزدیک نیستید باید دهانه رحم خود را به راحتی پیدا کنید. اگر تخمک گذاری دارید دهانه رحم شما در بدن شما بالاتر، نرمتر و دسترسی به آن دشوارتر است.

6- موقعیت دهانه رحم خود را ثبت کنید. این یادداشت‌ها را در نمودار باروری نگه دارید.

با بررسی وضعیت دهانه رحم به دنبال چه چیزی می‌گردید؟

1- نرمی بافت:

استروژن بافت دهانه رحم را نرم می کند و باعث می شود در زمان باروری بیشتر نرم (یا سفت تر) شود. برخی می گویند زمانی که شما بارور نیستید نوک بینی شما احساس می کند و زمانی که شما بارور هستید سفتی لب‌ها را احساس می کنید.

2- باز شدن دهانه رحم:

دهانه رحم شما کمی قبل از تخمک گذاری باز می شود. دهانه کوچک است و بیش از یک شکاف نازک دارد. درست قبل و در دوران قاعدگی باز می شود. با این حال در دوران قاعدگی شما دهانه رحم در واژن پایین تر خواهد بود. اگر دهانه رحم شما همیشه کمی باز است نگران نباشید. به خصوص اگر تا به حال زایمان کرده اید (که ممکن است شامل سقط جنین شود). دهانه رحم شما هرگز به طور کامل بسته نمی شود.

3- موقعیت گردن رحم:

با نزدیک شدن به تخمک گذاری دهانه رحم شما به سمت بالا و عقب حرکت می کند. ممکن است آنقدر بالا باشد که نتوانید به آن برسید. برخی از زنان سعی می کنند با بررسی وضعیت دهانه رحم خود باردار شوند. متأسفانه هیچ راهی برای تشخیص باردار بودن با بررسی وضعیت دهانه رحم وجود ندارد. فقط باید منتظر بمانید تا بتوانید آزمایش بارداری بدهید.

4- مخاط دهانه رحم:

وقتی موقعیت دهانه رحم خود را بررسی می کنید باید به مخاط دهانه رحم خود نیز توجه کنید. همان هورمون هایی که دهانه رحم شما را تغییر می دهند مخاط دهانه رحم را نیز تحت تأثیر قرار می دهند. همچنین به عنوان مایع دهانه رحم یا ترشحات واژن شناخته می شود هنگام نزدیک شدن به تخمک گذاری مخاط دهانه رحم شما تغییر می کند. توجه به چندین نشانه تخمک گذاری بهترین راه برای تشخیص بارورترین زمان است. تحقیقات نشان داده است که داشتن رابطه جنسی در مواقعی که مخاط دهانه رحم بارور است. بهترین راه برای تعیین زمان رابطه جنسی برای بارداری است.

 

چگونه اتساع دهانه رحم را بررسی کنیم؟

این درست است که بسیاری از متخصصان زنان در آخرین ملاقات‌های خوب در ماه آخر بارداری دهانه رحم را بررسی می کنند. ممکن است تصور کنید این‌ها نشانه‌هایی است که به زودی به زایمان می روید. اما در واقع اینطور نیست. شما می توانید در سه هفته گذشته 3 سانتی متر متسع شوید اما تا زمان زایمان یا دیرتر زایمان نکنید. همچنین می توانید تا روز زایمان هیچ گونه اتساع دهانه رحم نداشته باشید و سپس به سرعت به 10 سانتی متر متسع شوید.

 

منبع: www.verywellfamily.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها