2109
آیا یائسگی قابل بازگشت است؟

آیا یائسگی قابل بازگشت است؟

1400/03/10 بازدید17341

دانشمندان  اخیراً ادعا کردند که یائسگی را برطرف کردند. آنها این کار را با تزریق پلاسمای خون که حاوی پلاکت به تخمدان است انجام دادند. تقریبا هشت زن که حدود 5 ماه قاعدگی نداشتند این تست را انجام دادند تا مجدد تخمدان را تحریک کنند. بعداً دانشمندان تخمک ها را از تخمدان کشف کردند. تخمها قادر به بلوغ و رسیدن به مرحله ای بودند که می توانند بارور شوند. می توان انتظار داشت مقایسه ای با گروهی از زنان در دوران یائسگی انجام شود که هیچ درمانی نداشته اند. این واقعیت که برای اولین بار در زنان انجام شده است نیز احتمالاً نگران کننده است زیرا اطلاعات محدودی در مورد ایمنی این روش گزارش شده است. اصطلاحاً آزمایش آزمایشگاهی و فولیکول های تخمدان، بخشی از تخمدان است که تخمک در آن ایجاد می شود و همچنین هورمون های اصلی را تحت تأثیر قرار میدهد که بر چرخه قاعدگی تأثیر می گذارد و می تواند در آزمایشگاه کشت داده شود. بنابراین یک آزمایش آشکار رشد فولیکول ها در حضور پلاسمای غنی از پلاکت است. این امر می توانست با آزمایش روی حیوانات به اثبات برسد که این روش بی خطر است.

تخمک ها در یک شب تولید نمیشوند

تقریباً همه آگاه هستند که زنان با تعداد محدودی تخمک متولد می شوند و وقتی این تخمک خشک شود زن یائسه می شود. اما مانند بسیاری از مفاهیم در فیزیولوژی یائسگی یک تغییر ناگهانی یک شبه نیست، بلکه یک روند تدریجی است که ممکن است سالها طول بکشد. اولین علامت از دست دادن نظم تخمک گذاری و قاعدگی است. این ممکن است ده سال قبل از دوره قاعدگی نهایی ادامه داشته باشد. بنابراین وقفه در چرخه قاعدگی  غیر معمول نیست و این همان چیزی است که ممکن است در اینجا دیده شود. از سرگیری مجدد موقتی چرخه قاعدگی همزمان با درمان است.

آیا بازگشت قاعدگی امکان پذیر است؟

پلاسمای غنی از پلاکت می تواند باعث تمایز سلولهای بنیادی شود. فرض بر این است که این اتفاق می افتد زیرا این پلاسما حاوی ترکیبی غنی از "چیزهای خوب" است ، از جمله سیتوکین ها که مولکول های کوچک سیگنالینگ هستند و در ارتباطات سلولی مهم هستند. تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به تخمدان باعث ایجاد پاسخ التهابی می شود. یائسگی یک زمان استرس زا است که نشانگر گذار در زندگی است و تأثیرات جسمی و عاطفی دارد. این مورد در تعداد کمی از زنانی که یائسگی زودرس را تجربه می کنند تقویت می شود. علاوه بر این میانگین سن مادران به طور پیوسته در حال افزایش است. مردم به دنبال گزینه هایی برای افزایش طول عمر باروری هستند. گزینه هایی از جمله تخم مرغ بانکی یا جنین. به تأخیر انداختن یائسگی یک موفقیت شگفت انگیز خواهد بود اما برای رسیدن به این هدف یک راه طولانی وجود دارد.

منبع: theconversation.com

ارسال نظر شما

login captcha

واقعا عالی هستین 



پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

2 هفته پیش
|
16535 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
5258 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11685 بازدید