2109
چه عواملی باعث ترک خوردن لب نوزادان می شود؟

چه عواملی باعث ترک خوردن لب نوزادان می شود؟

1400/02/22 بازدید4016

اگرچه لبهای شکاف خورده در نوزادان به ندرت نگران کننده نیست اما اگر کودک دارای لبهای شکسته مزمن است باید دلیل آن بررسی شود و در صورت نیاز به پزشک متخصص مراجعه شود. نوزادان ممکن است به دلایل زیادی دارای لب شکسته باشند، از جمله:

1- کمبود آب بدن

نوزادان تازه متولد شده در صورت عدم دریافت شیر مادر کافی یا شیر خشک ممکن است دچار کمبود آب بدن شوند. در روزهای مخصوصاً گرم نوزادان ممکن است به خوراک های اضافی برای جلوگیری از کم آبی بدن نیاز داشته باشند. تعداد پوشک های مرطوب که کودک باید در یک دوره 24 ساعته داشته باشد به سن آنها بستگی دارد. نوزادان تازه متولد شده معمولاً در هفته های ابتدایی حدود چهار مدفوع یا بیشتر در روز تولید می کنند. این تعداد احتمالاً بعد از 6 هفته کاهش می یابد.

2- خشکی پوست

نوزادان متولد شده پس از تولد معمولاً برخی از لایه های پوستی را از بین می برند، زیرا پوست آنها با جهان خارج سازگار می شود. این یک روند طبیعی است و می تواند باعث لایه برداری پوست و خشکی لب شود.

3- مکیدن یا لیسیدن لب ها

نوزادان تازه متولد غریزه قوی مکیدن دارند . بنابراین ممکن است حتی در زمان شیر دادن به لب زدن و مکیدن لب خود ادامه دهند. این می تواند باعث خشک شدن لب ها شود زیرا بزاق موجود در آنها تبخیر شده و باعث کم آبی بیشتر از قبل می شود.

4- حساسیت های پوستی

یک نوزاد تازه متولد شده با پوست حساس ممکن است به دلیل واکنش به یک ماده تحریک کننده لبهای شکاف خورده ایجاد کند. بعضی از نوزادان تازه متولد شده به مواد آرایشی حساس هستند. بنابراین بوسیدن کودک در حالی که آرایش می کند باعث ایجاد ناراحتی پوستی و ایجاد ترک در لب می شود. پارچه، دستمال مرطوب، لوسیون و کرم نیز می تواند در برخی از نوزادان واکنش ایجاد کند.

5- مصرف داروها

شکاف لب ها می تواند به عنوان عارضه جانبی داروهای خاص ایجاد شود. باید عوارض احتمالی هر دارویی را قبل از دادن به نوزاد با پزشک یا متخصص اطفال در میان بگذارید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در حالی که بسیاری از موارد شکاف لب در نوزاد تازه متولد شده بدون درمان یا با استفاده از داروهای خانگی فوق برطرف می شود اما این علامت ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشد.اگر کسی نگران است که نوزاد تازه متولد شده وی دارای یک بیماری زمینه ای سلامتی یا کمبود آب است باید در اسرع وقت با پزشک قرار ملاقات بگذارد. مراقبت از علائم اضافی و اطلاع از پزشک در مورد هرگونه تغییر ایجاد کننده نگرانی بسیار حیاتی است.

چه طور از شکاف لب در کودکان جلوگیری کنیم؟

افراد می توانند اقدامات احتیاطی خاصی را انجام دهند تا خطر ایجاد شکاف در لبهای نوزاد را کاهش دهند ، از جمله:

نگه داشتن خانه در دمای ثابت و محیط و استفاده از مرطوب کننده در صورت لزوم می تواند از خشک شدن بیش از حد هوا جلوگیری کند.

اطمینان از پوشیدن لباس مناسب کودک در شرایطی که کودک در فضای باز می تواند از کودک در برابر سرما، آفتاب و باد محافظت کند.

توجه به این نکته که پوست کودک نازک تر و حساس تر از پوست بزرگسالان است و اجتناب از استفاده از هرگونه لوسیون یا کرم، مگر اینکه برای کودک بی خطر باشد، می تواند خطر خشکی لب را کاهش دهد.

تغذیه منظم نوزاد تازه متولد شده و افزایش خوراک در هوای گرم می تواند به هیدراته شدن کافی کودک کمک کند.

 

منبع: www.medicalnewstoday.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16443 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11611 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
4096 بازدید