2109
رژیم غذایی چه طور بر عملکرد ایمنی تاثیر میگذارد؟

رژیم غذایی چه طور بر عملکرد ایمنی تاثیر میگذارد؟

1400/02/16 بازدید202

سیستم ایمنی یک شبکه پیچیده است و یک منبع معتبر است که به طور مداوم برای محافظت از بدن در برابر آنتی ژن هایی که با عوامل بیماری زا از جمله باکتری ها، سموم، انگل ها و ویروس ها ارتباط دارند محافظت می کند. سیستم ایمنی بدن دو خط دفاعی ارائه می دهد: ایمنی ذاتی و ایمنی تطبیقی.اگر سیستم ایمنی ذاتی در برابر تهدید بالقوه بی اثر باشد، سیستم ایمنی تطبیقی ​​آن را کنترل می کند.

سیستم ایمنی از سلولهای خونی و پروتئین های ویژه ای تشکیل شده است که علت خاص عفونت را هدف قرار می دهد. سیستم ایمنی سازگار دارای "منبع حافظه مورد اعتماد" است، به همین دلیل بدن فرد پس از قرار گرفتن در معرض اولیه در برابر بیماری های خاص ایمن می شود. سیستم ایمنی بدن برای سالم ماندن باید عملکرد خوبی داشته باشد. برخی از بیماری ها، داروها و گزینه های زندگی مانند مصرف سیگار می تواند بر عملکرد ایمنی بدن تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی فرد می تواند بر سلامت سیستم ایمنی بدن نیز تأثیر بگذارد.

آیا رژیم غذایی می تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد؟

منابع معتبر نشان می دهد که رژیم غذایی فرد مانند سایر جنبه های سلامتی بر سیستم ایمنی بدن او تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، تغذیه می تواند بر میکروبیوم، عملکرد سد روده، فرآیندهای التهابی و عملکرد سلول های سفید خون تأثیر بگذارد. همه اینها بر عملکرد ایمنی بدن تأثیر می گذارد.

الگوهای رژیم غذایی و غذاهای جداگانه با افزایش خطر بیماری، خطر آلرژی بیشتر و اختلال در پاسخ ایمنی ارتباط دارند. رژیم های غذایی غربی حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع، غذاهای فوق العاده فرآوری شده، قند و نمک اضافه شده و کالری کلی هستند.

تحقیقات نشان می دهد که رژیم های غذایی غربی باعث التهاب و تغییر عملکرد سیستم ایمنی بدن می شوند و باعث پیشرفت بیماری می شوند. در مقابل رژیم های غذایی غنی از غذاهای کامل مانند سبزیجات، میوه ها، آجیل ها، حبوبات و غذاهای دریایی و غذاهای فوق العاده فرآوری شده می توانند خطر بیماری را کاهش دهند و عملکرد ایمنی سالم را تقویت کنند.

گرفتن رژیم های ناسالم و نادرست چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن میگذارد؟

رژیم های غذایی نوع غربی حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده، قندهای اضافه شده، چربی اشباع شده و کالری هستند. این الگوی غذا خوردن از چند طریق بر عملکرد ایمنی بدن تأثیر می گذارد. بیشتر غذاهای رژیم های غربی بسیار فرآوری شده و حاوی مقادیر زیادی قند اضافه شده هستند که می توانند پاسخ های التهابی سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.همچنین ، رژیم های غذایی حاوی قند اضافه و کربوهیدرات های تصفیه شده ممکن است باکتریهای روده را به طور منفی تغییر دهند منبع معتبر، منجر به دیس بیوزیس می شود، که شامل اختلالات گوارشی مانند نفخ است.

یک میکروبیوم سالم برای عملکرد ایمنی بدن ضروری است زیرا باکتریهای روده نقش مهمی در توسعه و عملکرد سیستم ایمنی بدن دارند. همچنین متخصصان رژیم های غذایی غربی را به دلیل مقادیر بالای چربی اشباع و نمک اضافه شده، به تغییر پاسخ ایمنی مرتبط دانسته اند.رژیم های غذایی نوع غربی با افزایش خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن از جمله سرطان های خاص، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 ارتباط دارند.

 

چه طور سیستم ایمنی ضعیف بدن را تقویت کنیم؟

برای بسیاری از افراد سیستم ایمنی بدن به راحتی تنطیم میشود و به هیچ کمکی نیاز ندارد. با این حال، در برخی از افراد داروها یا اختلالات سیستم ایمنی بدن باعث فعالیت بیش از حد یا فعالیت کم سیستم ایمنی بدن می شوند. اختلالات نقص ایمنی اولیه معمولاً از بدو تولد وجود دارد و به دلیل کمبود سیستم ایمنی بدن در قسمتهای خاصی ایجاد می شود. آلرژی و آسم زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن به موادی که مضر نیستند پاسخ دهد. بیماری های خودایمن و بیماری هایی مانند لوپوس ، آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده، مولتیپل اسکلروزیس و دیابت نوع 1 است که به موجب آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول ها و بافت های بدن حمله می کند.

ورزش چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن میگذارد؟

یک مطالعه نشان داد که فقط 20 دقیقه ورزش متوسط باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می شود که به نوبه خود پاسخ سلولی ضد التهابی ایجاد می کند. محققان خاطرنشان کردند که یافته های آنها پیامدهای دلگرم کننده ای برای افراد مبتلا به بیماری های مزمن  از جمله آرتروز و فیبرومیالژیا و چاقی دارد. بهترین راه برای جلوگیری از تغییرات نامطلوب سیستم ایمنی بدن و کمک به بدن برای بهبودی پس از ورزش شدید و مصرف کربوهیدرات در طول یا بعد از آن است. هر ساعت بین 30 تا 60 گرم کربوهیدرات در طی فعالیت بدنی می تواند به حفظ عملکرد ایمنی طبیعی کمک کند.

 

منبع: www.medicalnewstoday.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16472 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11632 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4448 بازدید