2709
سکسکه نوزاد را چطور متوقف کنیم؟

سکسکه نوزاد را چطور متوقف کنیم؟

1398/06/31 بازدید4128
یکی دو بار اول، به نظرتان بامزه است. نگاهش می‌کنید، لبخند می‌زنید؛ اما وقتی تکرار می‌شود، شیرینی این صداهای ناگهانی، جایش را به نگرانی می‌دهد. همه نوزادها، سکسکه می‌کنند، اما فراگیر بودن این اتفاق، به معنای بی‌ضرر بودنش نیست. اگر می‌خواهید دلایل سکسکه کردن کوچولوها و راه‌های متوقف کردن آن را بدانید و در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. ما به شما می‌گوییم که سکسکه نوزاد در چه مواردی خطرساز است و چه زمان‌هایی، نشانه وجود مشکلی دیگر در سلامت فرزندتان است.

1. ریفلاکس معده

یکی از مشکلات شایع سلامت در میان نوزادان، ریفلاکس معده است. در این اختلال، دریچه مری توان مهار اسید را ندارد و محتویات معده و اسید آن در مجرای گوارش برمی‌گردد. ریفلاکس معده، مشکلی است که نه تنها بچه‌ها، بلکه بزرگسالان هم از آن شکایت می‌کنند و در صورت مزمن شدن و طولانی شدن دوره ابتلا به آن، بافت معده و مری آسیبی جدی می‌بیند.
بچه‌های ریفلاکسی، مدام گریه و بی‌قراری می‌کنند و تا زمانی که در حالت نیمه نشسته و عمودی قرار نگیرند، آرام نمی‌شوند. سکسکه مداوم، یکی از نشانه‌هایی است که از ریفلاکس پنهان خبر می‌دهد و ضرورت مراجعه به متخصصان گوارش کودک را مشخص می‌کند.

بالا آوردن نوزاد بعد از خوردن شیر و حالت رفلاکس

2. نفخ

اگر کودک شما با شیشه‌شیر تغذیه می‌شود، احتمالا در جریان شیر خوردن، حجم زیادی از هوا به معده او وارد می‌شود. بلعیدن هوا، زمینه را برای سکسکه کردن فراهم می‌کند و اگر به موقع آروغ نوزاد را نگیرید، احتمال دچار شدنش به شکم درد نیز بالا می‌رود. در مورد از بین بردن نفخ نوزاد بیشتر بخوانید.
3. آلرژی
نوزادانی که حساسیت غذایی خاصی دارند، دچار التهاب مری و تغییراتی در وضعیت دیافراگم شده و بیشتر سکسکه می‌کنند. حساسیت به پروتئین‌های موجود در لبنیات گاوی و دیگر مواد غذایی که پس از مصرف توسط مادر به شیر وارد می‌شوند، می‌تواند بر وضعیت گوارش آنها تاثیر بگذارد و سکسکه را به عنوان یکی از نشانه‌های این مشکل، ایجاد کند.
4. تنگی نفس
اگر ریه‌های فرزندتان ملتهب باشد و تنفس برایش دشوار شده باشد، بیشتر سکسکه می‌کند. نوزادانی که هوا به خوبی در ریه‌هایشان جریان پیدا نمی‌کند و به مشکلات تنفسی دچار هستند، مشکل خود را با سکسکه نشان می‌دهند و در خصوص بالا بودن احتمال افزایش مشکلات تنفسی یا حتی وجود خطر خفگی، به والدین خود هشدار می‌دهند. از طرف دیگر، اگر نوزادان آلرژی تنفسی خاصی داشته باشند و به دلیل وجود رایحه یا عامل تحریک کننده دیگری در جریان هوا دچار مشکلات تنفسی شوند، بیشتر سکسکه می‌کنند.

5. تغذیه بیش از حد

به بهانه سریع‌تر شدن رشد نوزادتان، بیش از اندازه طبیعی به او شیر نخورانید. شاید فرزند شما مقاومتی نکند و همه شیری که بی‌قاعده به او می‌دهید را بخورد، اما این اتفاق، به مرور زمینه را برای ابتلا به مشکلات معده و دستگاه گوارش فراهم کرده و احتمال چاقی او در سال‌های بعد را بیشتر می‌کند. نوزادانی که بیشتر از اندازه لازم شیر می‌خورند، اغلب زیاد سکسکه می‌کنند.

شیر دادن به نوزاد

سکسکه نوزاد را جدی بگیرید! اما نگران نباشید!

نگران نباشید؛ اغلب بچه‌ها به خاطر یک یا چند عامل و از موارد گفته شده، سکسکه می‌کنند. آنچه در این خصوص اهمیت دارد، هشیاری شما در مورد زمان و دفعات تکرار این صداهاست. در یک دفترچه، زمان سکسکه کردن نوزادتان و طول آن را یادداشت کنید. آیا او بعد از شیر خوردن سکسکه می‌کند، یا وقتی به پارک می‌روید دچار این مشکل می‌شود؟ اگر بدانید که سکسکه در چه شرایطی اتفاق می‌افتد، می‌توانید راهی برای از میان بردن مشکل اصلی پیدا کنید.

چطور احتمال سکسکه نوزاد را کمتر کنیم؟

  • وقت شیر دادن به نوزادتان، سر و کتف او را کمی بالاتر نگه دارید. شیر دادن در زاویه بدنی 35 تا 45 درجه، می‌تواند به کاهش مشکلات گوارشی بچه‌ها کمک کند.
  • سعی کنید دفعات تغذیه نوزادتان را بیشتر و حجم شیر در هر وعده را کمتر کنید. اگر نوزادتان شیر را بهتر هضم کند، کمتر سکسکه می‌کند.
  • به صدای شیر خوردن فرزندتان توجه کنید. شاید سر بطری یا نوک سینه به خوبی در دهان او قرار نگرفته است و به همین دلیل هوای زیادی به معده‌اش وارد می‌شود.
  • سر شیشه‌شیر را به‌طور مرتب تمیز کنید تا به دلیل گرفتگی سوراخ‌های آن، مکیدن شیر برای نوزاد سخت نشود.

چطور سکسکه نوزاد را متوقف کنیم؟

  • یک روش قدیمی برای متوقف کردن سکسکه، کمک گرفتن از شکر است. انگشتتان را به شربت آغشته کنید و در دهان نوزاد بگذارید تا سکسکه‌اش بند بیاید.
  • نوزاد را در حالت عمودی روی شانه‌تان بگذارید و به آرامی با دست پشت او را ماساژ دهید.
  • بعد از هر بار تغذیه، نوزادتان را به مدت حداقل 15 دقیقه، در حالت عمودی قرار دهید.
  • گاهی سکسکه ناشی از اسپاسم عضلانی است. در این شرایط منحرف کردن حواس نوزاد و وادار کردنش به تغییر موقعیت، می‌تواند باعث توقف سکسکه شود. اگر بتوانید او را بخندانید، متعجب کنید و با بازی‌های حرکتی موقعیت بدنش را تغییر دهید، احتمالا موفق به متوقف کردن سکسکه‌اش می‌شوید.
نوزاد در آغوش مادر در حال سکسکه
چه کارهایی نکنیم؟
  • هرگز به بهانه متوقف کردن سکسکه، فرزندتان را نترسانید و هیجان شدیدی را به او وارد نکنید.
  • هرگز او را نغلتانید یا با حرکت سریعی سعی در متوقف کردن سکسکه‌اش نکنید.
  • هرگز خودسرانه به او دارو ندهید یا از جوشانده‌های گیاهی کمک نگیرید.
  • هرگز او را مجبور به نوشیدن آب یا شیر نکنید. ممکن است در زمان سکسکه کردن، پرش مایعات باعث خفگی نوزادان شود.
چه زمانی با دکتر مشورت کنیم؟
اگر فرزندتان دیگر نشانه‌های ابتلا به ریفلاکس، مثل در هم کشیدن گاه به گاه چهره، مزه مزه کردن مداوم دهان، ریزش آب زیاد از دهان و گریه‌های بیش از اندازه را هم بروز می‌دهد، با پزشکش مشورت کنید. سکسکه در این موارد ، تنها یک نشانه برای آگاه شدن شماست.
اگر سکسکه فعالیت‌های عادی کودک را دچار اختلال کرده، از پزشک برای خلاص شدن از آن کمک بگیرید. کودکانی که به خاطر سکسکه نمی‌تواند به خوبی غذا بخورند یا به اندازه کافی بخوابند، حتما باید توسط متخصصان بررسی شوند.
اگر سکسکه ساعت‌ها یا روزها ادامه پیدا کرده و قطع نمی‌شود، حتما از متخصصان کمک بگیرید. شاید مشکل پنهانی سلامت فرزندتان را تهدید می‌کند.
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها