2109
آموزش راه‌اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی

آموزش راه‌اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی

1398/06/06 بازدید527

 

یکی از راه‌های ورود به دنیای تجارت انلاین، طراحی فروشگاه اینترنتی است. به دلیل درآمد قابل توجهی که فروشگاه‌های اینترنتی برای صاحبان کسب‌و‌کار فراهم می‌آورند، بسیاری از افراد تمایل دارند که اقدام به راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای می‌نمایند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با چگونگی ساخت و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی و مراحل ساخت آن آشنا کنیم. پس اگر علاقه‌مند به راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی هستید، پیشنهاد می­‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فروشگاه‌ساز چیست؟!

فروشگاه اینترنتی در واقع وب‌سایتی است که امکان خرید آنلاین انواع محصولات فیزیکی و دیجیتالی را برای مشتریان فراهم می‌آورد. برای ساخت فروشگاه‌های اینترنتی باید ابتدا با ایجاد سایت و کمک گرفتن از برنامه‌نویسان تحت وب از دانش و مهارت آنها استفاده کرد که خود این مسئله مستلزم صرف هزینه‌­های زیادی است. 

ولی اصلا نگران نباشید، فروشگاه‌ ساز این مسئله را برای ما تا حدودی حل کرده‌اند. با فروشگاه‌سازها به صورت رایگان و یا با صرف هزینه‌­ای ناچیز امکان ساخت فروشگاه اینترنتی برای ما فراهم شده است. 

از معروف‌ترین فروشگاه‌سازهای موجود در بازار می‌توان به ووکامرس و مجنتو اشاره کرد. در ادامه بیشتر با این فروشگاه‌سازها آشنا خواهید شد:

فروشگاه‌ساز ووکامرس

فروشگاه‌ساز ووکامرس نوعی افزونه رایگان سیستم مدیریت محتوای (cms) وردپرس است که جهت ساخت فروشگاه‌های آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزایا و معایب این فروشگاه‌ساز عبارتند از: 

مزایای فروشگاه‌ساز ووکامرس

  1. تنوع زیاد قالب‌ها
  2. بروزرسانی دائمی
  3. ارائه افزونه‌های متعدد

معایب فروشگاه‌ساز ووکامرس

  1. عدم پشتیبانی مشخص در صورت بروز مشکل
  2. عدم امنیت کافی
  3. سرعت بسیار پایین
  4. مشکل بهینه‌سازی سایت

فروشگاه‌ساز مجنتو

این سیستم فروشگاه‌ساز در واقع نوعی سیستم متن باز است که به توسعه‌دهندگان جهت ساخت و راه اندازی فروشگاه آنلاین کمک می‌کند. مزایا و معایب این فروشگاه‌ساز عبارتند از:

مزایای فروشگاه‌ساز مجنتو

  1. امکان مدیریت چندین فروشگاه از یک پنل مدیریتی
  2. مدیریت آسان سفارش محصولات
  3. ارائه دهنده امکان بازاریابی و تبلیغ محصولات
  4. ارائه پلاگین‌های کامل 

معایب فروشگاه‌ساز مجنتو

  1. محیط کاربری دشوار و تقریباً غیرقابل فهم
  2. نیاز به دانش و تخصص بالا برای کار با این سیستم
  3. نیاز به هزینه بالا برای برای افزودن پلاگین‌ها

حالا که با سیستم‌های فروشگاه‌ساز معروف و مزایا و معایب هریک از آنها آشنا شدید، حتما متوجه این موضوع هم شده‌اید که برای استفاده از این فروشگاه‌سازها، علاوه براینکه باید دارای دانش و تخصص بالایی در زمینه طراحی و برنامه نویسی باشید، برای پشتیبانی و افزودن امکانات جانبی مورد نیاز برای فروشگاه خود نیز مجبور به صرف هزینه‌های بسیاری می‌باشید.

اما باز هم هیچ جای نگرانی وجود ندارد، در اینجا قصد داریم سیستم فروشگاه‌سازی را به شما معرفی کنیم که نه تنها تمام مزایای فروشگاه‌سازهای معروف فوق را یکجا دارد، بلکه شما را قادر می‌سازد با صرف بودجه‌ای اندک، سایت فروشگاهی خود را راه‌اندازی کرده و بدون نیاز به هیچ دانش تخصصی مدیریت فروشگاه‌تان را بدست گیرید؛ سیستم فروشگاه ساز پرتال.

فروشگاه‌ساز پرتال

یکی از بهترین فروشگاه‌سازهای ایرانی که سیستم مدیریت محتوای قوی دارد، فروشگاه‌ساز پرتال است. پرتال با قابلیت‌ها و امکانات فراوانی که دارد امکان ساخت فروشگاه‌ اینترنتی را در کمترین زمان ممکن و با قیمتی مناسب، متناسب با هر کسب و کاری فراهم می‌آورد. 

برخی از ویژگی­های فروشگاه‌ساز پرتال که آن را از سایر فروشگاه‌سازها متمایز می­‌کند، عبارتند از:

  • قابلیت اتصال به چندین درگاه متفاوت
  • امنیت بالا
  • محیط کاربری راحت
  • تیم پشتیبانی قوی و آنلاین به صورت 24 ساعته
  • سئوی سایت مناسب
  • ارائه قالب‌های متنوع
  • مدیریت آسان سایت و محصولات
  • امکان اتصال به ایمیل و پنل پیامک
  • ارائه افزونه‌های کامل بدون پرداخت هزینه
  • به‌روز رسانی دائمی
  • امکان مقایسه ویژگی‌ محصولات
  • ایجاد عضویت برای مشتریان به جهت خرید غیر حضوری و آنلاین
  • صدور فاکتور و رسید برای مشتریان
  • ارائه کد پیگیری متناسب با هر خرید برای مشتریان
  • ثبت نمودن رویدادهای مشتریان
  • تعریف موجودی انبار
  • معرفی نمودن محصولات مشابه به مشتریان
  • قابلیت ارائه تغییرات به صورت نموداری و امکان افزودن محصول به قسمت علاقه‌مندی‌ها

حالا که با امکانات قابل ارائه توسط فروشگاه‌سازها تا حدودی آشنا شدید، حتما هریک از ویژگی‌های مطرح شده را با دقت بررسی نموده و بهترین و کامل‌ترین آنها را برای ساخت فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید. اما بعد از انتخاب سیستم فروشگاه‌ساز مناسب، برای ساخت و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی باید چه کارهایی انجام داد؟

آموزش راه‌اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی

اصول اولیه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی 

یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، این است که هدفتان از ساخت و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی را کاملا مشخص کنید. 

همچنین با تحقیقات کافی از بازار اقدام به تهیه محصولات مورد نظر خود برای فروش در فروشگاه‌تان نمایید. بنابراین باید تا حدودی با اصول اولیه راه‌اندازی فروشگاه آنلاین و فروش اینترنتی آشنا شوید. بنابراین حتماً برای راه‌اندازی فروشگاه خود، نکات زیر را مدنظر قرار دهید: 

1. مشخص کردن نوع محصولات قابل ارائه در فروشگاه

در ابتدا باید انتخاب کنید که تصمیم دارید چه محصولاتی را در فروشگاه خود عرضه کنید. برای اینکه محصولات مناسبی در فروشگاه اینترنتی خود ارائه دهید، حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • اولویت دادن به علایق و توانایی‌هایتان در فروش محصولات
  • ارائه محصولاتی که در بازار مورد استقبال هستند
  • تهیه محصول از شرکت‌هایی که دارای سابقه طولانی در فروش عمده هستند

2. مشخص کردن مشتریان هدف

اما مشتریان هدف چه کسانی هستند؟! در پاسخ باید گفت منظور از مشتریان هدف افرادی هستند که از با قصد خرید محصولات از سایت فروشگاهی شما بازدید می‌کنند. 

به عنوان نمونه اگر یک فروشگاه اینترنتی لوازم آرایش دارید، قطعاً مشتریان هدف شما خانم‌ها و دختران جوانی هستند که از این نوع محصولات استفاده می‌کنند. بنابراین باید طبقه‌بندی از مشتریان هدف خود داشته باشیم تا بر اساس این طبقه‌بندی فروشگاه خود را مدیریت کنیم، که عبارتند از:

  • سن و جنسیت مشتریان
  • محل زندگی مشتریان
  • شیوه و الگوی رفتاری مشتریان
  • انگیزه و هدف مشتریان
  • نیازهای مشتریان

3. ارزیابی ایده‌های مختلف 

مهم‌ترین هدف از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، رسیدن به فروش مناسب و کسب درآمد بالاست. در واقع زمانی‌که مشتریان بابت خرید محصولی در سایت شما، اقدام به پرداخت هزینه محصول می‌نمایند، یعنی محصول مورد پسند بوده و شما به هدف اصلی خود رسیده‌اید.

اما گاهی ممکن است حتی با شناسایی مشتری‌های هدف، محصول خوبی را برای فروش انتخاب نکرده باشید در نتیجه کسی از شما خرید نکند. گاهی نیز برعکس، ممکن است محصولی مناسب انتخاب کرده باشید ولی بازهم خریدی در سایت شما صورت نگیرد.!! 

به کار بردن ایده‌های خاص و منحصر به فرد به شما کمک خواهد کرد که خیلی سریع‌تر به فروش بالا دست پیدا کنید. ایده هایی همچون:

  • معرفی محصولات فروشگاه در فضاهای مجازی همچون اینستاگرام، تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی
  • فروش محصولات به صورت مستقیم و بدون واسطه با قیمتی مناسب 
  • فروش محصولات پایین‌تر از قیمت محصولات مشابه در سایت رقبا
  • ارائه کوپن‌های تخفیف به مشتریان

4. مشخص کردن نیروهای انسانی مورد نیاز برای مدیریت فروشگاه 

درست است که برای مدیریت یک فروشگاه اینترنتی به تعداد نیروی انسانی کمتری به نسبت فروشگاه‌های فیزیکی با این حجم از کارها، نیاز داریم، اما همیشه داشتن نیروهای انسانی متخصص مثل حسابدار و یا نیروی رسیدگی و پیگیری امور مشتریان، برای پیشبرد سریع‌تر و بهتر کارهای فروشگاه ضروری است. اما چه تعداد نیروی انسانی برای مدیریت یک فروشگاه مورد نیاز است؟!

در جواب باید گفت تعداد نیروی انسانی فروشگاه شما علاوه بر اینکه به میزان بودجه و درآمد شما بستگی دارد به وسعت کار شما نیز بستگی خواهد داشت. مطمئناً با توسعه کسب‌و‌کار خود، باید از نیروهای بیشتری برای مدیریت فروشگاه خود کمک بگیرید.

5. بکارگیری اصول مرتبط با سئو و یا بهینه‌سازی سایت

جالب است بدانید که تمام کسب‌و‌کارهای آنلاین موفق، موفقیت خود را مدیون سئوی مناسب سایت خود می‌دانند. زیرا برای آنکه مشتریان با محصولات فروشگاه اینترنتی شما آشنا شوند و اقدام به خرید نمایند، در وهله اول محصولات شما باید توسط موتورهای جست‌وجوگر معرفی شوند و این امر امکان‌پذیر نیست مگر با سئوی سایت مناسب. 

بنابراین با رعایت نکاتی ساده خواهید توانست سئوی سایت خود را بهبود بخشید، این نکات عبارتند از:

  • دسته‌بندی و برچسب‌گذاری محتوای سایت 
  • انتخاب کلمات کلیدی و تولید محتوای مناسب برای هر صفحه
  • بهره‌گیری از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ از قبیل ویدئو، لینک‌دهی و ...
  • بالا بردن سرعت سایت و لود سریع آن
  • ایجاد محیط کاربری جذاب با استفاده آسان
  • به‌روز رسانی و اعمال تغییرات لازم در سایت

6. دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

دریافت نماد الکترونیکی برای فروشگاه اینترنتی، یکی از مهم‌ترین مراحلی است که منجر به اعتماد مشتریان برای خرید از فروشگاه شما خواهد شد. 

برای داشتن درگاه پرداخت مستقیم بانکی در فروشگاه اینترنتی، لازم است حتماً نماد اعتماد الکترونیکی یا ای‌نماد داشته باشید. 

7. داشتن چند درگاه پرداخت امن

برای اینکه پرداخت هزینه خرید محصولات توسط مشتریان به سرعت و با اطمینان خاطر صورت گیرد، به درگاه پرداخت امن احتیاج خواهید داشت. 

همچنین بسیاری از وب‌سایت‌ها و یا فروشگاه‌های اینترنتی روش‌های پرداخت مختلفی را به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهند، مثل: 

  • پرداخت آنلاین به وسیله درگاه پرداخت سایت
  • واریز وجه به شماره حساب و یا شماره کارت بانکی صاحب فروشگاه
  • پرداخت نقدی بعد از تحویل کالا در محل

با توجه به گسترش خدمات الکترونیکی بانک‌ها، بسیاری افراد پرداخت آنلاین را به سایر پرداخت‌های دیگر ترجیح می‌دهند. در نتیجه با گرفتن چندین درگاه پرداخت، با مشتریان خود همراه خواهید شد.

همچنین اگر به دلیل پروسه طولانی دریافت ای‌نماد به سرعت موفق به دریافت آن نشدید اصلا نگران نباشید، می‌توانید از درگاه‌های پرداخت واسط من جمله پی پال، زرین پال، یک پی و... استفاده نمایید. تنها تفاوت درگا‌ های واسط با درگا‌ های پرداخت مستقیم این است که در هر تراکنش مالی مبلغی تحت عنوان کارمزد، از شما کسر می‌شود. 

فاکتورهای موثر در پیشرفت و توسعه فروشگاه اینترنتی

تنها هدف ساخت فروشگاه اینترنتی، نباید رسیدن به فروش بیشتر باشد. بلکه اگر می‌خواهید در حوزه کسب و کار خود پیشرفت و توسعه پایداری را تجربه کنید باید برخی فاکتورهای مشتری مداری را نیز در نظر بگیرید. در ادامه به چند فاکتور موثر در موفقیت یک فروشگاه آنلاین اشاره خواهیم کرد. 

1. ارائه تخفیفات و پیشنهادات شگفت‌انگیز

یکی از مواردی که منجر به جذب مشتری به هر فروشگاهی می‌شود، ارائه پیشنهادی شگفت‌‌انگیز به وی است. زمانی‌که مشتری وارد وب‌سایت شما می‌شود در صورتی‌که چیزی وسوسه کننده‌ای به نفع خود نبیند به سرعت فروشگاه اینترنتی را ترک خواهد کرد.

بنابراین با ارائه تخفیفات هرچند جزئی بر روی محصولات فروشگاه و حتی پیشنهاداتی همچون ارسال رایگان کالا و یا ارائه بسته‌بندی مناسب جهت هدیه، فروشی موثر را تجربه کنید.

2. داشتن خبرنامه و امکان عضویت مشتریان در آن

می‌توانید آخرین خبرهای مرتبط با فعالیت‌های فروشگاه خود من جمله تخفیف محصولات، ارائه محصولات جدید و یا خبرهای مهم مربوط به شرکت خود را در صفحه اول وب‌سایت فروشگاه خود قرار دهید. تمام این اخبار می‌توانند از طریق ایمیل و یا پیامک به مشتریانتان اطلاع داده شوند.

3. فروش محصولات معتبر و شناخته شده

لازم نیست تمام محصولات‌تان را به‌طور مستقیم در صفحه اول وب‌سایت فروشگاهتان قرار دهید. بلکه با قرار دادن محصولاتی که دارای مارک و برند شناخته شده‌ای هستند سبب جذب مشتریان زیادی خواهید شد. استفاده از محصولات شناخته شده و برند در وب‌سایت فروشگاه علاوه بر جذب مشتریان به اعتبار فروشگاه شما نیز خواهد افزود.

4. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی 

شبکه‌های اجتماعی تأثیر زیادی بر روند معرفی و فروش محصولات فروشگاهی شما خواهند داشت.
شاید جالب باشد بدانید که نزدیک به 40 درصد از خریدهایی که به صورت آنلاین صورت می‌گیرند، تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، تلگرام، فیس‌بوک و... بوده است. بنابراین شبکه‌های اجتماعی منبع مناسب و یکی از بهترین گزینه‌ها برای تبلیغاتی فروشگاه شما می‌باشد.

5. ایجاد راه‌های ارتباطی مناسب

قرار دادن شماره‌های تماس و یا امکان ایجاد گفتگوهای آنلاین با مشتریان، یکی دیگر از فاکتورهای مهم در توسعه کاری و جلب اعتماد مشتریان آنلاین فروشگاه‌ها است. 

در خریدهای اینترنتی گاهاً پیش می‌آید که محصولاتی که توسط مشتریان خریداری و دریافت شده‌اند، دچار مشکل و یا نقص می‌شوند. به همین دلیل مشتریان نیاز دارند تا مشکلات خود را با مدیریت فروشگاه در میان بگذارند. وجود یک تیم پشتیبانی قوی و 24 ساعته یکی از ضروریات مهم در هر فروشگاه‌ اینترنتی است.

ساخت فروشگاه اینترنتی با بودجه کم

تا اینجا که اصول اولیه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی و فاکتورهای موثر در پیشرفت و توسعه یک فروشگاه آنلاین را شناختید، حتما با خود می‌گویید: 

"برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی مناسب، حتماً باید هزینه زیادی صرف کرد.! ولی خبر خوب برای شما این است که با صرف هزینه کم نیز می‌توان یک فروشگاه اینترنتی با تمام امکانات و ویژگی‌های منحصر به فرد و ایده‌آل مشتریان را راه‌اندازی کرد. اما چطور؟! در ادامه با ما همراه باشید تا رمز و راز طراحی سایت ارزان قیمت را به شما بگوییم...

استفاده از فروشگاه‌ساز پرتال

یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین فروشگاه‌سازهای ایرانی، پرتال است که با امکانات قابل توجهی که در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد آنها را نه تنها از خرید دامنه و هاست بلکه از تهیه هرگونه افزونه‌ای نیز بی‌نیاز کرده است.

پرتال؛ بهترین فروشگاه‌ساز ایرانی

فروشگاه‌ساز پرتال تمامی امکانات برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی حرفه­‌ای را به گونه‌ای ارائه می‌دهد که بدون نیاز صاحب فروشگاه به هیچ‌گونه دانش فنی، امکان مدیریت فروشگاه فراهم خواهد شد.

مزایای استفاده از فروشگاه‌ساز پرتال 

فروشگاه‌ساز پرتال در مقایسه با سایر فروشگاه‌سازهای موجود در بازار، دارای مزایای منحصر به فردی است. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وب‌سایت شما بلافاصله ایجاد و راه‌اندازی می‌شود
  • به هیچ‌گونه خدماتی خارج از پرتال نیاز ندارید
  • کار کردن با سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز پرتال واقعاً ساده است
  • تیم پرتال به صورت رایگان آموزش‌های لازم برای ساخت فروشگاه اینترنتی را به طور ارائه می‌دهد
  • با قالب‌های آماده پرتال از همان ابتدای کار با سایتی حرفه‌ای ظاهر خواهید شد
  • تمام وب‌سایت و فروشگاه‌های ساخته شده با پرتال، در گوشی و تبلت هم به درستی نمایش داده می‌شوند
  • وب‌سایت شما کم حجم خواهد بود، بنابراین به سرعت بارگذاری می‌شود
  • وب‌سایت ارائه شده به شما توسط پرتال کاملا از نظر سئو بهینه‌سازی شده و آمادۀ کسب رتبه در گوگل خواهد بود
  • می‌توانید به افراد دیگری هم برای مدیریت وبسایت خود دسترسی بدهید
  • می‌توانید توسط پیامک و ایمیل از آخرین تغییرات سایت مطلع شوید
  • به آمار وب‌سایت خود دسترسی خواهید داشت تا وضعیت آن را بررسی و تحلیل کنید
  •  تیم پشتیبانی پرتال به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات و مشکلات کاربران خواهد بود

می‌توانید مزایای بیشتر فروشگاه‌ساز پرتال را در تست 7 روزهآن از نزدیک تجربه کنید. پرتال همیشه در تلاش است تا بهترین خدمات را با کمترین قیمت ممکن به مشتریان خود ارائه دهد. 

با این وجود، پرتال این فرصت را به مشتریان خود داده است که اگر از کار با سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز پرتال راضی نبود یا به هر دلیلی از خرید خود منصرف شده‌اند، تا یک هفته وقت دارند درخواست بازگشت وجه را به تیم پرتال اعلام نمایند. 

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا با معرفی فروشگاه‌سازهای موجود در بازار امکان بررسی و مقایسه قابلیت‌ها و ویژگی‌های هریک از آنها را برای شما فراهم کنیم تا برای ساخت و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود بهترین و مطمئن‌ترین مسیر ممکن را انتخاب کنید.

امیدواریم این مقاله در نحوه ایجاد فروشگاه اینترنتی و توسعه کسب‌و‌کار شما راهگشا بوده باشد. چنانچه برای شروع ساخت وبسایت فروشگاهی خود نیازمند دریافت اطلاعات بیشتری هستید، می‌توانید با مراجعه به وبسایت پرتال به آدرسwww.portal.ir و یا تماس با شماره 63404-021 با کارشناسان و مشاوران تیم پرتال در ارتباط باشید.

 

 

ارسال نظر شما

login captcha

برای داشتن یک سایت خوب باید یک هاست خوب داشته باشی.

که سرعت و امنیت و پشتیبانی بالایی داشته باشه

برای روی لینک کلیک کنید.

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16496 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11654 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

2 روز پیش
|
4707 بازدید